@article { author = {ramin, farah}, title = {Man’s Free Will from the Viewpoint of Sadra and Jaspers}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {6}, number = {23}, pages = {7-31}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2010.5807}, abstract = {Man’s free will is one of the important issues dealt with by two philosophers: Sadr-ol-Mote'allehin, founder of “transcendent theosophy”, and Jaspers, an atheistic existentialist philosopher. To compare the ideas of these two philosophers, regarding the differences between the basics elements of their thoughts, a cautious approach is necessary. Included among the issues which bring Jasper’s philosophy close to that of Sadra are Jaspers' attention to Man and his emphasis on “soul” or “existence” as the essential part of human being, an element of which is the individual's free will, the definition of “free will”, “will”, and “freedom”, his viewpoint on a free human being and the relation between "free will "and “transcendence”. Offering the most primary views of the two philosophers on the complicated subject of Man’s free will, the present article is to point out the similarities and differences between the two philosophical traditions and make comments on the mentioned philosopher's way of thinking.}, keywords = {Causality,Free Will,will,existence,Dasein,Transcendence}, title_fa = {اختیار انسان از منظر صدرا و یاسپرس}, abstract_fa = {مسألة اختیار آدمی از جمله موضوعات مهمی است که در آراء صدرالمتألهین به‌عنوان مؤسس حکمت متعالیه و یاسپرس به‌عنوان یکی از فلاسفه خدامدار بی‌دین اگزیستانسیالیست، مطرح است. در تطبیق آراء این دو فیلسوف، با توجه به افق و مبانی فکری متفاوت این دو تفکر، همواره باید جانب احتیاط را رعایت کرد. توجه یاسپرس به انسان و تأکید بر وجود ساحتی اصلی به نام نفس یا اگزیستانس که اختیار و گزینش‌های آدمی، مرحله‌ای از مراتب آن است، تعریف اختیار، اراده، آزادی، دیدگاه او در باب انسان مختار و رابطة اختیار با متعالی از جمله مواردی است که صدرا و یاسپرس را در فلسفه‌ورزی به یک‌دیگر نزدیک می‌کند. این مقاله، با توصیف و تبیین بنیادی‌ترین دیدگاه‌های این دو متفکر در باب مسألة پیچیدة اختیار انسان، سعی در یافتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها و نقادی این دو سنت فلسفی دارد.}, keywords_fa = {Causality,Free Will,will,existence,Dasein,Transcendence}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_5807.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_5807_3f4aec640bc16aab353b9df542174e68.pdf} } @article { author = {karbasi zadeh, amir ehsan and mohammad amini, meysam}, title = {Interpretation of Probabilistic Statements in Science}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {6}, number = {23}, pages = {33-51}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2010.5808}, abstract = {Science often seems to issue statements about probability of some occurrence. In this paper, we will take a look at three different interpretations of probability. What all of these interpretations share is that they satisfy the Kolmogorov axioms of probability. Briefly discussing each interpretation and its problems, we will focus on the subjective or Bayesian interpretation. Many philosophers have tried to understand evidence using probability. When there is uncertainty about a scientific hypothesis, observational evidence can sometimes raise or lower the probability of the hypothesis. Bayesianism is the most available version of this idea. According to the Bayesians, a probability measures a person’s degree of confidence in the truth of some proposition relative to available evidence.