ORIGINAL_ARTICLE
Imam Ghazali's view about the interplay between logic and analysis
گرچه غزالی سرسختانه با فلسفه به مخالفت پرداخت اما نه تنها مخالف منطق نبود بلکه فراگیری آن را برای اهل علم ضروری میدانست. از نظر او یکی از کارکردهای منطق این بود که جایگزین نظریه امامتی شود که توسط باطنیه عرضه شده بود. القسطاس المستقیم بهترین مصداق این رویکرد است. غزالی در این کتاب مختصر دو کار بدیع انجام میدهد: استخراج قواعد منطقی از قرآن و طرح تقابل میان منطق و امامت، ما در مقاله حاضر پس از شرح این دو کار به نقد آنها میپردازیم. انتقاد اصلی ما این است که قواعد منطق لا بشرط هستند و مورد استفاده همگان قرار میگیرند. بنابراین تقابلی میان منطق و امامت وجود ندارد.
https://wph.atu.ac.ir/article_6694_1e2d55d77ea8269f1a357a1439bdfc4b.pdf
2005-09-23
5
19
10.22054/wph.2005.6694
gholamreza
zakyani
reza zakyani@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Quine and modal
کواین، فیلسوف تحلیلی قرن بیستم در طی حدود 20 سال (1961- 1941) مقالاتی در باب منطق موجهات نگاشته و ایراداتی به آن وارد کرده است. سالهاست که این ایرادات مورد بحث جدی منطقیون بوده است و اکثر کسانی که در باب موجهات سخنی گفتهاند، خود را ملزم دیدهاند که موضعشان را نسبت به این اشکالات روشن کنند. در این مقاله در پی آنیم که انتقادات کواین را مطرح کرده، راه حلهای مختلفی که برای حل مشکلات ارائه شده را بررسی کرده و آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم.
https://wph.atu.ac.ir/article_6695_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2005-09-23
21
41
10.22054/wph.2005.6695
fereshteh
nabati
nabati@atu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Philosophical thinking in contemporary Iran
پرسش از تفکر فلسفی در ایران معاصر را باید پر اهمیت تلقی کرد از ذهن و روح ایرانی که در طول تاریخ مأنوس با اندیشه حکمی و فلسفی و منشأ پیدایش نظامهای بزرگ فلسفی بوده است انتظار میرود که در طول دوره تلاقی با عالم مدرن نیز از اندیشیدن باز نایستاده باشد. تحقیق در وضع تفکر فلسفی در ایران دوره جدید علاوه بر اهمیت فینفسه، ما را با فضاهای ذهنی که منشأ ماجراها و حوادث پدید آمده در لایههای بیرونیتر حیات ایرانیان است نیز آشنا میکند.
کوشش این مقاله توصیف جریانی است که میتوان آن را «فلسفه معاصر ایرانی» نامید؛ توصیف نحوه تلاقی ذهن ایرانی با اندیشههای مدرن، این جریان هرچند به علت شرایط خاص عالم ایرانی و تحولات شدید و پرتلاطم، به صورت نظام یا نظامهای فکری مشخصی در نیامده و در چهره فیلسوف یا فیلسوفان خاصی تمثل نیافته، اما جریانی پرنشاط و پرحادثه است که حداقل وجه ممیز عالم ایرانی از عوالم سایر ملتها و حکایت از تاریخ پرتلاطم ایران در دوره جدید است.
https://wph.atu.ac.ir/article_6696_7b42854356b7f273425904c7c88a6a19.pdf
2005-09-23
43
60
10.22054/wph.2005.6696
aliasghar
mosleh
aamosleh@ yahoo.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Phenomenology and Post-Modernity
The challenge to re-think Post-Modernity opens up if we see modernity in the light ef the phenomenological reduction. 5uspending belief in the central tenets of Modern Philosopf?y discloses that the so-called post• modernist pbilosopby mere!J extends the earlier projec: The failure o] calculative reason trumpeted by po-mo thinkers need not result in the end of the proiect ef rationality. Rather, rethinking the philosophic tradition in a radical fashion leads to greater inclusion ef other perspectives andfaculties and more possibilities far reasoning together in the search for truth.
