ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیلی انتقادی دیدگاه ابنسینا و ابنرشد در باب نفس
ارزیابی موضوع تجرد و بقای نفس انسانی توسط سه فیلسوف نامدار به نامهای، ارسطو (384-322 ق.م)، ابنسینا (370-428ه.ق) و ابنرشد(595-520ه.ق)، مسئلۀ این مقاله را شکل میدهد. تعارض و ابهاماتی که در برخی از آراء ارسطو در حوزه نفس دیده میشود، منشأ اختلافنظر شارحان وی در اینباره شده است. افرادی همچون اسکندرافرودیسی (قرنهای دوم و سوم ق.م) و ابنرشد قول به مادیت و فناپذیری نفوس فردی و ابنسینا، تجرد و بقای آن را به ارسطو نسبت دادهاند. برخی از تعاریف ارسطو در باب تجرد و بقای نفس و نیز تأکید ارسطو بر بساطت نفس، بیانگر صحت دیدگاه ابنسینا است نه دیدگاه ابنرشد.ابنسینا با تکیه بر عدم انقسام محلّ صور معقول و نیز بر مبنای پایۀ علم حضوری نفس به خود، تجرد نفوس فردی را اثبات مینماید در حالیکه ابنرشد بر مبنای آموزۀ وحدت عقل و رابطۀ عقل هیولانی و عقل فعال، قائل به تجرد نفوس فردی نیست.
https://wph.atu.ac.ir/article_3083_68e3dfba034ac2b22d0d493385608e47.pdf
2015-09-23
7
25
ارسطو
ابنسینا
ابنرشد
تجرد نفس
بقای نفس
قاسم
پورحسن
porhassan@atu.ac.ir
1
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سکینه
ابوعلی
2
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ارسطو. (1369). دربارۀ نفس، ترجمه علیمراد داودی، چاپ سوم، تهران: انتشارات حکمت.
1
ابنسینا. (1360). رسائل ابنسینا، ترجمه ضیاءالدین درّی، چاپ دوم، کتابخانه مرکزی: انتشارات مرکزی.
2
____. (1362). معراجنامه، به انضمام تحریر آن از شمسالدین ابراهیم ابرقویی، مقدمه و تصحیح نجیب مایل هروی، چاپ دوم، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
3
____. (1366). رساله الحدود، ترجمه محمدمهدی فولادوند، تهران: انتشارات سروش.
4
____. (1371). المباحثات، تحقیق و تعلیقه محسن بیدارفر. قم: انتشارات بیدار.
5
____. (1975). الشفاء(طبیعیات، نفس)، به کوشش قنواتی و سعید زاید. قاهره: المکتبه العربیه.
6
____. (1375). النفس من کتاب الشفاء، تحقیق آیت الله حسن زاده آملی، قم: مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی.
7
____. (1364). رساله الاضحویه فی امر المعاد، ترجمه فارسی با تصحیح و مقدمه و تعلیقات حسین خدیو جم، انتشارات اطلاعات.
8
ابنرشد. (1377). تفسیر مابعدالطبیعه، ج3، تهران: انتشارات حکمت.
9
_____. (1387). تهافتالتهافت، ترجمه حسن فتحی، چاپ اول، تهران: انتشارات حکمت.
10
_____. (1950). تلخیص کتاب النفس، قاهره: چاپ اهوانی.
11
_____. (1982). تلخیص کتاب البرهان در تلخیص منطق ارسطو، به تحقیق جیرار جهامی، ج2، بیروت.
12
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1389). درخشش ابنرشد در حکمت مشاء، چاپ اول، تهران: انتشارات علم.
13
حائری مازندرانی، ملامحمدصالح. (1362). حکمت بوعلی، ج1، تهران: انتشارات حسین علمی و نشر محمد.
14
حسن زاده آملی، حسن. (1371). عیون مسائل النفس و سرح العیون فی شرح العیون، تهران: انتشارات امیرکبیر.
15
الفاخوری، (حنا) و الجر، (خلیل). (1373). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمۀ عبدالمحمد آیتی، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
16
موسویبجنوردی، کاظم. (1374). دائره المعارف بزرگ اسلامی، ج3، تهران: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
17
ملاصدرا. (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ج9، بیروت: دار احیاء التراث الغربی.
18
یوسفی، محمد تقی. (1389). علمالنفس فلسفی(درسهای استاد غلامرضا فیاضی)، چاپ اول، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره».
19
Averrois‚ (1953)‚ cordubensis commentarium magnum in Aristotelis de Anilibros ‚ Recensuit F. Stuart Crawford‚ Massachusetts.
20
Aristotle‚ (1955) ‚On youth and Old Age Life anddeath and respiration‚ translated by G. R T Ross, Oxford
21
ORIGINAL_ARTICLE
ناسازگار باوری و اصل انتقال ضرورت
اصل انتقال ضرورت (transfer of necessity) (پیامد امری ضروری، خودش نیز ضروری است)، رکن استدلال پیامد (consequent argument) که باور به ناسازگاری ارادة آزاد با تعیّن علّی (determinism)را موجّه می کند؛ به حساب میآید. ثبات جریانات علّی حاکم بر پدیدههای طبیعی و گذشتة اجتنابناپذیر به ضمیمة اصل انتقال ضرورت ما را به این نتیجه میرساند که تمام رخدادهای زمان حال از جمله آنچه رفتار اختیاری انسان مینامیم، متعیّن و اجتناب ناپذیرند. مقالة حاضر با توجه به نقش اصل انتقال ضرورت در ناسازگارباوری به بررسی این اصل می پردازد. به همین منظور ابتدا با تبیین تعیّن انگاری به طرح استدلال پیامد میپردازیم. سپس با بررسی معنای مورد نظر ناسازگار باوران از ضرورت به سراغ اصل انتقال ضرورت میرویم و در نهایت نشان خواهیم داد که این اصل تا چه میزان در مقابل مثالهای نقضی که به آن وارد میشود تاب میآورد و با چه تفسیری توان پاسخگویی داشته و مورد اعتناء است.
https://wph.atu.ac.ir/article_3120_cdb17a049b4803297a39890906587459.pdf
2015-09-23
25
42
تعیّن انگاری
اصل انتقال ضرورت
ناسازگار باوری
ضرورت فیزیکی
اجتناب ناپذیری
زینب
ابوالقاسمی دهاقانی
abolghasemizeynab@gmail.com
1
دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
محمد
سعیدی مهر
2
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
London: George Allen & Unwin Ltd.
1
Fischer, John Martin (1995). The Metaphysics Of Free Will, Oxford: Blackwell.
2
Fischer, John Martin/ Mark Ravizza (1995). When The Will Is Free?, In T.O'Connor (ed.) Agents, Causes And Events, New York: Oxford University Press.
3
Ginet, Carl (1983). In Defense Of Incompatibilism, Philosophical Studies, vol. 44, No.3.
4
Ginet, Carl (1990). On Action, Cambridge: Cambridge University Press).
5
Kapitan, Tomis (2001). A Master Argument For Incompatibilism, Robert.Kane (ed.), the Oxford Free Will Handbook, New York: Oxford University Press.
6
Kane, Robert (1996). The Significance of Free Will, New York: Oxford University Press.
7
McKay, T. / D. Johnson (1996). A reconsideration of an argument against compatibilism, Philosophical Topics, Vol. 24.
8
O'Connor, Timothy (2000). Person And Causes, New York: Oxford University Press.
9
O'Connor, Timothy (1993). On the Transfer of Necessity, Noûs, Vol. 27, No. 2, 1993.
10
Pink, Thomas (2004). Free Will: A Very Short Introduction, New York: Oxford University Press.
11
Suaster, Danilo (2004). Incompatibilism And The Logic Of Transfer, Acta Analytica, Vol. 19, Issue 33.
12
Taylor, Richard (1983). Metaphysics, ed.3, New Jersey: Englewood Cliffs.
13
Van Inwagen, Peter (1986). An Essay on Free Will, New York: Oxford University Press.
14
Van Inwagen, Peter (1982).The Incompatibility Of Free Will And Determinism, G.Watson (ed.), Free Will, New York: OxfordUniversity Press.
15
Van Inwagen, Peter (1995). When Is The Will Free?, T.O'Connor (ed.), Agents, Causes And Events ,Oxford: Oxford University Press.
16
Vihvelin, Kadri (1988). TheModal Argument for Incompatibilism, Philosophical Studies, Vol.5 3, No.2.
17
Widerker, David (1987). On an Argument for Incompatibilism, Analysis, Vol. 47.
18
Zagzebski, Linda (1991). The Dilemma of Freedom and Foreknowledge, New York: Oxford University Press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وبررسی فایدهگرایی عمل محور اسمارت
مسائل اخلاقی در سه حوزة: فرااخلاق، اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. فایدهگرایی یکی از دیدگاههای مهم در حوزة اخلاق هنجاری است. جی. جی. سی. اسمارت یکی از برجستهترین فایدهگرایان عملمحور بوده و اندیشهی وی تا حدّ زیادی متأثر از آراء سیجویک است. اسمارت بیشتر کوشیده است که به دو اشکال رایج علیه فایدهگرایی یعنی تعارض فایدهگرایی با شهودهای اخلاقی، و همچنین مشکل محاسبهی پیامدهای افعال پاسخ دهد. بدین منظور وی ابتدا اعتبار معرفت شناختی ِشهودهای اخلاقی را منکر شده و رویکردی ناشناختگرایانه اتّخاذ میکند. همچنین در برخی موارد که انجام فعل فایدهگرایانه منجر به تعارض با شهودهای اخلاقی میشود، به تمایز میان مقام نظر و مقام عمل متوسّل میشود. وی برای رفع مشکلِ محاسبه از نظریة بازیها و کاربرد استراتژی مختلط، و نیز اصل موضوع امواج آبگیر بهره میبرد. در این مقاله پس از استخراج و تبیین مبانی نظری اندیشههای اسمارت، به نقد و بررسی اشکالات مطرح شده بر دیدگاه وی و پاسخهای ارائه شده او پرداخته شده است.
https://wph.atu.ac.ir/article_3139_23649f01d6bb2a806a7acb1013bb0537.pdf
2015-09-23
43
70
اسمارت
فایدهگرایی
فایدهگرایی عملمحور
شهودهای اخلاقی محاسبه پیامد
محمد حسین
ارشدی
1
دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
سحر
کاوندی
2
دانشگاه زنجان
AUTHOR
محسن
جاهد
3
دانشگاه زنجان
AUTHOR
فهرست منابع
1
ادواردز، پل، 1378، فلسفهی اخلاق: از دایره المعارف فلسفه ویراستهی پل ادواردز، تهران، ترجمهی انشاءالله رحمتی، موسسهی انتشاراتی تبیان.
2
برانت، ریچارد، 1379، «اشکالات واقعی و ادعای سودگرایی»، ترجمهی محمود فتحعلی، مجلهی ارغنون، شمارهی 16، تهران، مرکز مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
3
پوپر، کارل، 1380، جامعه باز و دشمنان آن، ترجمهی عزت الله فولادوند، چ3، انتشارات خوارزمی.
4
فـرانکنا، ویلیام کی، 1389 ، فـلسـفهی اخـلاق، ترجمهی هادی صادقی، قـم، انـتشـارات طــه.
5
کاپالدی، نیکولاس، 1384 ، بنتام ، میل و مکتب فایده گرایی ، ترجمهی محمد بقایی ماکان، تهران، انتشارات اقبال .
6
مور، جورج ادوارد، 1382 ، اخلاق، ترجمهی اسماعیل سعادت، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
7
میل، جان استوارت، 1388، فایدهگرایی، ترجمهی مرتضی مردیها، تهران، نشر نی.
8
واربرتون، نایجل، 1388 ،آثار کلاسیک فلسفه، ترجمهی مسعود علیا، تهران، انتشارات ققنوس.
9
ویلیامز، برنارد، 1383، فلسفهی اخلاق، ترجمه و تعلیقات زهرا جلالی، قم، نشر معارف .
10
Baier, K. E. M., 1958 , The Moral Point of View, Ithaca, New York, Cornell University Press.
11
Beauchamp,Tom L., 1999, Applied Ethics, IN: Macmillan Compendium Philosophy and Ethics, Macmillan Library Reference USA.
12
Borchert, Donald M., 2006, Encyclopedia of Philosophy, Vol:1, 2nd Edition, Thomson Gale, Macmillan Reference USA.
13
Brandt, R. B., 1959 , Ethical Theory , Prentice Hall, Englewood Cliffe, New Jersey.
14
Bunnin, Nicholas And Yu. Jiyuan, 2004 ,The Blackwell dictionary of Western philosophy, Malden, Blackwell publishing.
15
Driver, Julia, 2001, Uneasy Virtue, Cambridge, Cambridge University Press.
16
Geoffrey, Scarre, 1998, "Utilitarianism", in Contributors: R.T. Chadwick, In: Encyclopedia of Applied Ethics, vol. 4, San Diego, CA: Academic Press.
17
Hursthouse, Rosalind, 2001, On Virtue Ethics, Oxford, Oxford University Press.
18
Kaplan, Morton A., 1960, "Some Problems of the ExtremeUtilitarian Position", Ethics, Vol. 70, No. 3, pp. 228 232.
19
Landesman, Charles, 1964, "A Note on Act Utilitarianism" , The Philosophical Review, Vol. 73, No. 2, pp. 243 247.
20
McCloskey, H. J., 1963, "A Note on Utilitarian Punishment" , Mind, New Series, Vol. 72, No. 288, p. 599.
21
Prior, A. N, 1956, "Symposium: The Consequences of Actions", Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volumes, Vol. 30, pp. 91 99.
22
Proudfoot, Michael and A. R. Lacey, 2010, The Routledge Dictionaryof Philosophy, Fourth Edition, New York, Routledge.
23
Sidgwick, Henry, 1962, Method of Ethics, 7th ed. , Macmillan, London.
24
Smart, J.J.C., and Williams, Bernard , 2007, Utilitarianism For and Against, Cambridge, Cambridge University Press.
25
Smart, R. N., 1958 , Negative Utilitarianism , Mind No.67 , pp. 542 -3.
26
ORIGINAL_ARTICLE
پرسشگری و امر مقدس در منظومة فکری مولوی
در این مقاله رابطه و نسبت پرسشگری با امر مقدس در منظومهی فکری مولوی به شیوهی تحلیلی بررسی میشود. در آغاز جهاننگری مولانا در رویکردی کلی در باب خاستگاه، جایگاه، حدود، توانایی و ویژگیهای ترازهای معرفتی، و سپس جایگاه علوم، فنون، هنرهای بشری و شیوههای فلسفی و منطقی، و لزوم بهکارگیری و سودمندی موضوعات یاد شده نه تنها در زندگی دنیوی، حتی گاهی به عنوان وسیلهای برای رستگاری آنجهانی بررسی میشود؛ هرچند مولوی در هرحال امتیاز غیرقابلانکاری برای بینش و شهود عرفانی برآمده از خاستگاه وحیانی قایل است.