}, keywords = {probability,classical interpretation,frequency interpretation,subjective interpretation,Kolmogorov}, title_fa = {مسألة تعبیر گزاره‌های احتمالاتی در علم}, abstract_fa = {گزاره‌های احتمالاتی دستة خاصی از گزاره‌ها هستند که در گفتار روزمره و علمی استفاده‌های فراوان دارند. تحلیل مفهوم و تعبیر احتمال برای بررسی جایگاه این گزاره‌ها در علم مسأله‌ای اساسی است. تدقیق مفهوم احتمال و تعبیر آن برای فهم و ارزیابی محتوای گزاره‌های علمی ضرورت دارد. در این مقاله پس از معرفی دستگاه استاندارد اصل موضوعی احتمالات معرفی می‌گردد و پس از آن اشارة مختصری به تعابیر متفاوت احتمال خواهد شد. سه دستة اساسی از تعابیر احتمال وجود دارد: تعبیر منطقی، تعبیر ذهنی، تعبیر عینی (تمایلی). تعبیر ذهنی به‌عنوان پایة بیزگرایی مورد توجه بیشتری قرار دارد. هدف اصلی در این مقاله بررسی تعبیر ذهنی احتمال است که طی آن، دو دسته استدلال در باب توجیه پیروی درجات باور از اصول نظریة احتمال مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {probability,classical interpretation,frequency interpretation,subjective interpretation,Kolmogorov}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_5808.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_5808_1205a9e2f49bf628b312518272110b6c.pdf} } @article { author = {abbas zadeh, mehdi}, title = {A Comparative Study of the Epistemological Views of Duns Scotus and Ibn Sina}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {6}, number = {23}, pages = {53-74}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2010.5809}, abstract = {This paper is an endeavor to conduct a comparative study of the viewpoints of Johannes Duns Scotus, Scottish philosopher and theologian (1266- 1308), on epistemology and knowledge, and Ibn Sina’s beliefs on the same issues. Given the fact that Scotus had studied the Latin translation of Ibn Sina's book, al-Shifa, the present study provides evidence as to how Scotus was influenced by Ibn Sina’s viewpoints under such issues as perceptional faculties, process of perception, natural object of reason, kinds of knowledge, levels of certainty, etc. While Scotus and Ibn Sina had been both influenced by Aristotle and the peripatetic tradition, there are still observed differences between them. Logical reasons, therefore, urge us to conduct a comparative study concerning the viewpoints of the two thinkers. With the above in mind, we will take into consideration the different atmospheres and cultures in which they lived; living and thus thinking in a Christian environment for one, and in an Islamic atmosphere for the other.}, keywords = {Knowledge,Perception,sense,Imagination,Reason,active intellect,intuition,illumination,Certainty}, title_fa = {آراء معرفتی دنس اسکوتوس و مقایسة آن با آراء ابن‌سینا}, abstract_fa = {این نوشتار بر آن است که به بررسی و تبیین آراء فیلسوف و متکلّم اسکاتلندی مَدرسی، یوهانس دنس اسکوتوس (1308-1266 م.) دربارة «معرفت» و مقایسة اجمالی آن با آراء معرفتی ابن‌سینا بپردازد. اسکوتوس ترجمة لاتین کتاب «الشفاء» ابن‌سینا را مطالعه کرده است و آنگونه که در ضمن این نوشتار مشاهده خواهد شد، افکار و آراء معرفتی ابن‌سینا بر آراء اسکوتوس در زمینة قوای ادراکی، فرایند ادراک، متعلّق طبیعی عقل، اقسام معرفت و مراتب یقین و... تأثیر بسیار داشته است. به‌رغم اینکه هم اسکوتوس و هم ابن‌سینا در حوزة افکار فلسفی به‌نحوی تحت تأثیر ارسطو و سنّت مشّاء هستند و بالطبع شباهت‌های فراوانی در آراء این دو متفکر وجود دارد، لکن برخی تفاوت‌ها نیز قابل طرح است. از این جهت می‌توان آراء این دو متفکر را با هم مقایسه کرد چراکه زمینة منطقی برای چنین مقایسه‌ای وجود دارد. البته باید توجه داشت که به هر حال، اسکوتوس در فضای فکری مسیحیت می‌اندیشد و ابن‌سینا در عالَم اسلامی، و این تفاوت فضا و فرهنگ را در هر مقایسه‌ای همواره باید مد نظر داشت.}, keywords_fa = {Knowledge,Perception,sense,Imagination,Reason,active intellect,intuition,illumination,Certainty}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_5809.