TY - JOUR ID - 7617 TI - تفسیری از نقد هایدگر بر مبدأ و موضوع پدیدارشناسی استعلاییِ هوسرل JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - رجبی, احمد AD - مدرس فلسفه دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 49 SP - 23 EP - 42 KW - پدیدارشناسی KW - آگاهی استعلایی KW - سوژه KW - دازاین KW - روی‌آورندگی KW - هستی‌شناسی DO - 10.22054/wph.2017.7617 N2 - هایدگر در درس­گفتار تمهید برای تاریخ مفهوم زمان، نقدی درونی بر موضوع پدیدارشناسی استعلایی وارد می‌کند و هوسرل را متهم می‌سازد که پرسش از نحوة خاص وجود افعال روی‌آورندة آگاهی و معنای وجودرا به­طور کلی فروگذاشته است. هایدگر به­واسطة این نقد، با بازگشت به مبدأ پدیدارشناسی؛ یعنی چرخش از رویکرد طبیعی به رویکرد استعلایی پدیدارشناسانه، به فهم خاص خویش از موضوع پدیدارشناسی؛ یعنی دازاین راه می‌برد. در مسیر تفسیر این نوشتار نشان داده خواهد شد که هایدگر، بر خلاف فهم مشهور، نه تنها منکر چرخش استعلایی هوسرل و مسیر اپوخه و تقلیل‌ها نیست، بلکه برعکس به معنای خاصی، هم اپوخه و هم تقلیل استعلایی را می‌پذیرد؛ بدین معنا که اطلاقِ سوژة استعلاییِ مطلق را چنان ریشه‌ای می‌کند که مبدأیت رویکرد طبیعی هوسرل حذف می‌شود و تمایز میان وجود انسان با سوژة مطلق نیز از میان می‌رود. بدین ترتیب، دازاین، به نحو خاصی در جایگاه سوژة مطلق، به نحو توأمان در اطلاق و تناهیِ انضمامیِ آن قرار می‌گیرد. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_7617.html L1 - https://wph.atu.ac.ir/article_7617_75ef2d897861c04311d071e103d5da53.pdf ER -