@article { author = {hakak, seyyed mohammad and Esmaeli, zahra}, title = {General to Locke & Berkeley}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {11}, number = {44}, pages = {7-22}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6728}, abstract = {Abstract In history of philosophy, the universals are considered to be one of the most important and controversial problems. A group of thinkers has highlighted   to be mark of difference between human and animal while some others have degraded it to a mere name. Importance of this issue was different in various ages but in medieval ages it enjoyed more importance. Locke and then Berkley, who considered to be the heir of medieval philosophy, inevitably discussed it and propounded new theories. This article is an attempt to discuss these theories.  At first, Locke's theory and its problem were treated and then Berkley's theory was explored with reference to its strong and weak points. Then a middle way is propounded to describe the universals as viewed by both philosophers including their strong points.}, keywords = {general,Locke,Berkeley,Realism,pragmatism name,nominalism}, title_fa = {کلیات نزد لاک و بارکلی}, abstract_fa = {کلیات در طول تاریخ فلسفه یکی از مهم­ترین و بحث‌برانگیزترین مسایل بوده است. برخی تا اندازه‌ای به آن اهمیت داده‌ و که آن را وجه تمایز انسان از حیوان دانسته‌ اند و برخی دیگر آن را در حد یک نام تنزل داده‌اند. اهمیت این موضوع در ادوار مختلف تاریخ فلسفه متفاوت بوده، اما در دورۀ قرون وسطی بسیار بیش از سایر دوره‌ها به این موضوع اهمیت داده می شده است. لاک و پس از او، بارکلی که هر دو میراث‌دار فلسفۀ قرون وسطی نیز بودند، ناگزیر به این موضوع پرداخته‌ و نظریات بدیعی را در این باب ارائه کرده اند. این مقاله به بحث دربارۀ نظریات این دو فیلسوف اختصاص دارد. در ابتدا نظریۀ لاک و مشکلات آن و سپس آن نظریۀ بارکلی و نقاط قوت و ضعف آن بیان می‌شود و در ادامه، یک طریق میانه برای توصیف کلیات ارائه خواهد شد که جامع نظر هر دو فیلسوف و دربرگیرندۀ نقاط قوت هر دو خواهد بود.}, keywords_fa = {کلیات,لاک,بارکلی,واقع‌گرایی,نام گرایی,تصورگرایی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6728.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6728_4b5f08bae0844abb26270e97e9c78c7d.pdf} } @article { author = {rajabi, Ruhollah and Soleiman Heshmat, Reza}, title = {Language in Heidegger's thought}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {11}, number = {44}, pages = {23-40}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6729}, abstract = {Understanding logic, the possibility of new logics and also recognition (understanding) of grounds of metaphysics entails understanding of the truth of language. Language always recognized as the system of signs and in order to convey thoughts. Heidegger is one of the thinkers who has presented a special thought in this area. In Being and Time, Heidegger recognizes speech as one of the existential characteristics of Dasein and believes that the understanding of being in the world is already unconcealed in speech. Later, Heidegger concentrates on the issue of language more fundamentally and asserts that language is the house of Being and Being unconceals itself in language. Dasein is absorbed in the speech of Being and Being is concealed in the speech of Dasein. Dasein can approach the truth of language in Angst. The speech of Being, is the ground of the language of the great thinkers and poets which renders the ground of the history of a people.}, keywords = {Language,Being,Dasein,truth,history}, title_fa = {زبان در اندیشه هیدگر}, abstract_fa = {فهم منطق، امکان منطق‌های جدید و همچنین فهم بنیادهای متافیزیک از لوازم فهم حقیقت زبان است. زبان همیشه به‌منزلة نظام نشانه‌ها و برای انتقال مفاهیم مورد تعریف قرار گرفته است. هیدگر یکی از متفکرانی است که نظری ویژه در این عرصه ارائه داده است. او در «وجود و زمان»، گفتار را یکی از اوصاف اگزیستانسیل دازاین می‌داند و معتقد است در گفتار، پیشاپیش، فهمِ در عالم بودن آشکار گشته است. هیدگر متاخر مسئلة زبان را به صورتی بنیادی‌تر مورد توجه قرار می‌دهد و معتقد است که زبان خانه وجود است و وجود خود را در زبان آشکار می‌کند. دازاین، مستغرق در گفتِ وجود است و وجود، خود را در گفتار دازاین می‌پوشاند. دازاین با ترس‌آگاهی می‌تواند به حقیقت زبان تقرب پیدا کند. گفتِ وجود، بنیاد زبان اصیل متفکران و هنرمندان بزرگ است که بنیاد تاریخ یک قوم را رقم می‌زند.}, keywords_fa = {زبان,وجود,دازاین,حقیقت,تاریخ}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6729.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6729_ea9641041b89bdff8d76fedb18f72b66.pdf} } @article { author = {soleimani, fatemeh}, title = {The World Within Human, or Human Within The World An Inquiry on the Relationship Between Human And The World According to Mullasadra's Viewpoints}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {11}, number = {44}, pages = {41-60}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6730}, abstract = {Islamic philosophers believe that human being is the microcosm and the world is macrocosm. Thus, according to this view, human is the essence and extract of the world and her comprehensiveness is drawn from her divine spirit breathed into her body. Among philosophers, this is Mullasadra who believes that by the time human's body reaches the stage of "proportionality" through substantial motion, s/he would have the necessary potential and capacity of Divine "breathing of spirit". Then, with all his Attitude and Names the divine spirit would represent as potentials within the human. Hence, as the Divine Vicegerent, human is able to understand the whole general and individual truths of the world as well as their names and characteristics. In addition, based on the rule of the union between the knower and the known, human would become an intellectual world like the outer world. Thus, the current study is an attempt to answer the following questions: Is human within the world as one of the creatures of this world, or is the world within the human? How can the world with all its greatness places within human? How is it possible for human to become an intellectual world?}, keywords = {: Human,World,microcosm,macrocosm,Active intellects,Union of the knower and the known,intellectual human,Mullasadra}, title_fa = {انسان در جهان یا جهان در انسان«جستاری در خصوص رابطه انسان با جهان از نگاه صدرالمتألهین»}, abstract_fa = {فیلسوفان اسلامی در خصوص رابطۀ انسان با جهان بر این باورند که انسان، عالم صغیر است و جهان، انسان کبیر.در این نگاه انسان عصاره و چکیدۀ جهان محسوب می­شودوجامعیت او به واسطۀ روح الهی و ملکوتی است که در او دمیده شده است.از بین فلاسفه ملاصدرا معتقد است که هنگامی که بدن انسان با حرکت جوهری به مرحلۀ «تسویه»رسید،استعداد و قابلیت لازم را جهت دریافت این نفخۀ الهی می­یابد و آن گاه روح الهی با تمامی اسماء و صفاتش، درحدّ استعداد و قوه، در ترکیب بدن انسان جلوه می­کند. بدین ترتیب، انسان به­عنوان خلیفۀ الهی، می تواند تمام حقایق کلی و جزیی عالم و خواص و اسماء آن­ها را بشناسد و بنا بر اتحاد عالم و معلوم، جهانی عقلانی شبیه جهان خارجی گردد. بر این اساس، مسألۀ اصلی در این تحقیق این است که آیا انسان در جهان است و موجودی از موجودات جهان محسوب می­شود یا جهان در انسان؟ چگونه جهان با تمام عظمت خود در انسان واقع می­شود؟ انسان با چه ویژگی می­تواند جهانی عقلانی گردد؟ }, keywords_fa = {انسان,جهان,عالم صغیر,انسان کبیر,عقل فعال,اتحاد عالم و معلوم,انسان عقلی. صدرالمتألهین}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6730.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6730_867c3b4d6b9b59474aa7b33548a76430.pdf} } @article { author = {shafibeik, iman}, title = {Language and Knowledge in Plato’s Cratylus}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {11}, number = {44}, pages = {61-78}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6731}, abstract = {This article is an attempt to explain the relation of language to knowledge according to Plato’s Cratylus. In this dialogue, Plato examines and then refuses the two views concerning the correctness of words: conventionalism (denoting that correctness of each word is by convention) and naturalism (denoting that each word reveals the nature of the thing named by it). Moreover, he offers a series of etymologies seemingly to show that we should not rely on analyzing the words in search of truth. Finally, he concludes that we should learn the truth independently of words. This negative conclusion, specially due to its brevity in comparison with the whole dialogue, gives rise to different interpretations in the light of Plato’s other works. The result of this research is that, according to Cratylus, any method connected to language falls short in providing pure knowledge.}, keywords = {Plato,Cratylus,Language,words,Knowledge}, title_fa = {زبان و معرفت در کراتولوسِ افلاطون}, abstract_fa = {این مقاله کوششی است در تبیین دیدگاه افلاطون دربارة معرفت‌بخشیِ زبان در محاورة کراتولوس. افلاطون در این محاوره دو رویکردِ قراردادگرایی (مبنی بر این‌که تنها قرارداد است که درستیِ هر واژه را تعیین می‌کند) و طبیعت‌گرایی (یا ذات‌گرایی، مبنی بر این‌که هر واژه از طبیعت یا ذات مدلول خود حکایت دارد) را دربارة درستیِ واژگان بررسی و سپس رد می‌کند. همچنین، او به ریشه‌شناسیِ شماری از واژگان یونانی رو می‌آورد و گویی از این کار مرادی جز این ندارد که ثابت کند نباید در پیِ معرفتِ راستین، به پژوهش دربارة واژگان توسل جست. او در پایان محاوره به این نتیجه می‌‌رسد که باید به روشی مستقل از واژگان در جست‌وجوی معرفت بود. این نتیجه‌گیریِ سلبی، به‌ویژه به سبب اختصار آن در مقایسه با حجم محاوره، به تفسیرهای گوناگونی از دیدگاه افلاطون در پرتو دیگر آثار او دامن زده است. دستاورد این مقاله این است که افلاطون در کراتولوس هرگونه روش متکی بر زبان را در کسب حقیقت محض ناکارآمد می‌یابد. }, keywords_fa = {افلاطون,کراتولوس,زبان,واژگان,معرفت}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6731.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6731_cd48dcf5155f3a851a8ec62ca6355d18.pdf} } @article { author = {behniafar, mehdi and mokhtari, hamideh}, title = {Motahari’s Philosophical approach to the question of the relation between Reason and Religion}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {11}, number = {44}, pages = {79-94}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6732}, abstract = {The relationship between Reason and Religion is one of the most fundamental matters in the territory of Philosophy of Religion and philosophical epistemology. Theologians have considered especially religious aspects of it from many centuries ago and have presented different perspectives on this issue. In this paper, we intend to survey Motahari’s view about the Islamic Pillars or Principles, and also analyze possibility of putting these principles as axioms of an axiomatic (and maybe a deductive) system. Then, in further step, we examine the hypothesis that Motahari’s viewpoint of the principles of religion make a Rational Entrance for ancillaries and secondary articles of Islam. Furthermore, we are going to Show this entry is a rational position for the principles of religion that have a philosophical value. In addition; this entry specifies the relationship between reason and religion. Meanwhile, we will represent that its extern–religious prospect in philosophy of religion is independent of intra–religious prospect. Finally, based on this premises, we can derive only one compatible response to the question of relation between Reason and Religion. The response will be a Rational and cross religious one that would be the inter-subjective and defensive basis for dialogue among Religions.