دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-323851720090321Arguments for and against the Immortality and Eternity of Soul: A Critical Analysisبررسی انتقادی براهین علیه جاودانگی و بقای نفس730576510.22054/wph.2009.5765FAقاسمپور حسنهیئت علم دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161115In philosophy of religion, the most important issue in the eternity of soul deals with the study and analysis of arguments for and against the substantiality of soul, eternity, and immortality. A group of philosophers tried to formulate the reasons and evidence for eternity through the substantiality of soul. Another group tried to reject the destructibility of soul by proving the abstractness of soul. While briefly introducing the basic concepts, this article attempts to focus on the theories that criticize the eternity of soul, as well as investigating the reasons against immortality; then these reasons are described, criticized and finally rejected. Hume, Russell, and Antony Felw are the three philosophers whose thoughts on "the reasons and evidence against the eternity of soul" have been studied, criticized, and rejected here. Hume provides three groups of reasons against the eternity of soul that are entirely welcomed and attended by Felw. Some of these arguments merely analyze and discuss the verification of the substance of soul, some of them reject the indestructibility and abstractness of the soul, and the third group criticize eternity and persistence. The author of this work has categorized the subject upon the typology of the reasons against eternity in three groups, and analyzes them from a critical perspective.در فلسفه دین، مهمترین مسئله در جاودانگی نفس، پژوهش و مطالعة ادلة له و علیه جوهریت نفس، بقا و نامیرایی آن است. گروهی از فیلسوفان با اثبات جوهریت نفس، کوشیدند تا ادله و شواهد بقا را صورتبندی کنند. دستهای دیگر درصدد برآمدند تا با نشان دادن تجرد نفس، فسادپذیری آن را رد نمایند. این نوشتار میکوشد تا ضمن بررسی مقدماتی مفاهیم اساسی، بر نظریههای نقد بقای نفس متمرکز شده و ضمن بررسی ادله مخالفان نامیرایی، آن را به درستی شرح دهد و سپس نقد و رد کند. هیوم، راسل و آنتونی فلو سه فیلسوفی هستند که آراءشان در موضوع خاص «ادله و شواهد علیه بقا نفس» در این نوشتار بررسی شده و نقد و ابطال گردید. هیوم سه دسته استدلال علیه بقای نفس اقامه کرده که هر سه دسته مورد اقبال و توجه فلو واقع شده است. برخی از این استدلالها صرفاً به جرح و نقد اثبات جوهر نفس میپردازند. دستهای دیگر فسادناپذیری و تجرد نفس را رد میکند و دسته سوم بقا و جاودانگی را مورد ایراد و نقد قرار میدهد. نگارنده نوشتار را براساس گونهشناسی ادله علیه جاودانگی در سه سطح سامان و صورتبندی کرده و با نگاهی انتقادی به آنها به پژوهش میپردازد.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-323851720090321The Principles of Epistemology in Sohrewardi's School of Illuminationمبانی معرفتشناسی حکمت اشراق سهروردی3147576610.22054/wph.2009.5766FAسیماسادات نوربخشهیئت علمی دانشگاه غیر انتفاییJournal Article20161115Analysis of the epistemological system of Shahab-o-din Sohrewardi (1155-1195 A.D.), the founder of the second field of philosophical thought in the history of Islamic philosophy, is of significant importance. His epistemology analyzes the logical contrast of Peripatetic philosophical system. Sohrewardi's theory of science has two parts: in the first part, Sohrewardi criticizes traditional theories of science, specially those that deal with science through definition, sensual perception and primary or basic concepts that precede experience. First he criticizes the structure of Aristotelian "definition" so that this criticism is the first important attempt to indicate the contrast of Aristotelian structure, and it is the first step of formulating Illumination (or Oriental Theosophy). Sohrewardi shows the defects and constraints of "definition" in achieving certainty. According to him, the proposed theories of science, while leading us to an aspect of truth and are not absolutely unreliable, cannot direct us to certainty, nor express the possibility of the reality of