آفرینش عالم از منظر فیلون و ابن عربی

طاهره حاج ابراهیمی

دوره 4، شماره 13 ، فروردین 1387، ، صفحه 123-138

https://doi.org/10.22054/wph.2008.5750

چکیده
  ظهور و آفرینش عالم از نظر فیلون و ابن عربی حاصل تحقق ارادۀ خداوند یکتاست. هر دو متفکر که از سویی به ذات آفرینشگر متعال معتقدند و از سویی دیگر از نیای فکری مشترک، یعنی افلاطون و افلاطون‌گرایی تأثیر پذیرفته‌اند، می‌کوشند تا چگونگی آفرینش عالم کثیر توسط خداوند واحد متعال و منزه را تبیین کنند. از نظر ایشان فرایند خلقت مراتب و مراحلی دارد، ...  بیشتر

نسبت عقل و وحی (نگاهی به فلسفه فیلون اسکندرانی)

رضا گندمی

دوره 3، شماره 11.10 ، تیر 1386، ، صفحه 103-120

https://doi.org/10.22054/wph.2007.6692

چکیده
  در خصوص نسبت عقل و وحی و به عبارت دیگر، فلسفه و دین مطالب بسیاری گفته شده است تا جایی‌که برخی آن را بحث محوری قرون وسطی دانسته‌اند. اندیشمندان ادیان ابراهیمی با توجه به نسبتی که میان عقل و وحی قائل شده‌اند، در خصوص وجود یا عدم فلسفه دینی به‌طور عام و فلسفه‌ی یهودی، مسیحی یا اسلامی به‌طور خاص نظرات گوناگونی ابراز داشته‌اند. برخی ...  بیشتر