در قلمروی امر مقدس مولوی ضمن اشاره به آسیبها و زیانهای بهکارگیری دانشهای بشری در این ساحت، و لزوم سنخیت و مناسبت میان ابزار و موضوع مورد مطالعه، به ناتوانی و ناکارآمدی پرسشگری در قلمروی امر مقدس و لزوم صبر و سکوت در ساحت قدسی و وحیانی انسان کامل (عقل کل) و قرآن کریم تأکید میورزد که این دو نزد مولوی واسطهای میان انسان و خدا و متصل به خاستگاه الهی قلمداد میشوند و از امتیاز مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند
https://wph.atu.ac.ir/article_3141_326222827c0ff02b3c882292f14d47fc.pdf
2015-09-23
71
96
امر قدسی
پرسشگری
مراتب عقل
انسان کامل
قرآن کریم
کلام وحیانی
مولوی
لیلا
پژوهنده
1
دانشگاه قم
AUTHOR
فهرست منابع
1
قرآن مجید (1371)، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران: سروش.
2
عهد عتیق(1856م). ترجمه ولیم گِلِن، لندن.
3
اتّو، رودلف. (1380). مفهوم امر قدسی، ترجمه همایون همتی، تهران: نقش جهان.
4
آموزگار، ژاله. (1382). «جادوى سخن در اساطیر ایران»، بخارا، تهران: س 6، ش 2 (پى در پى 32).
5
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1376). ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، تهران: طرح نو.
6
احمد، اکبر. (1379). «پست مدرنیسم و اسلام»، پست مدرنیته و پست مدرنیسم تعاریف نظریه ها و کاربست ها، ترجمه و تدوین حسینعلی نوذری، تهران: نقش جهان.
7
اسمیت، هیوستون. (1381). «اهمیت دینی پسا تجددگرایی: یک جوابیه»، سیری در سپهر جان مقالات و مقولاتی در معنویت، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران: نشر نگاه معاصر.
8
افلاکى (عارفى)، شمس الدین احمد. (1375). مناقب العارفین، تصحیح تحسین یازیجى، تهران: دنیاى کتاب.
9
انوارى، محمدجواد. (1379). «اشعرى»، دائره المعارف بزرگ اسلامى، زیرنظر کاظم موسوى بجنوردى، تهران: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامى.
10
اوئرباخ، اریخ. (1371). «بازآفرینى واقعیت: مقایسه دو الگوى کهن در ادبیات مغرب زمین»، کیان، ترجمه سعید ارباب شیرانى، تهران، ، س 2، ش 9.
11
بهاءولد، محمدبن حسین خطیبى بلخى. (1333). معارف، به تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: انتشارات اداره کل انطباعات وزارت فرهنگ،
12
پژوهنده، لیلا. (1391). «چیستی و چرایی پرسش و پاسخ از دیدگاه مولوی»، مجله فلسفه و کلام اسلامی، تهران: پاییز و زمستان 1391، سال چهل و پنجم، شمارۀ دوم.
13
پژوهنده، لیلا. (1383). «کلام نفسی (تکوینی) و کلام لفظی (قول، گفتار) نزد مولوی»، مقالات و بررسیها، تهران، بهار و تابستان1383، دفتر 75 (2).
14
تفتازانى، مسعودبن عمر. (1409 ق / 1989 م). شرح المقاصد، با تحقیق و تعلیق عبدالرحمن عمیره، بیروت: عَالَم الکتب.
15
تفتازانى، مسعودبن عمر. (1411 ق). شرح العقاید النسفیه، به کوشش محمدعدنان درویش، دمشق: دارالفکر.
16
تورتل، کریستیین. (1378). شیخ ابوالحسن خرقانى: زندگى، احوال و اقوال، ترجمه ع. روح بخشان، تهران: نشر مرکز.
17
جوینى، عبدالملک. (1405 ق / 1985 م). الارشاد الى قواطع الادلّه فى اصول الاعتقاد، به کوشش اسعد تمیم، بیروت: مؤسسه الکتب الثقافیه.
18
دادبه، اصغر. (1377). «اشاعره»،دائره المعارف بزرگ اسلامى، زیرنظر کاظم موسوى بجنوردى، تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامى.
19
دادبه، اصغر. (1374).فخر رازى، تهران: طرح نو.
20
ریتر، هلموت. (1374 و 1379).دریاى جان: سیرى در آراء و احوال شیخ فریدالدین عطار نیشابورى، (ج 1)، ترجمه عباس زریاب خویى و مهرآفاق بایبوردى، تهران: الهدى؛ (ج 2)، ترجمه مهرآفاق بایبوردى.
21
زرین کوب، عبدالحسین. (1364).سرّ نى، تهران: انتشارات علمى.
22
زمانى، کریم. (1380). شرح جامع مثنوى معنوى، تهران: انتشارات اطلاعات.
23
زمانی، کریم. (1384). میناگر عشق: شرح موضوعی مثنوی معنوی، تهران: نشر نی.
