بررسی نسبت شناخت و شهرزیستی از رهگذر بازخوانی پیوند فوسیس و لوگوس در اندیشۀ ارسطو

بهنام فولادی؛ سعید بینای مطلق؛ یوسف شاقول

دوره 12، شماره 47 ، مهر 1395، ، صفحه 99-119

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2016.7296

چکیده
  «فوسیس» یکی از مهم­ترین واژگان فلسفی ارسطو است، تا جایی­که می­توان آن را پایه و موضوع شناخت، از دیدِ وی دانست. این واژه رامی­توان در فلسفۀ او از دو دریچۀ شناختِ انسانی و شناخت راستین  نگریست، و بسته به این­که موضوع کدام­یک از این دو باشد، مفهومش متفاوت خواهد بود. بررسی فوسیس در نسبت با دانش انسانی، به پیوند آن با یکی­دیگر ...  بیشتر

تحلیل‌های نقادانة روشِ نظریة عدالت راولز1

یوسف شاقول؛ میثم سفید خوش

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1389، ، صفحه 91-103

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2010.5804

چکیده
  نظریة عدالتِ جان راولز از هر حیث دارای ویژگی‌های یک نظام جامع مفهومی است و مانند هر نظام مفهومی، دربرگیرندة روشی ویژه است که سرشت و کارکرد آن، تعیین‌کنندة محتـوای نظریة اوست. مفاهیم کانونیِ روش‌شناسیِ نظریة عدالت را می‌توان در ایده‌های قراردادگرایی، وضع اولیه، حجاب جهل و تکنیک موازنة تأملی چکیده کرد. چیستی هر یک از این مفاهیم ...  بیشتر

نسبت نظریه عدالت راولز با فلسفه حق هگل

میثم سفید خوش؛ یوسف شاقول

دوره 3، شماره 12 ، دی 1386، ، صفحه 45-64

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2008.5741

چکیده
  جان راولز نظریه عدالت خویش را اساسا در تقابل مستقیم با نظریه فایده گرایی شکل داده است زیرا معتقد است فایده گرایی آماده است تا آزادی و عدالت را برای تامین منفعت و سعادت افراد جامعه قربانی کند. راولز به منظور ارائه نظریه ای که از آفات فایده گرایی و به ویژه فردگرایی افراطی آن بری باشد ضروری می بیند تا راهکارها و مفاهیم اساسی فلسفه حق هگل ...  بیشتر