1. جایگاه نقد قوه حکم در فلسفه استعلایی کانت

محمدرضا حسینی بهشتی

دوره 1، شماره 1 ، بهار 1384، ، صفحه 17-26

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2005.6656

چکیده
  طرز نگرش غایت انگارانه که از زمان ارسطو به بعد بر اندیشة مغرب زمین سیطره یافت در دوران جدید از جانب بینش مکانیسنی به حاشیه رانده شد و شناخت علمی محدود به شناخت علیت فاعلی گردید، به‌گونه‌ای که واژة علت مترادف با علت فاعلی شد. کانت با طرح زمینه‌هایی برای نوعی از امکان برای علیت غایی در دو نقد اول و دوم، در نقد سوم خود جایگاه معینی برای ...  بیشتر