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_5809_1da54e679aa6d6dd138cc4827d3c89ed.pdf} } @article { author = {harsih, hoseyn and hajizadeh, jalal}, title = {An Explanation of Deliberative Democracy in Philosophical Thoughts of Habermas}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {6}, number = {23}, pages = {75-93}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2010.5810}, abstract = {As democracy has a generative nature, there is continuing discussion and study about its principles, teachings, objectives and conceptual development. This article aims to study and provide a scientific explanation of Habermas’s theory of discourse democracy and evaluate his reflections. For this purpose, analyzing his deliberative democracy patterns, through an analytical-descriptive approach and by library research, authors of this study investigate into the theoretical components of his thoughts with the aim of clarifying his basic principles of democracy. In view of the researchers, the discourse democracy of Habermas is of profound philosophical roots which form part of the knowledge foundation with a methodology focused on Emancipation. Therefore, findings of this research show that the political opinions and thoughts of Habermas have their roots in his philosophical principles.}, keywords = {Deliberative democracy,public sphere,Communicative action,rational consensus,ideal speech situation}, title_fa = {تبیین دموکراسی رایزنانه در اندیشه‌های فلسفی هابرماس}, abstract_fa = {چون دموکراسی ماهیت پویا و زایایی دارد، بحث و بررسی در باب مبانی، آموزه‌ها و تطور مفهومی آن همچنان ادامه دارد. پژوهش و تبیین علمی‌نظریة دموکراسی رایزنانة هابرماس، و ارزیابی ِانعکاس، و نسبت مبانی فلسفی و معرفت‌شناختی‌اش با آن، هدفی‌ست که پژوهشگر در این تحقیق دنبال می‌کند. پس سعی بر آن است که ضمنِ تجزیه و تحلیل الگوی دموکراسی هابرماس، از منظر رهیافت توصیفی-تحلیلی و مطالعة کتابخانه‌ای، با کاویدن افکار و تشریح آراء و منظومة نظری هابرماس، مبانی و موازین دموکراسی و مؤلفه‌های برجسته و نظری آن ایضاح و تبیین شود. به باور دانش-پژوه، گفتمان دموکراسی مورد نظر هابرماس ریشه‌های فلسفی عمیقی دارد و جزئی از شالودة معرفتی و روش‌شناسی معطوف به انگارة رهایی‌بخشی (Emancipation) به شمار می‌رود. از این‌رو یافته‌های تحقیق حاضر بیان‌کنندة آن است که آراء و اندیشه‌های سیاسی هابرماس متأثر و برخاسته از خوانش وی از مبانی فلسفی-اش بوده است.}, keywords_fa = {Deliberative democracy,public sphere,Communicative action,rational consensus,ideal speech situation}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_5810.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_5810_d5048a16cb6edea83ae6811acc840b13.pdf} } @article { author = {moradkhani, ali and pour ghannad, peyman}, title = {A Comparison of A Priori Synthetic Judgments and Hume’s Theory of Abstract Ideas}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {6}, number = {23}, pages = {95-105}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2010.5811}, abstract = {This essay is to find distinctive aspects of a priori synthetic statements, whose judgment depends upon categories of understanding, in comparison to Hume’s discussion of abstraction and meaning. Through logical analysis of statements containing Kant’s Categories, we will demonstrate that the categories of Quality and Quantity, excluding the category of Universality, contain no mental concept unlikely to be experienced; they are therefore merely expressive of logical structures – a fact also acknowledged by empiricists – not as essential conditions for judgment. The categories of Modality, if meaningful, are perceivable only by mind not through experience. As for the conditional judgments, the Category of Causality will be discussed more precisely in this paper. It will be shown that the empiricist approach is incompatible with Kant’s theory in respect to the essence of causal relation, but compatible with it concerning the very existence of such relation. Here, we are not to deal with the Category of Substance or the Category of Reciprocity, since they are simply irrelevant to our discussions.