TY - JOUR ID - 12440 TI - خلاقیت به مثابۀ فهم اصیل و دلالت‌های آن برای تعلیم و تربیت بحثی در هرمنوتیک فلسفی گادامر JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - جابری نصر, محمد AU - ولوی, پروانه AU - صفایی مقدم, مسعود AU - حاجی یخچالی, علیرضا AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - دانشیار علوم تربیتی،دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - استادیارعلوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 61 SP - 150 EP - 179 KW - تعلیم و تربیت KW - خلاقیت KW - فهم KW - گادامر KW - هرمنوتیک DO - 10.22054/wph.2020.47491.1773 N2 - پرورش خلاقیت یکی از عالی‌ترین اهداف نظام‌های آموزشی است. اما ماهیت و چگونگی خلاقیت امری پیچیده و مبهم است. هدف این پژوهش آن بوده که تا حدودی این ابهام را برطرف کند. گادامر یکی از مهم‌ترین فیلسوفان هرمنوتیک فلسفی است که فهم و شرایط امکان آن را مورد تأمل قرار داده است. در این پژوهش در چارچوب نظریۀ هرمنوتیک فلسفی گادامر یک تبیین جدید از خلاقیت ارائه شده است. بر اساس این تبیین خلاقیت نوع خاصی از فهم دانسته شده، فهمی که در چارچوب نظریۀ گادامر معنا می‌‌یابد؛ لذا با به‌کارگیری روش تحلیلی-استنباطی، ضمن تبیین دیدگاه گادامر دربارۀ فهم، خلاقیت به‌عنوان اصیل‌ترین نوع فهم و به‌عنوان مصداقی از حکمت عملی مورد نظر گادامر، معرفی شده است.  بر حسب این تبیین از خلاقیت، اصول راهنمای عمل مربیان برای پرورش خلاقیت عبارتند از: اصل پرورش‌پذیربودن خلاقیت، اصل آموزش‌ناپذیر بودن خلاقیت، اصل اختصاصی بودن خلاقیت و اصل سنجش‌نا‌پذیربودن خلاقیت. دلالت‌های دیگر تربیتی که ناظر به هدف آموزش و پرورش، شکل نظام آموزشی، روش تدریس، برنامۀ درسی، یادگیری، ارزشیابی، انگیزش و روش تحقیق بود نیز استخراج گردید. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_12440.html L1 - https://wph.atu.ac.ir/article_12440_c9272feca82d528c53d547883a9de8f1.pdf ER -