science. Sohrewardi not only tries to invent a formal standard for "definition", different from that of the Peripatetic, but also proposes an aspect of "definition" that is the basic constituent of his Illumination theory on the rational structure of science. This fundamental difference states the entirely different perspectives of logical and epistemological principles in philosophy and sets the second part of Sohrewardi's theory, so that in Illumination, supremacy is with intuition and is on the basis of the theory of Observation-Illumination and is formulated according to the knowledge of presence.بررسی نظام معرفتشناسی شهابالدین سهروردی (549-587ق) به عنوان مؤسس دومین حوزه اندیشه فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی، اهمیت ویژهای دارد. معرفتشناسی او با بررسی تعارضهای منطقی در نظام فلسفی مشاء صورت میگیرد. نظریه سهروردی در باب علم شامل دو جزء است: نخست، جزء سنتزدایی است که سهروردی در آن، به نظریههای مختلف علم، مخصوصاً علم به واسطه تعریف، ادراک حسی، مفاهیم اولی یا مقدم بر تجربه انتقاد میکند. او ابتدا ساختار «تعریف» ارسطویی را نقد کرده که این نقد، نخستین تلاش مهم برای نشان دادن تعارض ساختار ارسطویی و گام نخست در تدوین حکمت اشراق است. سهروردی محدودیتها و نارسایی تعریف را در رسیدن به یقین نشان داده است. به نظر او نظریههای مطرح شده دربارة علم، اگرچه ما را به جنبهای از حقیقت رهنمون کرده و کاملاً نامعتبر نیستند، اما هیچ یک منتهی به یقین نشده و از امکان وقوع علم سخن نگفتهاند. سهروردی نه تنها میکوشد ضابطه صوری متفاوت حاکم بر تعریف را نسبت به مشائیان ابداع کند، بلکه تلقی او از تعریف، جزء اساسی نظریه اشراقی وی از ساختار عقلانی علم است. این اختلاف اساسی مبین دیدگاه کاملاً متفاوت اصول منطقی و معرفتشناسانه در فلسفه است که بر اساس آن جزء دوم نظریه سهروردی شکل میگیرد، به طوری که در حکمت اشراق، برتری از آنِ شهود و بر مبنای نظریه مشاهده- اشراق است. و بر اساس«علم حضوری» تدوین میشود.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-323851720090321A View to Teaching Philosophy in Central Asiaنگاهی به آموزش فلسفه در آسیای میانه (با تأکید بر ازبکستان)4959576710.22054/wph.2009.5767FAعباس علیوفاییهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161115Since a long time ago, great ideas and scientific and cultural figures have emerged in Central Asia. Famous cities, including Bokhara, Samarqand, Khwarazm, Farqhaneh, Khiveh and Marv had been a proper refuge for the development of science, knowledge and scientists. In this country, mysticism, Sufism, and Philosophical ideas have been in dominance for various ages. But destiny brought it a continuous series of political and geographical changes that led to new ideas and faded out some of the old ones. One of the issues that has immensely changed in these alterations deals with philosophical thought and the perspective of philosophical schools. The manifestation of this perspective in recent centuries has been significant at two junctures: 1) After the dominance of the former Soviet Union over this region, including Kazakhstan, Kirghiz, Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan. 2) After the independence of these countries and the emergence of new trends. This article studies the issue from a historical viewpoint, investigates teaching philosophy in this region, and focuses Uzbekistan, because this country is more important than other countries of the region due to its scientific and cultural eminence.از گذشتههای دور، افکار بلند و شخصیتهای علمی و فرهنگی فراوانی در آسیای میانه ظهور کردهاند. شهرهای بنامی چون بخارا، سمرقند، خوارزم، فرغانه، خیوه و مرو در این منطقه پناهگاه نیکی برای بالندگی علم و دانش و شخصیتهای علمی بودهاند. در این سرزمین، عرفان و تصوف و اندیشههای فلسفی جریان غالب در دورههای گوناگون بودهاند. امّا بخت با آن چنان بوده است که همواره دستخوش تغییرات سیاسی و جغرافیایی گردد. و این دگرگونی و تغییر، باعث ظهور اندیشههای جدید و کمرنگ شدن برخی از تفکرات پیشین شده است. یکی از مباحثی که در این تحولات، تغییرات و دگرگونیهای فراوانی یافته است اندیشههای فلسفی و نگاه به مکاتب فلسفی است. نمود این نگاه را در سدههای اخیر، در دو برهة زمانی بیشتر شاهدیم: نخست پس از تسلط شوروی سابق به این منطقه و چیرگی آن بر قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و برخی از سرزمینهای این منطقه، و دیگری پس از استقلال کشورهای مذکور در اواخر قرن بیستم و پدیدار آمدن جریانات جدید در آنها. این مقاله میکوشد تا از حیث تاریخی به این مسئله بپردازد، وضعیت امروز آموزش فلسفه را در آن منطقه بررسی کند و بیشتر بر ازبکستان تأکید کند، زیرا ازبکستان به جهت داشتن صبغة علمی و فرهنگی، در میان دیگر کشورهای آسیای مرکزی از اهمیت ویژهای در این خصوص برخوردار است.