}, keywords = {a priori synthetic statements,association of ideas (meanings),relation,impressions,contiguity in time or place}, title_fa = {مقایسة احکام ترکیبی ماتقدم با تداعی صور نفسانی هیوم}, abstract_fa = {این مقاله در پی یافتن وجوه تمایز قضایای ترکیبی ماتقدم (که مقولات فاهمه در حکم بدان‌ها ضروری هستند) از صرف تداعی صور نفسانی است. با تحلیل منطقی قضایای حاوی مقولات کانت، نشان می‌دهیم که مقولات وجهه نظر کیفیت و کمیت (به استثنای مقوله تمامیت) مفهومی‌ذهنی که به تجربه در نمی‌آید، در بر ندارند و تنها معرف ساختارهای منطقی هستند - که تجربه‌گرایان نیز بر آن اذعان دارند - نه شروط ضروری حکم. مقولات وجهه نظر جهت به شرط معناداری تنها به‌واسطة ذهن معنا می‌یابند نه از طریق تجربه. مقولة علت در احکام شرطی دقیق‌تر بررسی می‌شود و نشان داده می‌شود که دیدگاه تجربه‌گرایان با دیدگاه کانت از حیث ماهیت رابطة علی ناسازگار اما از حیث وجود خود رابطه بین پدیدارها، سازگار است. در این بین به مقولات جوهر و مشارکت به دلیل خارج شدن از بحث مورد نظر نمی‌پردازیم.}, keywords_fa = {a priori synthetic statements,association of ideas (meanings),relation,impressions,contiguity in time or place}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_5811.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_5811_2eeb7a1daec1437f404627e38022c446.pdf} } @article { author = {rasekhi, foruzan and kolahduzan, somayeh}, title = {Cosmological Arguments A Comparative Study of the Ideas of Allameh Tabataba’i and Avicenna}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {6}, number = {23}, pages = {107-129}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2010.5812}, abstract = {Cosmological argument is one of the arguments used to prove the existence of God and has been noticed by philosophers from Plato’s time until now. In this research, the new writings of Allameh Tabataba’i on these arguments, in particular on cause and effect and movement are surveyed and compared with the convictions of Avicenna. To begin with, the related arguments proposed by Avicenna are extracted from his writings and reported in this study. In a comparative survey of Allameh’s writings on the above arguments and those of Avicenna, Allameh’s inspirations from Avicenna and his innovations are summarized here. In this regard, Allameh’s innovations, compared with Avicenna, are worth mentioning among which most of Allameh’s arguments are found to be in a higher level of stability than those of Avicenna.}, keywords = {argument,proof,cosmology,cause and effect,Movement}, title_fa = {بررسی ادلة جهان‌شناختی در آثار علّامه طباطبایی و مقایسة آن با آراء ابن‌سینا}, abstract_fa = {برهان جهان‌شناختی از جمله براهین اثبات وجود خداست که از زمان افلاطون تا کنون مورد توجّه فلاسفه بوده است. در این مقاله تقریرات جدید علّامه طباطبایی از این براهین، به‌ویژه از برهان علّت و معلول و برهان حرکت و محرّک مورد بررسی قرار گرفته و آراء ایشان در این زمینه با آراء ابن‌سینا مقایسه شده است. به این منظور، براهینی که ابن‌سینا در این باب مطرح نموده‌ است از آثارش اخذ و گزارش شده است و سپس در بررسی مقایسه‌ای میان تقریرات علّامه و آراء ابن‌سینا، اخذ و اقتباس‌های او از ابن-سینا و نیز تقریرات جدید او نسبت به ابن‌سینا تبیین شده‌اند که در این مبحث نوآوری‌های علّامه نسبت به ابن‌سینا قابل توجّه است و اکثر براهین علّامه در مرتبة بالاتری از اتقان و استواری نسبت به ادّلة ابن‌سینا قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {argument,proof,cosmology,cause and effect,Movement}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_5812.