ORIGINAL_ARTICLE
افلاطون، طلایهدار بحث حسن و قبح عقلی (نگاهی به محاوره ائوثوفرون)
مسئله عقلی یا شرعی بودن حسن و قبح یکی از مسائل مهم و کثیرالبحث در کلام اسلامی است. طرح اولیه این مسئله را نه در میان مسلمانان بلکه در بین یونانیان باید جستجو کرد. مقالهی حاضر عهدهدار نشان دادن این نکه است که افلاطون به دنبال زمینهی مساعدی که سوفسطاییان فراهم آورده بودند، این مسئله را در محاورهی ائوثوفرون به صورتی روشن مطرح کرده است. خود افلاطون در این محاوره از عقلی و ذاتی بودن اوصاف افعال طرفداری میکند؛ و البته اقتضای نظام فلسفی او، با محوریت نظریه مثل، نیز همین است.
https://wph.atu.ac.ir/article_6665_3420ab3f8d8561ba548692ec82baf08e.pdf
2005-12-22
5
15
10.22054/wph.2006.6665
حسن وقبح عقلی
حسن و قبح شرعی
دینداری
ائوثوفرون
نظریه مثل
حسن
فتحی
fathi@tabrizu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
منحنی تحول زبان و فهم در فلسفه معاصر
هدف این نوشتار، در اسباب و زمینههای تحولات در زبان و تغییراتی که در پیوند زبان و فهم ظهور کرده است. مقاله در صدد توصیف صرف از آراء و نظرات فیلسوفان عمده زبانی در غرب نیست. در جستار حاضر کوشش میشود تا جستجویی نقادانه از علل و اسباب گذار از زبان تکوینی به زبان تألیفی و سپس زبان هستی شناسانه صورت گیرد. مهمترین سبب در تبدیل شدن زبان بهعنوان موضوعی فلسفی در آغاز سده بیستم، تغییر زبان از «ابزار» به زبان به مثابه «دانش» است. پژوهش در تفاوتهای زبان تکوینی یا زبان بهعنوان تصویرگر واقعیات «Facts» با زبان کارکردی به منزله سازنده فهم و فکر و سپس پیوند زبان و هستی در فلسفه هایدگر و گادامر که مهمترین چرخش و تغییر در زبانشناسی فلسفی محسوب میشود، اساسیترین قصد نوشتار حاضر است.
https://wph.atu.ac.ir/article_6666_8f4f3b8c4ef075b558438175475a0c69.pdf
2005-12-22
17
28
10.22054/wph.2006.6666
زبان
منحنی گذار
فهم
زبان کارکردی
وجه هستی شناسیک
قاسم
پورحسن
ghasemeporhasak@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
«مبانی منطق و روش شناسی»
کتاب «مبانی منطق و روش شناسی» را بهعنوان مقدمهای لازم و عام برای همه رشتهها و مقدمهای خاص برای فراگیری منطق جدید (بهویژه کتابهای پیش گفته) بشمار میآورند. این کتاب از دو مبحث اصلی شامل شش بخش فرعی به ترتیب زیر تشکیل یافته است:
مبحث اول: علم منطق
بخش اول، منطق در زبان: 1- مطالعات زبانشناختی، 2- تعریف منطقی
بخش دوم، منطق قیاسی: 3- منطق گزارهها، 4- منطق محمولات کلاسیک
5- منطق محمولات جدید
بخش سوم، منطق استقرایی: 6- استدلال استقرایی، 7- احتمال استقرایی
مبحث دوم: منطق علم
بخش چهارم، مبانی روش شناسی: 8- مکاتب روش شناسی، 9- روش علمی
بخش پنجم، روش شناسی علوم قیاسی: 10- ساختار علوم قیاسی
11- نظریه و آزمون علوم قیاسی
بخش ششم، روش شناسی علوم استقرایی: 12- ساختار علوم استقرایی
13- نظریه و آزمون علوم استقرایی
https://wph.atu.ac.ir/article_6667_1c26e656a2ba005e1172eb2aab3ac43b.pdf
2005-12-22
29
35
10.22054/wph.2006.6667
منطق
روش شناسی
غلامرضا
ذکیانی
reza zakyani@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
A Concept of Human Dignity
https://wph.atu.ac.ir/article_6915_656ef69ffbc63d554a5225b07a2c023b.pdf
2005-12-22
5
14
10.22054/wph.2006.6915
وسیل
قوچمن
1
هیئت علمی دانشگاه اسلواکی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Man as Microcosm and the Universe as Macrocosm in Mulla Sadra's Transcendent Philosophy
https://wph.atu.ac.ir/article_6916_44e93a4a1a136d14e794fcd82c855e75.pdf
2005-12-22
15
36
10.22054/wph.2006.6916
رضا
اکبریان
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
On Parmenides' Poem: "The Way of Truth" and "The Way of Opinion"
https://wph.atu.ac.ir/article_6917_55bf83873d6e025f33b464d3de223aac.pdf
2005-12-22
67
78
10.22054/wph.2006.6917
رامین
خانبگی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
An Extended View of Hermeneutics: Implications for Language, Discourse and Pedagogy
https://wph.atu.ac.ir/article_6918_79af6bbcc26158bb784f86451d34594b.pdf
2005-12-22
49
67
10.22054/wph.2006.6918
منصور
فهیم
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR