TY - JOUR ID - 6134 TI - علیت در اندیشه ملاصدرا JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - فتح طاهری, علی AD - هیئت علمی دانشگاه امام خمینی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 8 IS - 32 SP - 103 EP - 114 KW - ملاصدرا KW - علیت KW - وحدت شخصی KW - وحدت تشکیکی KW - فقر وجودی KW - وجود رابط DO - 10.22054/wph.2013.6134 N2 - مسأله علیت یکی از مهم ترین مسائل فلسفی است که بدون فهم آن درک جهان هستی ممکن نیست. اساسا هر نوع بحث، سخن و تجربه ای مبتنی بر فهم علیت و پذیرش آن است. مسأله علیت از جهات مختلف مورد توجه قرار گرفته است. فیلسوفان جدید غرب مانند هیوم و کانت این موضوع را از نظرگاه معرفت شناسی و فیلسوفان مسلمان از حیث وجود شناسی مورد بررسی قرار داده اند. ملاصدرا ، فیلسوف بزرگ جهان اسلام، در آثار مختلف خویش به ویژه مهم ترین اثرش، اسفار، با اشاره به صورت های مختلف این موضوع کوشیده است تا معنای حقیقی آن را بیان کند. وی با اثبات اصالت وجود و اعتباری دانستن ماهیت، مدعی است که نمی توان اصل علیت را بر مبنای ماهیت و امکان ماهوی تبیین کرد. صدرا در آغاز علیت را بر اساس وحدت تشکیکی وجود تبیین می کند ولی چون این وحدت به جدایی و تمایز علت و معلول می انجامد، در نهایت با رویکرد عرفانی به این اصل از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی وجود روی می آورد؛ و اصل علیت را با رجاع به وحدت وجود عرفانی تبیین می کند زیرا در این نگاه هیچ جایی برای کثرت باقی نمی ماند. با این وصف معلول چیزی جز یک علامت و نشانه نیست و هویتی غیر از مرآت ندارد. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_6134.html L1 - https://wph.atu.ac.ir/article_6134_6a7e27c4b959907b22221d8e0144acfc.pdf ER -