https://wph.atu.ac.ir/article_6911_8223b79eff3188096e5279b173e1873c.pdf
2005-09-23
7
21
10.22054/wph.2005.6911
post modernity
phenomenological reduction
Rationality
reasoning
truth
Kathleen
Haney
1
هیت علمس دانشگاه هوستون
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Sadr-ul-Muta'allehin on Platonic Ideas
Sadr-ul-Muta 'allehin, a prominent figure among Islamic philosophers spent his utmost efforts to connect Islamic philosophy, !ysticism, theology and exegesis of Hojy Qur'an in some of the dijferent discussions such as the Primary and Unit» of the Truth of Being (Esalat va Vahdat-e Haqiqat-e Vojoud), the relationship of causaliry which he has defined as actualization (Tasha'on), analogicalgradation of being (T.ashkik-e Vqjoud) , transubstantiation (Harekat-e Johan), the uniry of the Intelligence and the Intelligible (Ettehad-e 'Aghel va Ma 'ghou, and the immaterialiry of the faculry of imagination (tajarrod-e khia01 and Platonic Ideas. He interpreted the meaning of Platonic Ideas on one qf the mystical theories, i.e. ''immutable essences" (A 'ayan-e Sahetah). The present article elaborates dijferent viewpoints among the Islamic philosophers and the critiques of Sadr-ul-Muta1allehin of their perceptions such as Farabi, Ibn-e Sina (Avicenna), Suhra1vardi1 Dauani, and Mirdamad, and commenting on interpretation of Mulla Sadra and also plans to reviews his eight neu. proofs ofPlatonic Ideas.
https://wph.atu.ac.ir/article_6912_99a817d10419bfeb5212fcc21dec1110.pdf
2005-09-23
22
48
10.22054/wph.2005.6912
Sadr-ul-Muta1allehin
Plato
Platonic Ideas
immutable essences
world of intellects
zahra
Mostafavi Khomauni
1
دانشجوی دانشگاه آزاد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Plato and Innatism
Plato 1s doctrine of recollection is often identified witb innatism, and he is said to be an innatist. The present pape0 alongside J,vifh e:x:plaining this doctrine and other related doctrines in Plato's epistemology, argues that the doctrine of recollection is not necessarily the same as innatism. It is a matter of fact that, in Plato's epistemology1 perception and intellectual epistemic activi01 plqy a crucial role in the acquisition of kn01vledge.
https://wph.atu.ac.ir/article_6913_15b71baff89db7c07393a82bd72b2c10.pdf
2005-09-23
47
59
10.22054/wph.2005.6913
Anamnesis
Doctrine of Recollection
Innatism
Perception
Intellectual Activity1 Learning
mehdi
ghavam
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Mulla Sadra and God's Detailed Knowledge of Things
Plato maintained that God's knoivledge of things consisted of se!f existent externalforms, i.e. Ideas. Plato's belief has been criticized lry Mui/a 5adra and others. Avicenna believes since God is the knower of His own essence which is the complete cause of things, He is the knower of things. His knowledge of things is a general kn01v!edge and general, in this sense, means lack of transformation of knowledge in accordance witb the transformation of knmvn object. The philosophers after Avicenna criticized him, because his belief necessitates the obstacle of the evacuation of the essence of God from peifection and the dread of subsistence of the empirica! knowledge is essentialfor one who is by essence and act non-material. 5hqykh Ishraq maintains that things, whether material or non-material, are presentfor God, the Exalted, by their own concrete existence. There are also criticisms on 5hqykh Ishraq 's notion, among them is that his opinion on the presence of material things is prohibitedfor God, the Exalted, because materiality and presence do not aggregate. 5adr ul-Muta'alehin has affirmed the detailed kno1vledge of God through the principle of "simple reality is all things" i.e. the knowledge of the Necessary Being of all things is actualized in the stage of His essence before the existence of those things. Allameh Tabatabaii rationalizes the detailed knoivledge of God by the existential application of God which is essential for the assumption of necessity of the existence in• itse!f.
https://wph.atu.ac.ir/article_6914_5b7bc4ce662e6654a635c3fea529bebb.pdf
2005-09-23
61
76
10.22054/wph.2005.6914
Detailed Knowledge1 God
Plato1 .Auicenna
Shqykh lsbraq
Mu/la Sadra
Allameh Tabatabaii
the complete cause
attainment
forms
Ghasem -
Ali Kuchanani
1
هیئت علمی دانشگاه آزاد
AUTHOR