per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2013-03-21
9
33
7
22
10.22054/wph.2013.5857
5857
Research Paper
نگاهی به تفاوت خیال و تخیّل در فتوحات مکیة ابنعربی
A Study of the Difference between Imagining and Imagination in Ibn Arabi’s Meccan Illuminations
نفیسه اهل سرمدی
sarmadi.na58@gmail.com
1
نصرت الله حکمت
2
دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی
هیئت علمی انشگاه علامه طباطبایی
یکی از شاخههای مهم در مسائل فلسفی، مباحث انسانشناسی است که در آن بحث از قوای ادراکی ظاهری و باطنی آدمی از اهمیت ویژهای برخوردار است. «خیال» و «متخیله» نام دو قوۀ ادراکی باطنی در انسان هستند. جمهور حکماء، خیال را بهعنوان خزانۀ حسّ مشترک، پذیرنده و منفعل و متخیّله را از آنجهت که به ترکیب و تفصیل صور میپردازد، فعّال میدانند. " ابنعربی" با حفظ نقش منفعل خیال بهعنوان مجمعی برای حواس، از خیال خلاق و فعّال سخن میگوید. نزد او خیال، ارض حقیقت و موطن جمع اضداد است. او خیال را از آن جهت که خلاق است، شبیهترین موجودات به خداوند میداند. او در بسیاری موارد نیز خیال و تخیّل را بهصورت مترادف بهکار میبرد، ولی این به معنای انکار تمایز میان این دو ادراک نخواهد بود. تشبیه تمایز میان خیال و تخیّل به عصای "موسی" و کار ساحران، بحث از خطای در خیال و سخن از تخیّل بهعنوان امری غیرواقعی و موهوم از جمله مواردی است که در تمییز این دو عرصه کارآمداند.
As one of the important branches of philosophy, anthropology mainly discusses mankind’s internal and external perceptions. Imagination (al-khyāl) and imagining (al-takhayyol) are part of mankind’s internal perceptions. The majority of philosophers consider imagination to be passive and imagining active. While believing in passive imagination as the nest of senses, Ibn Arabi puts forward the idea of active imagination as the homeland of truth and collection of paradoxes and, thus, the most similar being to God. In many cases, he uses imagination and imagining synonymously. However, this does not mean that they are not different. Comparing imagination to the cane of Moses and imagination to the magic of sorcerers, discussing the errors of imagination and believing in imagining as an illusory affair help one to distinguish between them.
https://wph.atu.ac.ir/article_5857_310fe96f75fa46fe9b45e3136816b2be.pdf
خیال متصّل
خیال منفصل
تخیّل
خطا
contiguous imagination
discontiguous imagination
imagining
error
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2013-03-21
9
33
23
42
10.22054/wph.2013.5858
5858
Research Paper
معنای دوم دونامیس (قوه) درکتاب نهم مابعدالطبیعه
The Second Sense of Dunamis in Metaphysics (Book IX)
احمد عسگری
1
هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد چالوس
"ارسطو" در Θ ( کتاب نهم مابعدالطبیعه ) دو معنای دونامیس (قوه ) را از هم متمایز میکند و میگوید معنای اول آن را با حرکت در ارتباط میداند .ارسطو از این معنای دونامیس ( قوه ) بهتفصیل بحث میکند، اما تصریح دارد که هدف اصلی معنای دوم است و بحث نخست از باب مقدمه است. او در Θ 6 به معنای دوم دونامیس ( قوه ) باز میگردد. اما، بحث او بهنحوی صورت گرفته است که دقیقاً معلوم نیست منظورش از معنای دوم چیست، از اینرو نظرات مختلفی دربارة اینکه معنای دوم دونامیس( قوه ) کدام است مطرحشدهاند. از این میان، بهنظر میرسد دو دیدگاه حائز اهمیت هستند. کسانی معتقدند معنای موردنظر ارسطو «وجود بالقوه » یا «بالقوه بودن » است و کسانی منظور او را «ماده » میدانند. نظری که در این مقاله ارئهشده چنین است: هدف ارسطو در Θ تحلیل و بررسی وجود بالقوه است، اما بررسی وجود بالقوه عبارتست از بررسی موارد و مصادیق مختلف قوه و یکی از موارد قوه، قوهای است که در رابطه با حرکت است و مورد دوم آن، که مورد نظر ارسطو ست، «ماده » است که در ارتباط با «جوهر » قرار میگیرد و به همین خاطر ارسطو آن را در بحث حاضر « مفیدترین » میداند و منظورش مفیدترین مورد در تحلیل وجود بالقوه است. وجود بالقوه که هدف اصلی ارسطو در Θاست از قِبل تحلیل معنای دوم قوه تبیین میشود.
In Metaphysics (Book IX), Aristotle distinguishes between two senses of the word Dunamis (force) and states that the first sense is related to motion. While discussing Dunamis as force in detail, he declares that he does so to shed light on the second sense of the word. Later in the book, he vaguely explains the second sense. Thus, there are different interpretations of this sense among which two are of utmost significance. Some believe it to refer to potentiality while others interpret it to refer to substance. This article is an attempt to solve this enigma: Aristotle aims to study potentiality in his book. This, however, requires the study of different types of force, one of which is the force related to motion and the other is substance related to essence. Aristotle calls it “the most useful”, i.e. the most useful in analyzing the potentiality. Potentiality is, therefore, the main objective he seeks to attain through the analysis of the second sense of Dunamis.
https://wph.atu.ac.ir/article_5858_20b97761fecd329ec6714561a428e5db.pdf
دونامیس
قوه
فعل
ماده
جوهر
Dunamis
force
action
substance
Essence
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2013-03-21
9
33
43
62
10.22054/wph.2013.5859
5859
Research Paper
معیار تمایز معقولات سهگانه (تحلیل نقدهای استاد مطهری بر آرای صدرالمتألّهین و حاجی سبزواری)
Distinguishing Factors for Triple Intelligibles: An Analysis of Motahhari’s Criticisms of Mulla Sadra’s and Hajji Sabzevari’s Views
سیاوش اسدی
1
محمد سعیدی مهر
saeedi@modares.ac.ir
2
دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
مفاهیم کلی (معقولات) به سه دستة اولی، ثانی فلسفی و ثانی منطقی تقسیم میشوند. "صدرالمتألّهین"، انتزاع مفاهیمکلی از امور عینی و نیز نحوة وجود این مفاهیم در ذهن را ملاک تمایز معقولات قرار میدهد و "حاجیسبزواری"، معیار تمایز معقولات را در ذهنی یا عینی بودن ظرف عروض و اتصاف میداند. از طرفی، "مطهری" برمبنای نظریة وجود رابط و نفسی در دیدگاه صدرالمتألهین، معیار دیگری را مطرح میکند که ما از آن به معیار وجود شناختی تعبیر میکنیم و در آن ذهنی یا خارجی بودن وجود رابط و وجود نفسی معقولات، معیاری برای تمایز آنها معرفی میشود. این مقاله ضمن تشریح معیارهای حاجیسبزواری و صدرالمتألّهین در این زمینه، نشان میدهد که این معیارها درحقیقت به یک امر واحد دلالت دارند و معیار وجود شناختی نیز تلفیقی از دیدگاههای حاجی سبزواری و صدرالمتألّهین است. همچنین این مقاله در تلاش است نقدهای مطهری را بر این معیارها بررسی کند و برای این نقدها، پاسخهایی ارائه دهد و نشان دهد در غالب موارد، نقدهای مطهری بر آرای صدرالمتألهین و حاجیسبزواری وارد نیست.