24
سروش، عبدالکریم. (1382). «حکمت یونانیان و حکمت ایمانیان،» ناقد، اسفند1382، ش1، صص 137ـ158.
25
شفیعى کدکنى، محمدرضا. (1374). ترجمه و یادداشت بر تصوف اسلامى و رابطه انسان و خدا نوشته رینولد. ا. نیکلسون، تهران: نشر سخن.
26
شمس تبریزى، شمس الدین محمدبن على.(1369). مقالات شمس، با تصحیح و تعلیق محمدعلى موحد، ویرایش علیرضا حیدرى، تهران: انتشارات خوارزمى.
27
شیمل، آنماری. (1375). شکوه شمس: سیری در آثار و افکار مولانا جلالالدین رومی، مترجم حسن لاهوتی، مقدمة سیدجلالالدین آشتیانی، تهران: علمی و فرهنگی.
28
عبدالحکیم، خلیفه. (1356). عرفان مولوى، ترجمه احمد محمدى و احمد میرعلایى، تهران: شرکت سهامى کتابهاى جیبى.
29
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. (1361). اسرارنامه، به تصحیح سید همایون گوهرین، تهران: انتشارات زوار.
30
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. (1383). منطق الطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران، سخن.
31
علایی،مشیت. (1386). «اسطوره و زبان در کتاب مقدس» ، قال و ومقال، بهار 1386، ش1.
32
عین القضاة همدانى، عبدالله بن محمد. (1362). نامههاى عین القضاة همدانى، به اهتمام علینقى منزوى و عفیف عسیران، تهران: انتشارات زوار
33
فراى، نورتروپ. (1379). رمز کل: کتاب مقدس و ادبیات، ترجمه صالح حسینى، با ویرایش کامران فانى، تهران: انتشارات نیلوفر.
34
فروزانفر، بدیع الزمان. (1375). شرح مثنوى شریف، تهران: شرکت انتشارات علمى و فرهنگى.
35
قانعی خوزانی، مهناز. (1390). اخلاق در نگاه مولانا: چیستی و هستی،تهران: نگاه معاصر.
36
کاسیرر، ارنست. (1367). زبان و اسطوره، ترجمه محسن ثلاثى، تهران: نقره .
37
کاکایی، قاسم و اشکان بحرانی. (1388). «کارکردهای الهیاتی سکوت در آثار مولانا»، فلسفه و کلام اسلامی، تهران: 1342، پاییز و زمستان 1388، شماره 1.
38
کریمی، سودابه. (1384). بانگ آب: دریچهای به جهان نگری مولانا، تهران: نشر شور.
39
گراهام، ویلیام ا. (1379). «نوشتار مقدس»، دین پژوهى، ویراسته میرچا الیاده، ترجمه بهاءالدین خرمشاهى، تهران: پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى.
40
مایل هروى، نجیب. (1380). «انسان کامل»، دائره المعارف بزرگ اسلامى، زیرنظر کاظم موسوى بجنوردى، تهران: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامى.
41
مایر، فریتس. (1382). بهاء ولد (والد مولانا جلالالدین رومی) و خطوط اصلی حیات و عرفان، ترجمه مهرآفاق بایبوردی، تهران: سروش.
42
مجتهد شبسترى، محمد. (1379). نقدى بر قرائت رسمى از دین (بحرانها، چالشها، راهحلها)، تهران: طرح نو.
43
ملاصالحی، حکمت الله. (1387). «تحولی در کلام و قصص وحیانی»، شهرزاد، ش 1.
44
ملاصالحی ، حکمت الله. (1373). «داستان وحیانی مکاشفه مثالی»، ادبیات داستانی، س2، آذر و دی 1373، ش26و27.
45
ملکیان، مصطفى. (1381). راهى به رهایى: جستارهایى در باب عقلانیت و معنویت، تهران: نشر نگاه معاصر.
46
ملکیان، مصطفی. (1389). حدیث آرزومندی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت، تهران: نگاه معاصر.
47
مولوى، جلال الدین محمد بلخى. (1375). اسطرلاب حق، گزیده فیه مافیه، به انتخاب و توضیح محمدعلى موحد، تهران: انتشارات سخن.
48
مولوى، جلال الدین محمد بلخى. (1369).کتاب فیه مافیه، تصحیحات و حواشى بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر.
49
مولوى، جلال الدین محمد بلخى. (1363). کلیّات شمس (دیوان کبیر)، با تصحیحات و حواشى بدیع الزمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر.
50
مولوى، جلال الدین محمد بلخى. (1379). مثنوى معنوى، به سعى و اهتمام رینولد نیکلسون، با مقدمه بدیع الزمان فروزانفر، تهران: نشر ثالث ـ نشر هماى.
51
مولوى، جلال الدین محمد بلخى. (1372). مجالس سبعه، تصحیح و توضیحات توفیق هــ . سبحانى، تهران: کیهان.
52
نسفى، عزیزالدین. (1962). کتاب الانسان الکامل، به تصحیح و مقدمه فرانسوى ماریژان موله، تهران: قسمت ایرانشناسى انستیتو ایران و فرانسه.
