@article { author = {hojjat, minoo}, title = {Is Ethics Based on Rationality? A Criticism of Gensler's Views on Moral Rationality}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {12}, number = {46}, pages = {7-20}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6746}, abstract = {On the one hand, there are a lot of ongoing disputes in the realm of ethics and, on the other hand, it is very crucial for us to reach consensus over the issue of ethics. Harry J. Gensler tries to recognize rational patterns in our ethical thinking, modeling it after formal logic, and find formal principles in ethics to make a plan for moral rationality and open a way toward this common ground. But it seems to me that this attempt is not successful. Firstly, it is not plausible for us to infer the Golden Rule (GR) from a set of formal principles derived from pure (a priori) reason and thereby is not acceptable for all. Secondly, no version of GR is perfect, each one coming with its own potential defects. And thirdly, Gensler’s discussion does not make GR more efficient in solving major disagreements in ethics. GR is absolutely essential in ethics, but it comes with all the vagueness that accompanies it, through which disagreements become possible.}, keywords = {Criticism of Gensler’s view,formal ethical principles,the Golden Rule,moral rationality}, title_fa = {آیا پایه‌های اخلاق عقلانی‌ اند؟ نقدی بر نگرش گنسلر در باب عقلانیّت اخلاقی}, abstract_fa = {در قلمروی اخلاق، از طرفی مناقشات فراوانی در جریان است، و از طرفی، رسیدن به اجماع نهایت اهمیّت را دارد. هری جی. گنسلر سعی می­کند با الگوبرداری از منطق صوری، اصولی صوری­ را در اخلاق بازشناسد و طرحی را برای عقلانیّت اخلاقی پی افکند تا اخلاق را بر عقلانیّت مبتنی سازد و راهی به سوی این اجماع باز کند. به نظر می­رسد که این تلاش، در عین سودمندی، قرین توفیق نیست: اولاً، دعوی استنتاج قاعدة زرّین بر اساس اصولی صوری و برآمده از عقل محض و پیشین، و بنابراین مقبول همگان، پذیرفتنی نیست. ثانیاً، هیچ تقریری از قاعدة زرّین دقیق و خالی از هر نوع ­عیب و ایراد و کاستی نیست، وثالثاً، این قاعده برای حلّ اختلافات مهمّی که در اخلاق وجود دارد کارآیی ندارد. قاعدة زرّین برای اخلاق بسیار اساسی است، لکن با همة ابهام‌هایی که در آن هست؛ ابهام‌هایی که اختلافات در اخلاق را ممکن می­سازند.}, keywords_fa = {نقد نگرش گنسلر,اصول صوری اخلاق,قاعدة زرّین,عقلانیّت اخلاقی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6746.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6746_852d88e6d5baac9b7ff3933f41110c6b.pdf} } @article { author = {khaksari renani, Arash and Mousavi Karimi, Mir Saeed}, title = {Criticizing of Daniel Dennett's Argument for Compatibilism}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {12}, number = {46}, pages = {21-36}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6747}, abstract = {The purpose of this article is to criticize Daniel Dennett's main argument which has been formulated to explain and justify the compatibility of Human's mental phenomena, particularly his free will, with causal determinism on the basis of ontological naturalism (Physicalism). The article begins with the formulation of this argument. Then, the theories of naturalism and evolution as the backgrounds of Dennett's thesis are explained. Dennett tries to justify the premises of his argument by a novel interpretation of casual determinism based on a difference between casual determinism and inevitability. Finally, it is shown that Dennett's solution for making a compatibility between free will and causal determinism is insufficient and unsatisfactory, and, thus, he has not solved the deep and historical problem of compatibilism.}, keywords = {Dennett,Physicalism,Free Will,Causal Determinism,Compatibilism,Theory of evolution}, title_fa = {بررسی و نقد برهان دنیل دنت در موافقت با سازگارگرایی}, abstract_fa = {هدف این نوشتار بررسی برهان اصلی دنیل دنت در توضیح و توجیه سازگاری پدیده‌های نفسانی و به طور مشخص، ارادة آزاد انسان با دیدگاه طبیعت‌گرایی هستی‌شناسانه (فیزیکالیسم) است. مقاله با صورت‌بندی این برهان شروع می‌شود. سپس طبیعت‌گرایی و نظریة تحول به عنوان پیش‌زمینة اندیشه دنت شرح داده می‌شوند. دنت، با تفسیری خاص از جبر علی بر مبنای طراحی موجودات (در قالب نظریة تحول) در تلاش است مقدمات برهان خود را توضیح دهد و توجیه کند. تفسیر خاص وی مبتنی بر ایجاد تمایز بین دو مفهوم جبر (ضرورت) علّی و اجتناب‌ناپذیری است. در بخش آخر مقاله، با بررسی و نقد دیدگاه دنت، نشان داده می‌شود که برهان او برای نشان دادن سازگاری بین ارادة آزاد و جبر علّی، رضایت‌بخش و کارآمد نیست و وی نتوانسته‌ مشکل عمیق و کهن سازگاری ارادة آزاد با جبر علّی را حل کند.}, keywords_fa = {دنت,فیزیکالیسم,ارادة آزاد,جبر علی,سازگارگرایی,نظریة تحول}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6747.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6747_9cf681f18aa06cdda04f44ad5ee7de35.pdf} } @article { author = {soleiman heshmat, reza}, title = {Valayat as the interior (baţin) and the ground of velayat and imamat}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {12}, number = {46}, pages = {37-50}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6748}, abstract = {This brief essay is aimed at making clear the necessity of considering the two meaning’s of the Arabic word» Valy« in respect to Valayat (philia) and Velayat (politeia) in correlation with together as interiority (boţun) and manifestation (zohur) of one another and thus not in separation manner with each other. Since as it will be followed the origin of most misunderstandings in this subject refers to such separation between these two meanings of the word» Valy« and to be adopted them as equivocal,if we hold them relevant in respect of both letter and meaning such as in hikmat and Islamic philosophy is done,the feature of the matter will be changed and then it will appear for us some unfoldings on understanding of the meanings of the verses of Quran(included 59 of An-Nissaa and 55 of Al-Ma 'idah) and the respective revayat. This inquiry will also show that the famous view of Fakhr al-din Razi concerning knowledge as the category of relation cannot be considered as so-called the relation-possessed attribute in the soul of the knower and thus his conception seems to be referred just to mere relation that of course which in turn needs an independent inquiry in his philosophical and theological woks.}, keywords = {Valayat,Velayat,relation-possessed attribute,Intentionality,the respect of actuality,the respect of succession of effects}, title_fa = {وَلایت به مثابۀ باطن و بنیاد وِلایت و امامت}, abstract_fa = {در این نوشتة مختصر، مقصود نشان دادن لزوم لحاظ دو معنای وَلایت (با فتح واو) و وِلایت (با کسر واو) در نسبت با هم به عنوان بطون و ظهور یکدیگر و نه جدای از هم است. زیرا چنانکه خواهد آمد منشأ بسیاری از کج فهمی‌ها در این باب به همین جدایی میان این دو معنا و مشترک لفظی گرفتن کلمه ولیّ باز می‌گردد و اگر این دو معنا را مرتبط با هم لحاظ کنیم چنانکه در حکمت و فلسفه چنین اعتبار کرده‌اند مطلب به گونه‌ای دیگر خواهد شد و در فهم معنای آیات (از جمله سوره نساء آیه 59 و سوره مائده آیه 55) و روایات در این باره گشایشی پدید خواهد آمد که در غیر اینصورت منتفی خواهد بود. از طرفی این بحث نشان خواهد داد که قول مشهور فخر رازی در باب علم که از مقوله اضافه است نمی‌تواند به صفت ذات اضافه در نفس عالم تلقی گردد و تصور وی ظاهراً به اضافه محض باز می گردد که این امر خود البته در آثار فلسفی و کلامی وی قابل رسیدگی است. }, keywords_fa = {وَلایت,وِلایت,صفت ذات اضافه,حیث التفاتی,مقام تحقق,مقام ترتب آثار}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6748.