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-323851720090321The Probability of the Fifth Dimension and the Relevant Theories (A Scientific-Philosophical Analysis)امکان بعد پنجم و نظریات مربوط به آن (بررسی و سنجش علمی-فلسفی)6182576810.22054/wph.2009.5768FAصدرالدیننادریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییحسینکلباسی اشتریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییامیر حسینبانکی پورفرددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161115While analyzing different theories on dimensions in mathematics and physics, this article argues for the existence of another dimension, different from other dimensions through philosophical reasons and gives a breakthrough to overcome the mental constraints for understanding greater dimensions and specially, by various reasons and proofs, introduces the expansion or macromic dimension as the fifth dimension. This dimension is associated with an object's largeness or smallness and depends on "scale". In fact the difference between objects from macroscopic and microscopic viewpoints that is familiar for human being since ancient times deals with this material dimension. The consequent results of assuming more than 3 dimensions may influence the domain of philosophical issues and other relevant domains. More than 40 of these domains have been listed at the end of this article.این مقاله با بررسی نظریات مختلف ابعاد در ریاضی و فیزیک، امکان وجود بعدی سوای ابعاد رایج را با استدلالهای فلسفی ثابت کرده و به ارائه راهحل عبور از محدودیت ذهنی برای درک ابعاد فراختر پرداخته است و به طور ویژه با دلایل و شواهد مختلف، بعد «انبساط» یا «ماکرومیک» (macromic) را به عنوان بعد پنجم جهان معرفی میکند. این بعد مربوط به میزان بزرگی یا کوچکی شیء است و بستگی به «مقیاس» (scale) آن دارد. در واقع، تفاوت اشیاء از لحاظ نگاه ماکروسکوپیک (macroscopic) و میکروسکوپیک (microscopic) که بشر از دیرباز با آن آشنا بوده است، مربوط به این بعد از ماده است. نتایج برخاسته از فرض ابعاد بیش از سه بعد میتواند در عرصه مسائل فلسفی و عرصههای مرتبط با آن در دیگر حوزهها تأثیرگذار باشد که به بیش از چهل مورد از آنها در انتهای مقاله فهرستوار اشاره شده است.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-323851720090321Schematism in the Philosophy of Kant: An Analysisتحلیلی بر «شاکله» در فلسفه کانت8396576910.22054/wph.2009.5769FAمجتبیسیاهیهیئت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20161115Schematism is the most central concept of Kant's epistemology. He establishes his philosophy on the bases of pure intuition and pure concepts, without them experiential intuition and experiential concepts are not enough for cognition of the real world. According to him, the composition and combination of these two elements – in fact the combination of sense and reason – is necessary for cognition. Kant thinks that pure concepts can, in combination with reality, help us achieve external reality. This combination can be achieved in connection with pure intuition. This pure intuition is "time" itself. Therefore, pure concepts must be linked to time. Categories are linked to time through schematism. Schematization of the categories takes place through imagination. The present article intends to explain the correct concept of schemata and the quality of its relation to categories.