ORIGINAL_ARTICLE
معرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) در دیدگاه پیاژه
معرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) پیاژه، دست کم تحت تأثیر چهار منبع بوده است: فلسفه کانت، ساخت گرایی ریاضی بورباکی، زیست شناسی، و سیبرنتیک. تأثیر کانت را میتوان در توسل پیاژه به سوژه معرفتی و طرحوارههای ذهنی پیشینی آن که دادههای حسی را سازمان میدهند ملاحظه نمود. تأثیر ساخت گرایی ریاضی، به نحوی پیاژه را به نادیده گرفتن سوژه فردی و تأکید بر سوژه معرفتی به منزله یک صورتبندی انتزاعی کشاند. تأثیر زیست شناسی را میتوان در مفهوم سازگاری با محیط دشوار، مشتمل بر جذب و انطباق، ریشه یابی کرد. سرانجام، تأثیر سیبرنتیک را میتوان در تأکید اکید پیاژه بر خود تنظیم کنندگی ملاحظه نمود که منجر به سازماندهی مجدد دانش بر حسب پسخوراند میشود. بهطور کلی، پیاژه، معرفت شناسی ژنتیک را به منزله یک معرفت شناسی علمی در نظر میگیرد که با سازو کارهای تحول دانش سر و کار دارد و روش آن، نه تحلیل فلسفی یا تأمل، بلکه تحقیق پذیری تجربی است. هرچند پیاژه به طور اکید از سازگاری به منزله کلیدی برای حل و فصل مسئله رابطه دانش – واقعیت استفاده میکند، در عین حال، به مفهوم مطابقت با واقعیت نیز توسل میجوید. اما تکیه صرف او به پسخوراندهای منفی مانع از آن میشود که او بتواند این مسئله را به نحو مناسبی حل و فصل کند. این در واقع، پاشنه آشیل معرفت شناسی پیاژه است. این از آنرو است که پسخوراندها تنها حاکی از (عدم) کفایت ساختارهای دانشی فرد است، نه (عدم) مطابقت آن با واقعیت. این نشان دهنده نیاز معرفت شناسی ژنتیک به دیدگاه واقع گرایی و مفهوم کلیدی آن یعنی مطابقت با واقعیت است. مطابقت را نمیتوان و نباید به کفایت فروکاست، هرچند که کفایت، از جمله قرائن مطابقت با واقعیت و البته تنها یکی از آنها است.
https://wph.atu.ac.ir/article_6668_8fdb4f639830dce7c6d8150962358a06.pdf
2006-03-21
7
22
10.22054/wph.2006.6668
معرفت شناسی
ساخت گرایی
ژنتیک
دانش
مطابقت با واقعیت
سیبرنتیک
سوژه
خسرو
باقری
kbagheri4@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی نگرشهای الهیاتی پسامدرن از منظری فلسفی
با توجه به گسترش اندیشه پسامدرن در تمامی ابعاد زندگی انسان غربی، نگرشهای الهیاتی پسامدن نیز بروز یافته و اندیشمندان بسیاری را به طرح دیدگاههایی متفاوت نسبت به این نگرش واداشته است. در این مقاله، پس از بررسی خاستگاه اصلی اندیشه پسامدرن در دیدگاه کسانی همچون نیچه، هایدگر و دریدا و کلیدهای اصلی فکر آنها، نگرشهای مختلف و متنوع الهیات پسامدرن در چهار جریان عمده که متأثر از خاستگاههای متفاوت هستند باز نمود و ارائه شده است. این چهار جریان متعلق به تایلور، گریفین، ماریون و الهیات سلبی عرفانی مورد توجه هارت هستند که سایر نگرشها را به نحوی در خود منطوی دارند. سپس با ارزیابی بنیادهای فکری الهیات پسامدرن، خاستگاه غربی و پیشینه مسیحی آن بازنموده شده و در پژوهش نهایی، نسبت این نگرش با الهیات اسلامی بررسی شده است.
https://wph.atu.ac.ir/article_6669_41e4709308dbd7fd8e5e8e8ab6ecb669.pdf
2006-03-21
23
37
10.22054/wph.2006.6669
الهیات پسامدرن
ساختار شکنی
معرفت وجودی – الهیاتی
ناالهیات
متافیزیک
حمیدرضا
آیت الهی
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفسیری دربارهی تصویر کانت از عقل در نقد اول
تحلیل مفهوم عقل و ارتباط آن با نظام معرفتی کانت از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، کانت شناخت را به شناختن قوای آن منوط میکند و در این میان توجه به معانی عقل و ارتباط آن با قوای دیگر ذهن ضرورت دارد. از نظر کانت، در عین وجود تمایز بین سه قوه (حس، فاهمه و عقل)، توافقی نیز میان آنها وجود دارد و این یک توافق استعلایی است. بنابراین، در این مقاله، توافق استعلایی به گونهای ترسیم میگردد که با معانی سه گانهای که از عقل برداشت شده است، متناسب باشد.
https://wph.atu.ac.ir/article_6670_5a49bf76da949a7be88db7870d0a7c1c.pdf
2006-03-21
39
55
10.22054/wph.2006.6670
عقل
معرفت
توافق استعلایی
نظام بخش
قوام بخش
محمدرضا
عبدالله نژاد
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'
https://wph.atu.ac.ir/article_6919_a6d822b154cf329dcf9e640b40ee8bee.pdf
2006-03-21
69
84
10.22054/wph.2006.6919
مویوا
آلایی
1
هیئت علمی دانشگاه نیجریه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Murtahda Mutahhari and John Stuart Mill's Critique of the Consumeristic Commodification of Culture
https://wph.atu.ac.ir/article_6920_29dd589bf396ec9e4f3bcc77d42f009a.pdf
2006-03-21
85
94
10.22054/wph.2006.6920
آندرو
گستافسون
1
هیئت علمی دانشگاه آمریکا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
What to Make of Michel Foucault's Perceptions of the Iranian Revolution
https://wph.atu.ac.ir/article_6921_0ace4e4bd778f1e9a1fc4d1b300b9b6c.pdf
2006-03-21
95
114
10.22054/wph.2006.6921
حسین
کسیم
1
هیئت علمی دانشگاه فلوریدا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experienc'
https://wph.atu.ac.ir/article_6922_c6b67acc2b64828b7f50027e9bda275b.pdf
2006-03-21
115
124
10.22054/wph.2006.6922
مویا
آلایی
1
هیئت علمی دانشگاه نیجریه
AUTHOR