53
نویا، پل. (1373). تفسیر قرآنى و زبان عرفانى، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر
54
دانشگاهى.
55
نیکلسن، رینولد الین. (1374). تصوف اسلامى و رابطه انسان و خدا، ترجمه محمدرضا شفیعى کدکنى، تهران: انتشارات سخن.
56
نیکلسن، رینولد الین. (1374). شرح مثنوى معنوى مولوى، با ترجمه و تعلیق حسن لاهوتى، با پیشگفتار سیدجلال الدین آشتیانى، با ویرایش بهاءالدین خرمشاهى، تهران: شرکت انتشارات علمى و فرهنگى.
57
هاکسلى، آلدوس. (1381). «سکوت»، سیرى در سپهر جان: مقالات و مقولاتى در معنویت، ترجمه مصطفى ملکیان، تهران: مؤسسه نگاه معاصر.
58
هجویرى غزنوى، ابوالحسن على بن عثمان. (1304 ش/ 1926 م). کشف المحجوب، به سعى و اهتمام و تصحیح والنتین ژوکوفسکى، لنینگراد: مطبعه دارالعلوم.
59
همایی،جلالالدین. (1374). مولوینامه، مولوی چه میگوید؟، تهران: نشر هما.
60
همدانی، امید. (1387). عرفان و تفکر: از تأملات عرفانی مولوی تا عناصر عرفانی در طریق تفکر هایدگر، تهران: نگاه معاصر.
61
ولفسن، هرى اُوسترین. (1368). فلسفه علم کلام، ترجمه احمد آرام، تهران: انتشارات الهدى.
62
Auerbach, Erich. (1973). Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature, Princeton (New Jersey), Princeton University Press.
63
Edwards, R. B. (1979-1988). "Word",The International Standard Bible Encyclopedia, Edited by Geoffrey W. Bromiley and ..., Michigan, William B. Eerdmans Publishing Company.
64
Graham, William A. (1987). "Scripture", The Encyclopeadia of Religion, Edited by Mircea Eliade, New_York, Macmillan Publishing Company and London, Collier Macmillan Publishers.
65
The Columbia Encyclopedia, "Logos", New york, Columbia university Press, 1993.
66
The New Encyclopaedia Britanica, "logos", Edited by Robert P. Gwinn and ..., Chicago, Encyclopaedia Britanica, Inc., 1989.
67
ORIGINAL_ARTICLE
عینیت گزارههای اخلاقی از دیدگاه اعتبارگرایی جان راولز و توصیهگرایی هیر
جان راولز و ریچارد مروین هیر در دیدگاههای فرااخلاقی خود که به ترتیب با عنوانهای: «اعتبارگرایی» و «توصیهگرایی» شناخته میشوند، از موضعی ضد واقعگرایانه به نقد دیدگاه سنتی دربارهی عینیت پرداختهاند. هردو اندیشمند وجود حقایقی اخلاقی که مستقل از فاعل اخلاقی در عالم خارج وجود داشته باشد را انکار مینمایند؛ و با شهودگرایی به عنوان نمایندهی این تلقی از عینیت مخالفت میورزند. در عین حال این دو اندیشمند خود را معتقد به عینیت اصول اخلاقی معرفی میکنند. به اعتقاد آنان قابلیت صدق و کذب، تعمیمپذیری و امکان استدلال اخلاقی از شرایط لازم عینیت در اخلاق هستند و نظریات آنان این شرایط را برآورده میسازد. این شرایط در نظریهی راولز از طریق نقش کلیدی «بیطرفی» و «انصاف» و در نظر هیر با تأکید بر «فرض خویشتن در موقعیت دیگران» حاصل میگردد. بدینسان آنان برای گریز از «سوبژکتیویسم» از مفهوم دیگری از عینیت دفاع میکنند که ویژگی اصلی آن کلیت و همگانی بودن است؛ و در اندیشههای کانتی ریشه دارد. هر چند این دو دیدگاه ضد واقعگرایانه هستند اما نظریهی راولز شناختگرایانه و توصیفگرایانه است و در مقابل هیر از ناشناختگرایی و توصیفناگروی دفاع میکند. هدف گفتار حاضر پژوهش در موارد تشابه و اختلاف این دو دیدگاه در موضوع عینیت در اخلاق است.
https://wph.atu.ac.ir/article_3143_1e26d02d42f5e705bed31ca64ef26f48.pdf
2015-09-23
97
112
عینیت
گزارهی اخلاقی
اعتبارگرایی
جان راولز
توصیهگرایی
هیر
مهدی
زمانی
1
داشنگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
رضا
تقیان ورزنه
2
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
فهرست منابع
1
تلیس، رابرت بی. (1385). فلسفة راولز، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
2
داروال، استیون و دیگران. (1380). نگاهی به فلسفة اخلاق در سدة بیستم، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران: سهروردی.
3
راولز، جان. (1383). عدالت به منزلة انصاف، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
4
گنسلر. هری. جی. (1385). درآمدی جدید به فلسفة اخلاق، برگردان حمیده بحرینی، تهران: نشرآسمان خیال.