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6748_8466857e6f17632d953294291dfe998c.pdf} } @article { author = {shafibeik, iman}, title = {Socrates’ Moral Epistemology: The Connection between Theory and Practice in Plato’s Early Writings}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {12}, number = {46}, pages = {51-72}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6749}, abstract = {The early writings of Plato center based on a kind of knowledge which its object is moral virtues. According to the epistemology of these writings, theory is tied up with practice; since in its perspective, being aware of the moral virtue makes one moral and being ignorance of it causes immorality. Human’s will is subordinate to knowledge as well, so that when someone knows the goodness, she/he wants it; therefore, no one does wrong willingly. Furthermore, human’s prosperity depends on knowledge; for worldly enjoyments are good only if they are used in the right way, and it is knowledge that shows the right use of them. Even moral virtues without knowledge are not true ones. Thus, knowledge is the principal condition of attaining virtue and prosperity. In the above-mentioned writings, Socratic method of dialectic is examined, and it is concluded that this method hardly ends up in knowledge. However, the way of dialectic makes philosopher’s life and existence inseparable form her/his philosophy.}, keywords = {Socrates,Plato,Knowledge,moral virtue,Happiness,dialectic}, title_fa = {معرفت‌شناسیِ اخلاقیِ سقراط: پیوندِ نظر و عمل در نوشته‌های آغازینِ افلاطون}, abstract_fa = {نوشته‌های آغازین افلاطون حول محور نوعی معرفت می‌گردند که متعلَقِآنفضیلت‌های اخلاقی ا‌ست. دیدگاهِ معرفت‌شناختیِ این نوشته‌ها نظر را با عمل گره می‌زند؛ چراکه بر اساس آن، معرفت به فضیلتِ اخلاقی، ما را در عمل نیز اخلاقی، و جهل به آن، ما را مبتلا به رذیلت می‌سازد. اراده نیز از معرفت پیروی می‌کند؛ به‌گونه‌ای که اگر کسی نیکی را بشناسد، خواهان آن خواهد بود؛ ازاین‌رو، هیچ‌کس به خواست خود بدی نمی‌کند. همچنین، سعادت آدمی در گرو معرفت است؛ زیرا برخورداری‌های مادی تنها در صورتی که به‌درستی به کار روند، خیر به بار می‌آورند و معرفت کاربرد درست آن‌ها را به ما می‌نماید. حتی فضیلت‌های اخلاقی، اگر با معرفت همراه نباشند، فضیلت راستین نیستند. پس، معرفت شرط اصلی کسب فضیلت و سعادت است. در نوشته‌های یادشده، روش دیالکتیک سقراطی برای دستیابی به معرفت اخلاقی آزموده، و ثابت می‌شود که با این روش به‌دشواری می‌توان به چنان معرفتی دست یافت. بااین‌حال، گام‌نهادن در این راه، زندگی و وجودِ فیلسوف را از فلسفة او جدایی‌ناپذیر می‌سازد. }, keywords_fa = {سقراط,افلاطون,معرفت,فضیلت اخلاقی,سعادت,دیالکتیک}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6749.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6749_c9708c33f20923c5327123f8468827c7.pdf} } @article { author = {kalantari, Sayed Ali}, title = {An investigation on following the norm of belief}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {12}, number = {46}, pages = {73-92}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6750}, abstract = {On the basis of the normativity of belief thesis, there is a normative relation between belief and its content. The normative relation is typically formulated by a norm which is called "the norm of belief" in the literature such that "one ought to believe that p if and only if p is true" (Shah 2003, 2009). My focus in this paper, concerns an argument regarding the normativity of belief thesis which is called "the no norm argument" developed by Gluer and Wikforss (2009, 2010, 2013, 2015). On the basis of the argument, Gluer and Wikforss claim that the norm of belief does not have the role of guidance for the act of belief formation. On this ground they conclude the implausibility of the normativity of belief thesis. The key aim of the present paper is to criticize Gluer and Wikforss's claim. To this aim, after considering the normativity of belief thesis, I will specify the scope of actions which is constrained by the norm of belief. After criticizing Gluer and Wikforss's claim, I will end the paper by an analysis of following the norm of belief on the basis of the normativity of belief thesis. }, keywords = {belief,normativity,norm,Guidance,truth}, title_fa = {پژوهشی در بابِ پیروی از هَنجارِ باور}, abstract_fa = {بنا بر تزِ هنجارینگیِ باور، رابطه‌ای هنجارین میان باور و محتوای آن وجود دارد. رابطۀ هنجارینِ مذکور را معمولاً توسط هنجاری که در ادبیات فلسفی «هنجار باور» می‌نامند صورتبندی می‌کنند؛ به این صورت که «شخص باید به p باور داشته باشد اگر و فقط اگر p صادق باشد» (Shah, 2003, 2009). تمرکز ما در این مقاله، ناظر به موضوعی خاص راجع به تزِ هنجارینگی باور به نامِ «استدلال هنجار غیر هدایتگر» بوده که توسط گلور ویکفورس (2009, 2010, 2013, 2015) صورتبندی شده است. گلور و ویکفورس با ارائۀ این استدلال ادعا کرده‌اند که هنجار باور فاقدِ نقش هدایت کنندگی برای فعل تولیدِ باور است، بر این اساس آنان نادرستیِ تز هنجارینگیِ باور را نتیجه گرفته‌اند. هدف کلیدی ما در مقالۀ پیش رو، نقد مدعای آن‌ها است. بدین منظور، پس از ارائۀ شرحی از تزِ هنجارینگی باور، دامنۀ افعالی را که بر اساسِ این تز توسط هنجار باور مقیّد می‌شود مشخص می‌نماییم. پس از نقد مدعای گلور و ویکفورس مقاله را با ارائۀ یک توضیح تحلیلی در مورد نحوۀ پیروی از هنجار باور مبتنی بر تز هنجارینگیِ باور به پایان خواهیم برد. }, keywords_fa = {باور,هنجارینگی,هنجار,هدایت‌گر,صدق}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6750.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6750_ff7a6cd07f2644f6a45a71710a9c1423.pdf} } @article { author = {mansourian, Soheila and nasri, amir}, title = {The Relationship between “End of Art” and “End of Human” Regarding Jean Baudrillard’s View}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {12}, number = {46}, pages = {93-104}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2016.6751}, abstract = {In Baudrillard’s view, the post-modern approach - with the dominance of codes, signs and replacing production with consumption in people’s daily life - has started a new process, which has not only resulted in the failure of contemporary man’s motto of individuality and developing opportunities for presenting his demands, but also, in this atmosphere, which is saturated with signs from media; art, politics, religion and economics, as separate and concrete areas, have lost their outer reality and have disappeared in the horizon of media’s dominance together with the concept of subject. According to Baudrillard, this approach is in the shape of game and is made up of general concept of art. With this difference, that art is no longer defined as a realm separate from politics, religion and economics, art is, in a general sense, transmuted into a style and method, in light of which, ugly and beautiful, good and bad, right and wrong are departed from their references (authorities) such as ethics, religion, economics and work of art and pass out in the end of the route together with the concept of subject. }, keywords = {codes,use value,sign value,collapse,implosion}, title_fa = {نسبت میان پایان هنر و پایان انسان از دیدگاه ژان بودریار}, abstract_fa = {از منظر ژان بودریار، رویکرد پساتجدد با غلبۀ رمزگان، نشانه ها و جایگزین کردن مصرف به جای تولید، در فضای زندگی روزمره، روندی را آغاز کرده که در پی آن، نه تنها شعار فردیت انسان معاصر و ایجاد فرصت برای عرضۀ خواست­های او محقق نشده است، بلکه در این فضای اشباع شده از نشانه­های رسانه­ای، هنر، سیاست، مذهب و اقتصاد، واقعیت بیرونی خود را به عنوان حوزه­هایی مجزا و انضمامی، از دست داده­اند و با مفهوم سوژه­ در افق غلبۀ رسانه، محو و ناپدید شده­اند.این رویکرد به زعم بودریار در قالب بازی و با استفاده از مفهوم عام هنر شکل گرفته است. با این تفاوت که دیگر هنر به شاخصه­ای مجزا از سیاست، مذهب و اقتصاد، اطلاق نمی­شود، هنر در معنایی عام، به شیوه و روشی استحاله می­یابد که در پرتو آن، زشت و زیبا، خوب و بد و درست و نادرست از مراجع خود؛ یعنی اخلاق، دین، اقتصاد و اثر هنری، رخت بربسته، همراه سوژه در انتهای مسیر، از بین می­روند.}, keywords_fa = {رمزگان,استفاده‌,نشانه‌,ارزش,فراپاشی,فروپاشی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6751.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6751_4270ad8dc6143c3f1a4bef0baee3c816.pdf} }