دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
1
4
2005
12
22
افلاطون، طلایهدار بحث حسن و قبح عقلی (نگاهی به محاوره ائوثوفرون)
5
15
FA
حسن
فتحی
0000-0001-5275-6297
استادیار دانشگاه تبریز
fathi@tabrizu.ac.ir
10.22054/wph.2006.6665
مسئله عقلی یا شرعی بودن حسن و قبح یکی از مسائل مهم و کثیرالبحث در کلام اسلامی است. طرح اولیه این مسئله را نه در میان مسلمانان بلکه در بین یونانیان باید جستجو کرد. مقالهی حاضر عهدهدار نشان دادن این نکه است که افلاطون به دنبال زمینهی مساعدی که سوفسطاییان فراهم آورده بودند، این مسئله را در محاورهی ائوثوفرون به صورتی روشن مطرح کرده است. خود افلاطون در این محاوره از عقلی و ذاتی بودن اوصاف افعال طرفداری میکند؛ و البته اقتضای نظام فلسفی او، با محوریت نظریه مثل، نیز همین است.
حسن وقبح عقلی,حسن و قبح شرعی,دینداری,ائوثوفرون,نظریه مثل
https://wph.atu.ac.ir/article_6665.html
https://wph.atu.ac.ir/article_6665_3420ab3f8d8561ba548692ec82baf08e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
1
4
2005
12
22
منحنی تحول زبان و فهم در فلسفه معاصر
17
28
FA
قاسم
پورحسن
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
ghasemeporhasak@yahoo.com
10.22054/wph.2006.6666
هدف این نوشتار، در اسباب و زمینههای تحولات در زبان و تغییراتی که در پیوند زبان و فهم ظهور کرده است. مقاله در صدد توصیف صرف از آراء و نظرات فیلسوفان عمده زبانی در غرب نیست. در جستار حاضر کوشش میشود تا جستجویی نقادانه از علل و اسباب گذار از زبان تکوینی به زبان تألیفی و سپس زبان هستی شناسانه صورت گیرد. مهمترین سبب در تبدیل شدن زبان بهعنوان موضوعی فلسفی در آغاز سده بیستم، تغییر زبان از «ابزار» به زبان به مثابه «دانش» است. پژوهش در تفاوتهای زبان تکوینی یا زبان بهعنوان تصویرگر واقعیات «Facts» با زبان کارکردی به منزله سازنده فهم و فکر و سپس پیوند زبان و هستی در فلسفه هایدگر و گادامر که مهمترین چرخش و تغییر در زبانشناسی فلسفی محسوب میشود، اساسیترین قصد نوشتار حاضر است.
زبان,منحنی گذار,فهم,زبان کارکردی,وجه هستی شناسیک
https://wph.atu.ac.ir/article_6666.html
https://wph.atu.ac.ir/article_6666_8f4f3b8c4ef075b558438175475a0c69.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
1
4
2005
12
22
«مبانی منطق و روش شناسی»
29
35
FA
غلامرضا
ذکیانی
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
reza zakyani@gmail.com
10.22054/wph.2006.6667
کتاب «مبانی منطق و روش شناسی» را بهعنوان مقدمهای لازم و عام برای همه رشتهها و مقدمهای خاص برای فراگیری منطق جدید (بهویژه کتابهای پیش گفته) بشمار میآورند. این کتاب از دو مبحث اصلی شامل شش بخش فرعی به ترتیب زیر تشکیل یافته است:
مبحث اول: علم منطق
بخش اول، منطق در زبان: 1- مطالعات زبانشناختی، 2- تعریف منطقی
بخش دوم، منطق قیاسی: 3- منطق گزارهها، 4- منطق محمولات کلاسیک
5- منطق محمولات جدید
بخش سوم، منطق استقرایی: 6- استدلال استقرایی، 7- احتمال استقرایی
مبحث دوم: منطق علم
بخش چهارم، مبانی روش شناسی: 8- مکاتب روش شناسی، 9- روش علمی
بخش پنجم، روش شناسی علوم قیاسی: 10- ساختار علوم قیاسی
11- نظریه و آزمون علوم قیاسی
بخش ششم، روش شناسی علوم استقرایی: 12- ساختار علوم استقرایی
13- نظریه و آزمون علوم استقرایی
منطق,روش شناسی
https://wph.atu.ac.ir/article_6667.html
https://wph.atu.ac.ir/article_6667_1c26e656a2ba005e1172eb2aab3ac43b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
1
4
2005
12
22
A Concept of Human Dignity
5
14
FA
وسیل
قوچمن
هیئت علمی دانشگاه اسلواکی
10.22054/wph.2006.6915
https://wph.atu.ac.ir/article_6915.html
https://wph.atu.ac.ir/article_6915_656ef69ffbc63d554a5225b07a2c023b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
1
4
2005
12
22
Man as Microcosm and the Universe as Macrocosm in Mulla Sadra's Transcendent Philosophy
15
36
FA
رضا
اکبریان
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/wph.2006.6916
https://wph.atu.ac.ir/article_6916.html
https://wph.atu.ac.ir/article_6916_44e93a4a1a136d14e794fcd82c855e75.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
1
4
2005
12
22
On Parmenides' Poem: "The Way of Truth" and "The Way of Opinion"
67
78
FA
رامین
خانبگی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/wph.2006.6917
https://wph.atu.ac.ir/article_6917.html
https://wph.atu.ac.ir/article_6917_55bf83873d6e025f33b464d3de223aac.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
1
4
2005
12
22
An Extended View of Hermeneutics: Implications for Language, Discourse and Pedagogy
49
67
FA
منصور
فهیم
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/wph.2006.6918
https://wph.atu.ac.ir/article_6918.html
https://wph.atu.ac.ir/article_6918_79af6bbcc26158bb784f86451d34594b.pdf