1. اعتراضی به مدل شاخه‌ای برای زمان

میثم زندی گوهرریزی؛ لطف الله نبوی

دوره 14، شماره 56 ، زمستان 1397، ، صفحه 173-192

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2019.18850.1322

چکیده
  امکان استقبالی یک بحث قدیمی میان فلاسفه در طول تاریخ فلسفه بوده‌است. از یک سو، ارسطو معتقد است رخدادهای آینده به امکان رخ می‌دهند. از سوی دیگر، دئودوروس بر این باور است آنچه در آینده رخ می‌دهد، هم اکنون متعین شده است. دئودوروس استدلالی بر له جبرگرایی بر اساس چند فرضیه ارائه کرده‌است. منطقدانان و فلاسفه تلاش می‌کنند تا با رد نخستین ...  بیشتر

2. تشریح و نقد استدلال‌های الهیاتی حامی طبیعت‌گرایی روش‌شناختی

زهرا زرگر؛ ابراهیم آزادگان؛ لطف الله نبوی

دوره 14، شماره 54 ، تابستان 1397، ، صفحه 91-120

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2018.9166

چکیده
  ناسازگاری طبیعت‌گرایی روش‌شناختی با باورهای دینی همواره دستاویزی برای مخالفت دین‌داران با این تز روش‌شناختی بوده ‌است. با این حال برخی فلاسفه معتقدند اتفاقاً این باورهای دینی هستند که ما را به سمت طبیعت‌گرایی روش‌شناختی هدایت می‌کنند. ایشان از موضعی دین‌باورانه به دفاع از طبیعت‌گرایی روش‌شناختی برخاسته‌اند و با انگیزه‌های ...  بیشتر

3. عام‌گرایی و خاص‌گرایی جهت‌مند و تبیین امکان معرفتی و امکان متافیزیکی1

لطف الله نبوی؛ مجتبی امیر خانلو؛ محمدعلی حجتی

دوره 8، شماره 29 ، بهار 1391، ، صفحه 141-165

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2012.5841

چکیده
  نخست، مبانی دو رویکرد اصلی متافیزیکی به مفهوم جهت‌مندی (امکان و ضرورت) یعنی "عام‌گرایی جهت‌مند" و "خاص‌گرایی جهت‌مند" را بررسی و وجه تمایز آن‌ها را بر می‌شمریم. دوم، دو امکان معرفتی و متافیزیکی و نحوه تبیین آن‌ها در رویکرد عام‌گرایی را شرح می‌دهیم. در آنجا نشان می‌دهیم. که ضروری متافیزیکی، نوع خاصی از ضرورت منطقی که به‌نام ضروری ...  بیشتر

4. آیا واقعی‌گرایی ‌جدید از مصادیق واقعی‌گرایی ‌جانشینی است؟

لطف الله نبوی؛ مجتبی امیر خانلو

دوره 5، شماره 19 ، پاییز 1388، ، صفحه 27-48

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2009.5773

چکیده
  واقعی‌گرایی یک آموزه هستی‌شناسانه ‌است که براساس آن، دامنة اشیاء موجود و دامنة اشیاء واقعی ‌اینهمان است. مطابق با این آموزه، برای حل هر‌ مسئلة فلسفی، نیازی به تعهد وجودی به اشیاء غیرواقعی نداریم. رویکرد لینسکی، زالتا و نلسون یکی ‌از رویکردهای‌ موجود به‌واقعی‌گرایی است که ‌به‌ واقعی‌گرایی ‌جدید معروف شده‌ است. آنها، پیش‌فرض ...  بیشتر

5. مدل تعادلی – تجانسی جهان‌های ممکن و «نظریه ضرورت بتّاته»

لطف الله نبوی

دوره 3، شماره 11.10 ، تابستان 1386، ، صفحه 27-37

http://dx.doi.org/10.22054/wph.2007.6688

چکیده
  «نظریه ضرورت بتّاته» عنوان نظریه‌ای است از «شیخ شهاب الدین سهروردی» که از ابداعات و نوآوری‌های مهم وی در عرصه منطق تلقی می‌شود و دارای نتایج منطقی – فلسفی فراوانی است. سهروردی بدون تردید با طرح این نظریه به «ضرورت فلسفی – متافیزیکی» نظر داشته و از آنجا که تبیین منطقی ضرورت فلسفی از دغدغه‌های مهم چند دهه اخیر ...  بیشتر