%0 Journal Article %T «ماهیت تکنولوژی» در فلسفة هیدگر %J حکمت و فلسفه %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 1735-3238 %A اسدی, محمدرضا %A موسوس مهر, محد مهدی %D 2010 %\ 03/21/2010 %V 6 %N 21 %P 49-69 %! «ماهیت تکنولوژی» در فلسفة هیدگر %K هیدگر %K تکنولوژی %K علّیت %K نامستوری %K گشتل %R 10.22054/wph.2010.5788 %X هیدگر از نخستین متفکرانى است که در تکنولوژى به بررسى شأن وجودى تکنولوژى، روح حاکم بر آن و نسبت آن با علم جدید و هنر پرداخت. در این مقاله سعی برآن است تا تصویر دقیق‌تری از «ماهیت تکنولوژی» در نزد هیدگر ارائه شود و ارزیابی مناسب‌تری نسبت به بدبینانه یا خوش‌بینانه بودن فلسفه تکنولوژی او به عمل آید. به نظر هیدگر، «ماهیت تکنولوژی» اصلاً چیز فنی نیست. او از معنای ابزاری تکنولوژی عبور می‌کند و به دنبال درک «ماهیت تکنولوژی» از طریق فرهنگ یونانی است. برای این منظور، مفهوم تکنولوژی را بر اساس تفسیر خاصی از علیت که مبتنی بر ظهور است، طرح می‌کند. بر این اساس، تکنولوژی نوین ظهور است اما نه اصیل‌ترین و برترین ظهور وجود چون در آن تبیین و تفسیر و شناسایی جهان مقصود نیست بلکه مقصود تغییر جهان است. «ماهیت تکنولوژی» اگرچه بدون بشر و نسبت او با هستی موضوعیت پیدا نمی‌کند، اما در عین حال، چنین نامستوری‌ای انسان را در سلطه خود می‌آورد و او را کنترل می‌کند و راه چاره برای انسان، برقراری نسبت آزاد با تکنولوژی است. این گونه فهم «ماهیت تکنولوژی» مؤید این است که هیدگر بر ضد تکنولوژی نیست، بلکه در نظر او، نباید تکنولوژی باعث غفلت انسان شود. %U https://wph.atu.ac.ir/article_5788_15c6fda85af0bcdb36aec00e141f53dd.pdf