زندگی در لذت یا در سایه مرگ: تحلیل نمایش "قاتل" اثر اوژن یونسکو بر اساس مفاهیم اگزیستاسیالیستی کرکگارد

علیرضا نظری؛ فاضل اسدی امجد

دوره 14، شماره 56 ، دی 1397، ، صفحه 113-145

https://doi.org/10.22054/wph.2019.12219.1210

چکیده
  اوژن یونسکو در نمایش خود با نام قاتل شرایط واقعی زندگی انسان را به تصویر میکشد. وی زندگی و مرگ، هستی و نیستی و تنزل او به مرتبه نیستی را به روی صحنه می اورد. او در پی رویارویی انسان با شرایط واقعی زندگی است. پس وجود انسان را باید تعارض بین تمایلات افسارگسیخته و بی پایان ادمی با هستی در بند و محدود او دانست. مقاله حاضر در پی بررسی دیدگاه ...  بیشتر

آزادی اگزیستانسیال و آزادی استعلایی در اندیشۀ هایدگر

زکیه آزادانی؛ سید محمدرضا بهشتی

دوره 14، شماره 53 ، فروردین 1397، ، صفحه 7-24

https://doi.org/10.22054/wph.2018.8663

چکیده
  این مقاله می‏کوشد ایدۀ آزادی در اندیشۀ هایدگر را در سه مقطع فکری او و بر اساس سه مفهوم انسان، جهان و هستی مورد بررسی قرار دهد. اگر مسئلۀ آزادی در هستی و زمان، حول محور دازاین جریان دارد و به بازگشت دازاین به ذات خودش به‏مثابه امکان محض برای کسب آزادی‏اش می‏پردازد، نوشته‏های بین سال‏های 1928 تا 1931، مفهوم آزادی استعلایی را در ...  بیشتر