The intelligibles are divided into primary, secondary philosophical, and secondary logical intelligibles. Mulla Sadra differentiates between the three according to the process of abstraction of general concepts from particulars as well as their position in the mind. Hajji Sabzevari, however, distinguishes between them on the basis of objectivity or subjectivity of prosody and ascription. On the other hand, Motahhari introduces another distinguishing factor, an ontological one, on the basis of Mulla Sadra’s theory of copulative and non-copulative types of existence. Studying Mulla Sadra’s and Hajji Sabzevari’s factors, the authors of this article prove that they refer to a single fact, and the ontological factor is the combination of the two. They also seek to analyze Motahhari’s criticisms of Mulla Sadra’s and Hajji Sabzevari’s factors in order to demonstrate that they are often irrelevant.
https://wph.atu.ac.ir/article_5859_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
معقول اول
معقول ثانیفلسفی
معقول ثانیمنطقی
عروض
اتصاف
primary intelligible
secondary philosophical intelligible
secondary logical intelligible
prosody
ascription
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2013-03-21
9
33
63
74
10.22054/wph.2013.5860
5860
Research Paper
صور پیشینی معرفت، آری یا نه؟
A Priori Forms of Knowledge: Truth or Myth?
محمد حکاک
1
هیئت علمی دنشگاه بین المللی امام خمینی
بعضی مفاهیم هستند که از طریق حس وارد ذهن نشدهاند، نظیر علت و معلول، جوهر و عرض، وجود و عدم، وحدت و کثرت، و وجوب و امکان و امتناع. فلاسفه بر سر این مفاهیم بحث بسیار و آرای متفاوت اظهار کردهاند. بعضی آنها را فطری دانستهاند. جمعی سعی در توجیه حصول آنها از راه حس نمودهاند. گروهی منشأ آنها را طبیعت و روان آدمی و در نتیجه، آنها را موهوم انگاشتهاند. فیلسوفان مسلمان این مفاهیم را معقولات ثانیه و انتزاعات عقل از معقولات اولیه و درعین حال مفاهیمی حقیقی دانسته و از میان آنها "علامه طباطبائی " ضمن بیان نظریهای بدیع در باب حصول علم، نحوة حصول آنها را نیز ارائه نموده است. یکی از نظریات درخصوص مفاهیم مورد بحث، نظریه "کانت" فیلسوف آلمانی است. وی براساس نظریهای کلی که دربارة معرفت دارد، این مفاهیم را مقولات ذهن یا صور پیشینی شناخت میداند. این مقاله بعد از بیان آنچه در بالا گفته شد و با استفاده از نظریة علامه طباطبائی، مسألة وجود صور پیشینی معرفت – خواه کانتی و خواه غیر کانتی – را مورد بحث قرار داده و درنهایت وجود این صور را مطلقاً منتفی دانستهاست.
Cause and effect, essence and accident, existence and nonexistence, unity and plurality and necessity and contingency are among the concepts which do not enter the mind through senses. This has caused controversies among the philosophers. Some consider them to be innate. Others seek to justify their acquisition through senses. A third group believes them to be rooted in the nature and mankind’s soul and, thus, illusive. Muslim philosophers consider them to be secondary intelligibles and real concepts. As a Muslim philosopher, Allameh Tabataba’i holds a noble theory about the acquisition of knowledge. Moreover, Kant has a theory about the said concepts. He considers them to be mental categories or a priori forms of knowledge. This paper investigates the possibility of Kantian and non-Kantian a priori forms of knowledge and concludes that they do not exist at all.
https://wph.atu.ac.ir/article_5860_2b1466a2d6420e17a7688f6677bfcb18.pdf
ماده
صورت
معقولثانی
علم حصولی
علم حضوری
مقولات
substance
Form
secondary intelligible
acquisitive knowledge
intuitive knowledge
categories
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2013-03-21
9
33
75
92
10.22054/wph.2013.5861
5861
Research Paper
مساهمت گادامر در فلسفة علومانسانی
Gadamer’s Contribution to Philosophy of Human Sciences
مهدی معین زاده
1
حمیدرضا آیت اللهی
2
دانشجوی دانشگاه پژوهشگاه علوم انسانی
هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی
ماهیت فهم که دغدغة اصلی"گادامر" بود، لاجرم وی را بهسوی توجه فهم ویژه علومانسانی کرد. او هرچند در قول بهابتنای علومانسانی بر فهم همدلانة پدیدارها بهجای تبیین علی آنها (که معمول علومطبیعی است) پیرو "دیلتای" بود، اما برآن بود که دیلتای هنوز مسحور اسطورة روش است. درحالیکه خود، روش را به پرسش میکشید و حقیقت را الزاماً در چارچوب روش جستجو نمیکرد. همین امر سبب گردید که مدعای دیلتائی: «هرمنوتیک بهمثابه شالوده علوم انسانی» در عین حفظ اعتبار کلی خود نزد گادامر، معنا و مدلولی یکسره متفاوت پیدا کند. زیبائیشناسی آن چیزی است که گادامر بهویژه با ارائة تأویلی نو از نقد سوم کانت (نقد حکم زیبائیشناسانه)، زیبائیشناسی را اصل راهنمای علوم انسانی قلمداد میکند.