«شاکله» از محوریترین مفاهیم فلسفه معرفتی کانت است. کانت در فلسفه خود اساس کار را بر شهود محض و مفاهیم محض قرار داد و شهود تجربی و مفاهیم تجربی را بدون شهود محض و مفاهیم محض، برای دستیابی به شناخت عالم واقع کافی نداشت. تألیف و ترکیب این دو را که در واقع ترکیب« حس و عقل» است لازمه دستیابی به شناخت دانست. از نظر کانت مفاهیم محض برای این که ما را در رساندن به واقعیت خارج ذهن کمک کنند باید پیوندی با واقع داشته باشند. این پیوند از طریق ارتباط با شهود محض حاصل میشود. این شهود محض همان« زمان» است. بنابراین مقولات ناب باید با« زمان» پیوند داشته باشند. پیوند مقولات با«زمان» از طریق«شاکله» صورت میگیرد. شاکلهدار شدن مقولات توسط قوه خیال صورت میگیرد. این قوه مفاهیم محض را با شهود مرتبط میکند. این مقاله در صدد تبیین مفهوم درست شاکله و چگونگی نسبت آن با مقولات است.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-323851720090321The Modern Epistemological Basesمبانی معرفتشناسی مدرن97112577010.22054/wph.2009.5770FAعلیکرباسی زاده اصفهانیهیئت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20161115The problem of knowledge, not only is one of the most important problems in modern philosophy, but also is the top of other problems. This field usually discuses issues such as the base and the source of knowledge, the object and the domain of knowledge, the value criterion of knowledge, and finally the end of knowledge .Here we are going to study the modern epistemological bases considering those elements, and to inquire the ability of the modern philosophy in proposing a complete and suitable format for the knowledge.مسئله شناخت، یکی از مهمترین مسائل فلسفه جدید است و حتی سرلوحه مباحث دیگر را تشکیل میدهد. در این مبحث معمولاً مسائلی چون مبنا و منبع شناخت، ابزار و روش شناخت، متعلق و قلمرو شناخت، معیار اعتبار شناخت و هدف و غایت شناخت بررسی میشوند. در این مقاله، برآنیم با در نظر گرفتن این مؤلفهها به بررسی مبانی معرفتشناسی مدرن بپردازیم و توانایی فلسفه جدید را، با ارائه چارچوبی مناسب و کامل برای شناسایی، مورد پرسش قرار دهیم.دانشگاه علامه طباطبائیحکمت و فلسفه1735-323851720090321Cartesian Subjectivism: Departure of Philosophers in the Modern Ageسوبژکتیویسم دکارت: نقطه عزیمت فلاسفه عصر جدید113128577110.22054/wph.2009.5771FAسیمیناسفندیاریهیئت علمی داشگاه رازی کرمانشاه0000-0003-3706-2056Journal Article20161115This article begins with a brief description of Descartes' cogito and its effect on man's authenticity and his development. In fact, by establishing the principle of cogito, and analyzing it as the established basis of the universe, he considers human ego as the real subject because there is an "I" who is doing the thinking. According to Descartes, man is like a machine, and excels other beings. This privileged feature, i. e. self, whose substance is thinking, has been studied from different aspects within the entire thinking of the modern age. Moreover, it is this famous Cartesian principle – I think, therefore I exist – that focuses "subjectivism" in its philosophical system; therefore, "subjectivism" is one of the basic and important issues of Western philosophy that in its evolutionary phases has been epistemologically studied by Descartes as well as Kant and Hegel in the modern age. Finally, "solipsism" as the extreme point of "subjectivism" is dealt with in this article. Of course, Descartes avoids his subjectivism finding a solipsist interpretation in an ideal sense.در مقاله حاضر، ابتدا به توضیح مختصر «کوگیتو»ی دکارت و تأثیر آن در اصالت و قوامبخشی انسان پرداخته میشود. در واقع، دکارت با تأسیس اصل«کوگیتو» و تفسیر آن به عنوان بنیاد تزلزلناپذیر هستی، یگانه «سوژه» حقیقی را «من» انسانی از آن جهت که فکر میکند، میداند. بر اساس تلقی دکارت، انسان به مثابه ماشینی است که برخورداری از نفس او را از سایر موجودات ممتاز میسازد. این وجه ممیزه، یعنی نفس، که ذات آن اندیشه است، همان است که در کل تفکر عصر جدید به صورتهای مختلف مورد تأمل قرار گرفته است. به علاوه، همین اصل مشهور دکارت، یعنی«میاندیشم، پس هستم» است که «سوبژکتیویسم» را در دل نظام فلسفی خود قرار میدهد؛ برای همین، «سوبژکتیویسم» یکی از مباحث اساسی و مهم فلسفه غرب است که در مراحل تکاملی آن، علاوه بر دکارت در عصر جدید، فلاسفهای چون کانت و هگل آن را از لحاظ معرفتشناسی بررسی کردهاند. بالاخره به اندیشه «خودگرایی» به عنوان حد افراطی«سوبژکتیویسم» پرداخته میشود که البته دکارت از اینکه از سوبژکتیویته او برداشتی خودگرایانه به معنای ایدئالیستی شود، میگریزد.