@article { author = {shahsavan, nooshafarin and safian, mohammad javad and hatam, gholamali}, title = {A Critique of the Relationship between Art and Truth in Hegel's Philosophy}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {16}, number = {61}, pages = {41-61}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2020.43831.1739}, abstract = {The relation between Art and Truth in the history of western thought has been proposed since the advent of art theory in the Plato and Aristotle era. In the modern era, philosophers have also considered this relation. We know that there was a great deal of separation by Baumgarten, between Truth and Art with the advent of aesthetics in the modern era, and this separation got determined by Kant. But after him, thinkers such as Hegel tried to think about the relation of art and truth again. Of course, Hegel did not explicitly bring up the relationship between Art and Truth, but he considers Art as an appearance of "manifestations of the absolute" and dignity of its realization. Art is the first demonstration of absolute spirit. "What is the relationship between Art and Truth from Hegel's point of view? What is his perception and comprehension of the Truth? And how does he attempt to overcome the complete separation between Art and Truth (with his dialectics, of course) which has been brought by modern aesthetics?", are the main questions of this paper. The method of this research is the interpretative and content analysis based on the works of Hegel, his commentators, and other philosophers (related to the subject).}, keywords = {Hegel,truth,art,absolute,Idea}, title_fa = {نقد و بررسی نسبت هنر با حقیقت در فلسفۀ هگل}, abstract_fa = {نسبت بین هنر و حقیقت در تاریخ تفکر غرب لااقل از هنگام طرح مباحث نظری راجع به هنر از زمان افلاطون و ارسطو مطرح بوده است. در دوران جدید نیز فیلسوفان به این نسبت اندیشیده‌اند. می‌دانیم که در دورۀ جدید و با تأسیس زیبایی‌شناسی  توسط بومگارتن بین حقیقت و هنر به‌کلی جدایی و مفارقت حاصل شد و این مفارقت با کانت قطعیت پیدا کرد. اما پس از او متفکرانی از جمله هگل کوشیدند بار دیگر بر نسبت هنر و حقیقت بیاندیشند. البته  هگل به‌صراحت به طرح نسبت هنر و حقیقت نپرداخته است، اما هنر را جلوه‌ای از تجلی‌های مطلق و مرتبه‌ای از تحقق آن می‌داند. هنر اولین جلوۀ روح مطلق است. پرسش اصلی این مقاله این است که هگل به چه نسبتی بین هنر و حقیقت قائل است؟ درک و دریافت او از حقیقت چیست؟ و چگونه تلاش می‌کند با طرح نسبت بین هنر و حقیقت (البته با سبک و سیاق خود) بر جدایی کامل آن دو که با زیبایی‌شناسی مدرن وقوع یافته است غلبه کند؟ شیوۀ این تحقیق تفسیری و تحلیل محتوا  با تکیه بر آثار هگل و شارحان او و آثار سایر فیلسوفان (مرتبط با موضوع) است.}, keywords_fa = {هگل,حقیقت,هنر,مطلق,ایده}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_11648.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_11648_90f7d6ae3643db0332cf31ee1d7c4c0f.pdf} }