5
واعظی، احمد. (1384). جان رالز، از نظریة عدالت تا لیبرالیسم سیاسی، قم: بوستان کتاب.
6
هیر، ریچارد مروین. (1383). زبان اخلاق، ترجمه امیر دیوانی، قم: طه.
7
Hare, R.M. (1963). Freedom and Reason, University of Oxford.
8
Hare, R. M. (1981). Moral Thinking, It’s Levels, Method, and Point, Oxford University, New York.
9
Hare, R.M. (1997) . Sorting Out Ethics, Oxford University, New York.
10
Kant Immanuel (1964). Groundwork of the Metaphysic of Morals, Trans. H.I. Paton, New York.
11
O’Neill, Onora. (2002). The Cambridge Companion to Rawls, Ed. Samuel Freedman, Cambridge University Press.
12
Rawls, John. (2000). Lectures on the History of Moral Philosophy, Ed. Barbara Herman, Cambridge.
13
Rawls, John. (1971). A Theory of Justice, Cambridge.
14
Rawls, John. (1999). Collected Papers, S. Freeman ed., Cambridge MA: Harvard University Press.
15
Stumpf, S.E. (1987). Elements of Philosophy, McGraw - Hill. International Editions, Second Edition, McGraw - Hill Book Co ., Singapore
16
Stevenson.C.L. (1937). The Emotive of Ethical Terms, Mind, New Series, Vol.46, No.181.(Jan.,1937), PP.14-31. Oxford University Print
17
Silverstein, S. Harry. (1972). A Note on Hare on Imaging Oneself in the Place of Others, Oxford University Press, Mind, New Series, Vol.81, No. 323
18
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انتقادی نهاد موزه؛ با ابتنای بر اندیشههای پدیدارشناسانة موریس مرلوپونتی
موریس مرلوپونتی فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی است که در یک سلسله از مقالهها و گفتارها آثار هنری و مفاهیم مرتبط با حوزة هنر را با بهکاربردن روش پدیدارشناسی مورد تأمل قرار داده است. او با توجه به ادبیات موجود در این زمینه و پیشینة پدیدارشناسانة بحث در باب هنر سعی دارد بر بحث ادراک و رابطة آن با هنر تأکید کند، و نقش هنر را از منظری نو و با تأکید بر مفهوم در–جهان–بودن ارزیابی نماید. مرلوپونتی بر اساس مفاهیمی چون حیث التفاتی، تجربههای زیسته، سبک هنری، پیافکنی میکوشد به تبیینی تازه از هنر اهتمام ورزد. از آنجا که موزه بر اساس تاریخ خود تا حدّ بسیاری توانسته است نسبت وثیق و عمیقی با پدیدههای هنری برقرار نماید، در اندیشههای مرلوپونتی مورد تأمل و مداقّه قرار گرفته است.
این مقاله بر بنیان و مدار این پرسش استوار است که نسبت تجربههای زیستة هنرمند و موزه چگونه است و دوام و قوام آنها در این محیط فرهنگی-هنری چگونه میتواند باشد. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسانه و با ابتنای بر اندیشههای حیاتباورانة مرلوپونتی بر آن است که به تحلیل انتقادی جایگاه موزه اهتمام ورزد و نشان دهد که معنای نگاهداری و پیافکنی پدیدارشناسانه با معنای موردنظر در نهاد موزهدارانه بسیار فاصله دارد و این پرسش را پیش رو بگذارد که موزهها تا چه اندازه در ادعای خود مبنی بر نگاهداری صادقاند و صداقت آنها تا چه اندازه تحت تأثیر سایر عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین ماهیت خود آنها به مثابهی سردخانههای فرهنگ به چالش گرفته میشود.
https://wph.atu.ac.ir/article_3144_fbb595d0b4e13cc83bd50d62114ed1a2.pdf
2015-09-23
113
136
موزه
مرلوپونتی
هنر
پدیدارشناسی
پیافکنی
تجربه
نادر
شایگان فر
1
دانشگاه هنر اصفهان
LEAD_AUTHOR
زینب
صابر
2
دانشگاه هنر اصفهان
AUTHOR
باتای، ژرژ. (۱۳۸۷). «مثله کردن به مثابه قربانی و گوش بریده شدهی ونسان ونگوک». ترجمه شهریار وقفیپور، زیباشناخت: مطالعات نظری و فلسفی هنر، شماره ۱۹، 204-193.
1
بودلر، شارل. (1382). «نقاش زندگی مدرن». ترجمه مهتاب بلوکی، از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، لارنس کِهون، ترجمهی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. 147-139.
2
پازوکی، شهرام. (1384). حکمت هنر و زیبایی در اسلام. تهران: فرهنگستان هنر.
3
خاتمی، دکتر. (1383). اشارهای به زیباشناسی از منظر پدیدارشناسی. تهران: فرهنگستان هنر.
4
خاتمی، دکتر. (1387). گفتارهایی در پدیدارشناسی هنر. تهران: فرهنگستان هنر.