Gadamer’s preoccupation with the nature of understanding led him to devote special attention to human sciences. While believing in Dilthey’s verstehen, he claimed that Dilthey is captivated with the myth of method. Gadamer, thus, questioned the method and did not necessarily seek the truth in its framework. Therefore, Dilthey’s belief in “hermeneutics as the bedrock of all human sciences” was adopted but redefined by Gadamer who introduced aesthetics as the guiding principle of human sciences.
https://wph.atu.ac.ir/article_5861_d20bce1f5426a1a65fb6c3c3eb3c51bc.pdf
گادامر
هرمنوتیک
فلسفه علوم انسانی
زیبائیشناسی
امتزاج افقها
Gadamer
Hermeneutics
philosophy of human sciences
aesthetics
fusion of horizons
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2013-03-21
9
33
93
112
10.22054/wph.2013.5862
5862
Research Paper
سعدیا گائون؛ نخستین فیلسوف یهودی
Saadia Gaon: The First Jewish Philosopher
رضا گندمی نصر آبادی
1
هیئت علمی دانشگاه پردیس قم
" سعدیا گائون " نخستین فیلسوف یهودی است که درصدد تحکیم آموزهها و باورهای یهودیت بهصورت نظاممند برآمده است و همین امر وجه تمایز او با " فیلون اسکندرانی "، پیشگام تفکر یهودی، "اسحاق اسرائیلی " و "داود مقمص " است که بهلحاظ زمانی مقدم بر او هستند. سعدیا در عین حالی که از کلام معتزلی تأثیر پذیرفته است، تابع و مقلد صرف متکلمان مسلمان نبود. در واقع، او از کلام معتزلی بهمنظور رفع تناقضات کتاب مقدس و توجیه باورهای یهودیت استفاده میکرد. از سعدیا گائون آثار متعددی بر جا مانده است که در این میان کتاب باورها و اعتقادات از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این مقاله، نخست زندگی و آثار سعدیا و سپس به اهمیت و جایگاه او در میان متفکران یهودی خواهیم پرداخت. دیدگاه سعدیا دربارة شناخت و نسبت عقل و وحی، منابع آن و نیز دیدگاه او دربارة خدا و جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت. دیدگاه سعدیا دربارة انسان و فرجام جهان در مجال دیگری مطرح خواهد شد.
Saadia Gaon is the first Jewish philosopher to systematize the Jewish teachings and beliefs. This makes him different from Philo of Alexandria, Isaac Israeli ben Solomon, and David ibn Merwān al-Mukkamas al-Rakki who preceded Gaon. He drew inspiration from Mu’tazilah school of Kalām; still, he did not follow the Muslim scholars blindly. In fact, he tapped Mu’tazilah doctrines to resolve the paradoxes of the Holy Scriptures and justify the Jewish beliefs. Among his numerous works, Kitāb al-Sharā’i (Book of the Commandments of Religion) is of critical importance. The present article covers his life and works and sheds some light on his status in Jewish philosophy. Gaon’s views about cognition and its sources, God and the universe and intellect and inspiration are also addressed. Moreover, his views about the mankind and the end of the world are discussed.