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_5812_378aae797820daddaf2b5635eb3e4cd4.pdf} } @article { author = {nabian, parvin}, title = {Limits of Human Knowledge of God}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {6}, number = {23}, pages = {131-151}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2010.5813}, abstract = {This study aims to find answer to the question of “what are the limits of human knowledge of God, the Truth?” In response to the above question most scholars admit that God, in His very Essence, is not the object of our knowledge; yet, they agree that we can basically know Him through His attributes. Accordingly, to discuss man’s knowledge of God, a group of them adopt assimilation, as an approach; another opt for dissimilation and the third group a way in-between. This paper reviews the above approaches and demonstrates the insufficiency of each. The contention here is that due to the identity between God’s Essence and His attributes, His Attributes, too, fall out of the reach of human perception. Thus the extent to which human being can come to know God is only determined through His acts which are manifestations of His attributes. Beyond doubt, the most perfect knowledge of God can be achieved through His most perfect act, i.e. the Perfect Man, or ideally speaking: Imam. Thus, Man’s true knowledge of God, within the measure of his ability, is only possible as a result of the evolutional movement, manifestation of God’s attributes, attaining to the station of the devoted and the realization of the intuitive wisdom (not just argumentative wisdom). The man who, on the basis of the unity of Being, has reached the unity of intuition can be a mirror capable of showing the Truth in the most perfect manner and can therefore characterize the Truth with his existence (not merely by his words). This is confirmed by His Divine Words in the Holy Quran, saying: “Purity is to Allah from the matters they fabricate. Except the chosen bondmen of Allah.”. According to the above verses, only the purest and the devoted have the permission to describe Him.}, keywords = {Assimilation,dissimilation,manifestation of God`s attributes,Perfect Man,the purest,Knowledge,unity of existence,unity of intuition}, title_fa = {محدودة معرفت انسان نسبت به حق تعالی}, abstract_fa = {مقالة حاضر در پی پاسخ دادن به این سؤال اساسی است که «حدّ معرفت انسان نسبت به حق تعالی چیست؟». در پاسخ به این سؤال اغلب اندیشمندان در اینکه متعلق معرفت حق تعالی ذات حق نیست، اشتراک نظر دارند امّا در عین حال شناخت حق تعالی را از طریق شناخت صفات خداوند امکان‌پذیر دانسته‌اند و در محدودة شناخت صفات، گروهی راه تشبیه و گروهی راه تنزیه و گروهی بنابر ادعای خود راهی میان تنزیه و تشبیه برگزیده‌اند. در این مقاله ضمن نقد این طرق و بیان ناکارآمدی هر یک از آن‌ها در معرفت واقعی حق تعالی، این نکته بررسی می شود که صفات حق تعالی نیز به دلیل عینیت‌شان با ذات متعلق معرفت قرار نمی‌گیرد و بنابراین محدودة شناخت حق تعالی افعال اوست نه صفات او؛ به این معنا که معرفت نه به خود ذات یا صفات بلکه به فعلی که مظهر ذات و صفات حق تعالی است، تعلق می‌گیرد. بنابراین بالاترین معرفت به حق تعالی در معرفت بالاترین و کاملترین فعل او که شدیدترین ظهور حق در او تحقق پذیرفته، یعنی انسان کامل (که در رأس آن امام است) منطوی است. بنابراین شناخت حقیقی خداوند (در محدودة قابلیت انسان) که هدف از خلقت انسان نیز هست تنها در نتیجة سیر تکاملی و مظهریت صفات حق و رسیدن به مقام مخلصین و فعلیت عقل شهودی (و نه‌تنها عقل استدلالی) امکان‌پذیر است. آنکه بر اساس اعتقاد به وحدت وجود، به وحدت شهود رسیده است می‌تواند آینة تمام‌نمای حق شود و با وجود خویش (و نه‌تنها با زبان) حق تعالی را توصیف کند و خداوند نیز براساس آیة شریفة «سبحان الله عما یصفون الّا عباد الله المخلصین» (صافات/160-159) تنها به اینان اجازة توصیف خویشتن را داده است.}, keywords_fa = {Assimilation,dissimilation,manifestation of God`s attributes,Perfect Man,the purest,Knowledge,unity of existence,unity of intuition}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_5813.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_5813_92ff61ee920dd0b51f4d3abda7bf8f6a.pdf} }