%0 Journal Article %T مساهمت گادامر در فلسفة علوم‌انسانی %J حکمت و فلسفه %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 1735-3238 %A معین زاده, مهدی %A آیت اللهی, حمیدرضا %D 2013 %\ 03/21/2013 %V 9 %N 33 %P 75-92 %! مساهمت گادامر در فلسفة علوم‌انسانی %K گادامر %K هرمنوتیک %K فلسفه علوم انسانی %K زیبائی‌شناسی %K امتزاج افق‌ها %R 10.22054/wph.2013.5861 %X ماهیت فهم که دغدغة اصلی"گادامر" بود، لاجرم وی را به‌سوی توجه فهم ویژه علومانسانی کرد. او هرچند در قول بهابتنای علومانسانی بر فهم همدلانة پدیدار‌ها به‌جای تبیین علی آن‌ها (که معمول علومطبیعی است) پیرو "دیلتای" بود، اما برآن بود که دیلتای هنوز مسحور اسطورة روش است. درحالی‌که خود، روش را به پرسش میکشید و حقیقت را الزاماً در چارچوب روش جستجو نمی‌کرد. همین امر سبب گردید که مدعای دیلتائی: «هرمنوتیک بهمثابه شالوده علوم انسانی» در عین حفظ اعتبار کلی خود نزد گادامر، معنا و مدلولی یکسره متفاوت پیدا کند. زیبائی‌شناسی آن چیزی است که گادامر بهویژه با ارائة تأویلی نو از نقد سوم کانت (نقد حکم زیبائی‌شناسانه)، زیبائی‌شناسی را اصل راهنمای علوم انسانی قلمداد می‌کند. %U https://wph.atu.ac.ir/article_5861_d20bce1f5426a1a65fb6c3c3eb3c51bc.pdf