5
رشیدیان، عبدالکریم. (1382). هوسرل در متن آثارش. تهران: نشر نی.
6
ریختهگران، محمدرضا. (1384). هنر از دیدگاه مارتین هایدگر. تهران: فرهنگستان هنر.
7
برمن، مارشال. (1380). تجربه مدرنیته، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: انتشارات طرح نو.
8
شایگانفر، نادر. (۱۳۸۷). «جایگاه موزه در تاملات زیباییشناسانة جان دیوئی». زیباشناخت: مطالعات نظری و فلسفی هنر، شماره 21، 103-85.
9
فریلند، سینیتا. (1383). اما آیا این هنر است: مقدمهای بر نظریه هنر. ترجمه کامران سپهران. تهران: نشرمرکز.
10
کاپلستون، فردریک. (1384). تاریخ فلسفه. جلد نهم. ترجمه عبدالحسین آذرنگ و محمود یوسف ثانی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی و سروش.
11
کارمن، تیلور. (1390). مرلوپونتی، ترجمه مسعود علیا. تهران: نشر ققنوس.
12
کانت، ایمانوئل. (1377). نقد قوة حکم. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
13
کهون، لارنس. (1382). از مدرنیسم تا پست مدرنیسم. ویراستاری عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
14
لاکوست، ژان. (1383). فلسفه در قرن بیستم. ترجمه دکتر رضا داوری اردکانی. تهران: انتشارات سمت.
15
لوسی اسمیت، ادوارد. (1384). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم،
16
ترجمه علیرضا سمیع آذر. تهران: مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر و نظر.
17
لینتن، نوربرت. (1383). هنر مدرن. ترجمه علی رامین. تهران: نشر نی.
18
لیوتار، ژان فرانسوا. (1384). پدیدهشناسی. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
19
ماتیوس، اریک. (1389). مرلوپونتی، ترجمه رمضان برخورداری. تهران: گام نو.
20
مالرو، آندره. (1363). ضد خاطرات. ترجمه ابوالحسن نجفی و رضا سیدحسینی. تهران: خوارزمی.
21
مرلوپونتی، موریس. (1375). در ستایش فلسفه. ترجمه ستاره هومن، تهران: مرکز.
22
مککواری،جان. (1377). فلسفه وجودی. ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی. تهران: انتشارات
23
هومن، ستاره. (1375). دیباچه مترجم. در ستایش فلسفه. موریس مرلوپونتی. ترجمه ستاره هومن، تهران: مرکز. 13-76.
24
Bakhtin, Mihkail. (1984). Rabelais and His world. trans. H. Isowolsky. Cambridge MA: MTT Press.
25
Bourdieu, Pierre. (1989). Distinction: A Social Critique of The Judgment of Taste. trans. R. Nice. London: Rutledge.
26
Dewey, John. (1971). Experience and Nature. Chicago: Open Court Publishing Company.
27
Dewey, John. (1958). Art as Experience. New York: Capricorn books, G.P.P Putnam’s sons.
28
Heidegger, Martin. (1962). Being and Time. Trans. J. Macquarie and E. Robinson. New York: Harper & Row.
29
Johnson, Galen. A. (1993). »Structure and Painting: Indirect Language and The Voice ofSilence«. The Merleau–Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Johnson and M.B. Smith, eds. Evanston, IL: Northwestern University Press. 14-34.
30
Kestenbaum, Victor. (1977). The Phenomenological Sense of John Dewey: Habit and Meaning. Atlantic Highlands: Humanities Press Inc.
31
Merleau-Ponty, Maurice. (1964). Sense and Non-Sense. Trans. H.L. Dreyfus and P. Dreyfus. Evanston, IL: Northwestern University Press.
32
Merleau-Ponty, Maurice, 1969, Humanism and Terror, Boston: Boston Press.
33
Merleau-Ponty, Maurice, 1974, Adventures of The Dialectic. J. Bien, Trans. Evanston, IL: Northwestern Press.
34
Merleau-Ponty, Maurice. (1993a). »Eye and Mind«. The Merleau-Ponty AesThetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Johnson and M.B. Smith, Eds. Evanston, IL: Northwestern University Press. 121-163.
35
Merleau-Ponty, Maurice. (1993b). »Cézanne’s Doubt«. The Merleau-Ponty AesThetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Johnson and M.B. Smith, Eds. Evanston, IL: Northwestern University Press. 59-75.
36
Merleau-Ponty, Maurice. (1993c). »Indirect Language and The Voice of Silence«. The Merleau-Ponty AesThetics Reader: Philosophy and Painting. G.A. Johnson and M.B. Smith, Eds. Evanston, IL: Northwestern University Press. 76-120
37
Merleau-Ponty, Maurice. (2002). Phenomenology of Perception. C. Smith, London and New York: Rutledge.
38
Merleau-Ponty, Maurice. (2004). The World of Perception. trans. O. Davis. London and New York: Rutledge.
39
Sartre, Jean Paul. (1960). Being and Nothingness .trans. E. Barnes. New York: Citadel Press.
40