}, keywords = {Pillars,Ancillaries,Axiom,Postulate,Axiomatic System,Reason}, title_fa = {رویکرد فلسفی شهید مطهری به پرسش از رابطۀ عقل و دین}, abstract_fa = {رویکرد فلسفی شهید مطهری به پرسش از رابطۀ عقل و دین نسبت عقل و دین از اساسی‌ترین مسائل حوزه معرفت دینی و فلسفی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان را به خود مشغول داشته، دیدگاه‌های متفاوتی را هم دامن زده است. در این مقاله نگارندگان درصددند ضمن تحلیل رویکرد شهیدمطهری به مسئلۀ اصول بنیادین دین اسلام، امکان نشاندن آن‌ها در جایگاه اصول موضوعۀ منظومۀ معرفتی دین و لذا خوانشی اصل‌موضوعی از دین را بررسی کنند. سپس این فرضیه بررسی خواهد شد که نگاه مرحوم مطهری به اصول‌دین به مثابه مدخلی عقلی بر دیگر اجزاء منظومۀ دین، جایگاه عقلی ویژه‌ای برای اصول‌دین ترسیم می‌کندکه به‌نوبۀ خود واجد ارزش فلسفی است. دستاورد این امر هم تعیین تکلیف صریح پرسش از رابطۀ عقل و دین از دیدگاه وی به‌عنوان پرسش غایی این پژوهش است. لذا ضمن این بررسی نشان داده‌ایم که وجه فلسفی این پرسش در افق فلسفۀ دین، افزون بر وجوه درون‌دینی آن، در اندیشۀ شهیدمطهری، بروزی مستقل و فلسفی دارد و اتفاقاً این وجه فلسفی هم گاهی مغفول واقع می‌شود. در انتها هم با اتکا‌ بر مقدمات فوق، تنها پاسخ قابل ‌استخراج و سازگار با دیدگاه ایشان به‌عنوان پاسخی صریح در برابر پرسش از رابطۀ عقل و دین طرح و تبیین خواهد شد؛ پاسخی که هم واجد ارزش شناختی در مسئلۀ عقل و دین است و هم تقریری خاص از رابطۀ عقل و ایمان را در منظومۀ اعتقادی دینداران رقم می‌زند.}, keywords_fa = {اصول‌دین,اصول موضوعه,دستگاه اصل موضوعی,عقل,ایمان}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6732.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6732_b195d07467d9f6cb6e15a5303e0d2b7e.pdf} } @article { author = {momeni, naser and safian, mohammad javad}, title = {The formulation of the principle of identity in the pre-Socratic era}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {11}, number = {44}, pages = {95-107}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6733}, abstract = {One of the most important problems in Humans thought is the Principle of identity. What is the meaning of this principle? How it comes to be? Can we speak, basically, of coming to be of something-here the principle of identity? Are the principles something discoverable? Or they are unknowable? The early Greeks thinkers, with the help of the Arche, showed their view on problems like unity, plurality, identity and difference.  A perception that at first was seen as stability of the Arche thought of the time. In fact, this stability of the Arche thought of the time was the meaning of the principle of the identity. Their attempt to interpret of the world without logical notion of the principle discern lead finally to formulate the principle of identity. With this principle which is bestowed with undeniable importance, we understand the Being as beings. We try to understand that what is the Greeks Philosophy? This must be done with the investigation that includes the most famous thinkers. We begin with an introduction.}, keywords = {principle,Identity,presocratic}, title_fa = {قوام «اصل1» اینهمانی در دورة پیشا سقراطی2}, abstract_fa = {یکی از مهم ترین مسایل مورد توجه بشر «اصل» اینهمانی است. مراد از این "اصل" چیست؛ چگونه آغاز گرفت؟ آیا اساساً بحث از آغاز چیزی- در اینجا «اصل» اینهمانی- امکان پذیر است؛ آیا اصول، اموری هستند که به مرور زمان آشکار و یا کشف می شوند؟ متفکران اولیه یونان هر یک با معرفی عنصر اولیه، بطور ضمنی نگرش خود نسبت به مسائلی چون وحدت و کثرت و همانی و نه آنی را نشان دادند. ادراکی که در ابتدا بصورت ثبات و عدم تغیّر عنصر نخستین در طی زمان بود. در واقع این بی­تغیّری عنصر نخستین در طی زمان تعریف آنان از این همانی بود؛ امری که بیشتر بصورت وحدت آرخه ادراک می شد. تلاش آنان در تفسیر عالم بدون تمییز مفهوم منطقی «اصل» ، در نهایت به قوام«اصل اینهمانی» منجر گردید. اصل که علی رغم اهمیت انکار نشدنی آن، بستری گردید تا از خلال آن، وجود تنها به مثابه موجودات تلقی گردد. تلاش می شود تا با بررسی سرآغازهای یونانی در یابیم آنچه را که تفکر یا فلسفه یونانی می نامند، چیست. این کار با بررسی چند تن از مهمترین فلاسفه پیش سقراطی انجام می شود. اما برای این کار مقدمه ای در باب نگرش و نحوه تفکر یونانی لازم است.}, keywords_fa = {همانی,«اصل» (این همانی),پیشا سقراطی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6733.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6733_a3cf180c9fb23742223a0d722658d2f6.pdf} }