TY - JOUR ID - 5767 TI - نگاهی به آموزش فلسفه در آسیای میانه (با تأکید بر ازبکستان) JO - حکمت و فلسفه JA - WPH LA - fa SN - 1735-3238 AU - وفایی, عباس علی AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 5 IS - 17 SP - 49 EP - 59 KW - آسیای مرکزی KW - آموزش فلسفه KW - مکاتب فلسفی KW - استقلال KW - ازبکستان KW - بخارا KW - سمرقند DO - 10.22054/wph.2009.5767 N2 - از گذشتههای دور، افکار بلند و شخصیتهای علمی و فرهنگی فراوانی در آسیای میانه ظهور کردهاند. شهرهای بنامی چون بخارا، سمرقند، خوارزم، فرغانه، خیوه و مرو در این منطقه پناهگاه نیکی برای بالندگی علم و دانش و شخصیتهای علمی بودهاند. در این سرزمین، عرفان و تصوف و اندیشههای فلسفی جریان غالب در دورههای گوناگون بودهاند. امّا بخت با آن چنان بوده است که همواره دستخوش تغییرات سیاسی و جغرافیایی گردد. و این دگرگونی و تغییر، باعث ظهور اندیشههای جدید و کمرنگ شدن برخی از تفکرات پیشین شده است. یکی از مباحثی که در این تحولات، تغییرات و دگرگونیهای فراوانی یافته است اندیشههای فلسفی و نگاه به مکاتب فلسفی است. نمود این نگاه را در سدههای اخیر، در دو برهة زمانی بیشتر شاهدیم: نخست پس از تسلط شوروی سابق به این منطقه و چیرگی آن بر قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و برخی از سرزمینهای این منطقه، و دیگری پس از استقلال کشورهای مذکور در اواخر قرن بیستم و پدیدار آمدن جریانات جدید در آنها. این مقاله میکوشد تا از حیث تاریخی به این مسئله بپردازد، وضعیت امروز آموزش فلسفه را در آن منطقه بررسی کند و بیشتر بر ازبکستان تأکید کند، زیرا ازبکستان به جهت داشتن صبغة علمی و فرهنگی، در میان دیگر کشورهای آسیای مرکزی از اهمیت ویژهای در این خصوص برخوردار است. UR - https://wph.atu.ac.ir/article_5767.html L1 - https://wph.atu.ac.ir/article_5767_4d7c6cb8c93f86dc34c5ba33e80e9cf1.pdf ER -