https://wph.atu.ac.ir/article_5862_362a83fa80daac97a1fd8f3013f14f6c.pdf
نظریه و منابع شناختشناسی
نسبت عقل و وحی
کلام یهودی
کلام معتزلی
خداشناسی و کیهانشناسی
epistemology
the relationship between the intellect and revelation
Jewish Kalām
Mu’tazilah school of Kalām
Theology
cosmology
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2013-03-21
9
33
113
132
10.22054/wph.2013.5863
5863
Research Paper
تشبیه و تنزیه از دید متکلمین مسلمان با تکیه بر فرازهایی از نهجالبلاغه
Muslim Mutakallim’s Viewpoints on Tashbih and Tanzih
علی اکبر نصیری
nasirizaboli@yahoo.com
1
امیر حمزه مرادی
2
هیئت علمی انشگاه سیستان و بلوچستان
هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
یکی از فروعات مبحث اسماء و صفات الهی، صفات خبری است. صفات خبری از نظر متکلمین، اصطلاحاَ به صفات الهی که از طریق خبر، یعنی قرآن و حدیث رسیده، اطلاق میشود. گرچه ذکر صفات خبری لزوماَ به معنای صدور از جانب وحی و یا مفسران معصوم الهی نیست، بلکه این صفات میتواند با مفاد فطری بشر و عقل مستقل، مطابقت داشته باشد. بعد از رحلت پیامبراکرم ( ص )، جامعه مسلمین به دلیل تخطی از تفسیرهای معصومین [علیهم السلام ] در فهم و گزارش از صفات خبری، چنددسته شدند: 1- تشبیهگرایان: اشاعره، کرامیه و اخباریون؛ که صفات الهی را بدون تأویل میپذیرفتند و دخالت عقل را در آن منع میکردند؛ 2- تشبیه در عین تنزیه: عرفا و بعضی فلاسفه نظیر "ملاصدرا"؛ معتقد بودند چون خداوند ذاتاَ واحد است، منزه و چون در قالب صفات مخلوقات متجلی میشود، مشبه است؛ 3- تأویلگرایان شیعه و معتزله؛ که معتقد بودند خداوند از همة شؤون امکانی و نقصانی منزه است و صفات خبری را تأویل میکردند. همین معنا صحیح است؛ چون این نظریه از طریق وحی بیانی به پیامبر اکرم (ص) رسیده، و از طریق احادیث ایشان و اوصیاء طاهریناشان به مردم ابلاغ شده است. از آنجاکه نظریه وحدت وجود در تعارض با «تنزیه مطلق حق» است و خود وحدت وجود از نتایج اصالت و تشکیک وجود است، بنابراین ابتدا اصالت وجود، سپس اشتراک معنوی، بعد تشکیک و در آخر وحدت وجود مورد بررسی و نقد قرار میگیرد. در پایان پژوهش نیز خاطر نشان خواهیم داد که نظریات وجودی حکمت متعالیه، در تعارض با «تنزیه مطلق حق» است. سپس پیشنهاد داده شد تا به جای نظریات وجودی ذکرشده، نظامی دیگر جایگزین شود تا بهتر بتواند معنای تنزیه مطلق را که برگرفته از معارف اهل بیت است، تبیین نماید.
A large portion of discussions about God’s names and attributes is devoted to narrative attributes of God, i.e. divine attributes referred to in the Quran and Hadith. From the early days of Islam, Muslims asked questions as to whether God has limbs similar to other creatures. After the Holy Prophet of Islam passed away, the Ummah became divided into different groups holding different views about the narrative attributes of God: Ashā'irah, Karāmiah, and Ekhbāriah who accepted the divine attributes without interpretation and opposed the intervention of reasoning in that (supporters of tashbih); mystics and some philosophers, including Mulla Sadra who believed that God is essentially single and thus Munazzah; still, He reveals Himself through the attributes of creatures, and is, thus, Mushabbah (supporters of tashbih-tanzih) and finally Shiites and Mu’tazilah who interpreted the narrative attributes of God (supporters of ta’vil). The third group holds the right view. This article addresses the principality of existence, gradation and modulation of existence and unity of existence. It is recommended that a new system based on the principality of essence, rejection of congruity, spiritual commonality, and gradation and modulation of existence replace the existential theories of Transcendental Philosophy in order to better explain the theory of pure tanzih.
https://wph.atu.ac.ir/article_5863_4061f6ce1ffacd57ceabdc274fec1057.pdf
اصالت وجود وماهیت
اشتراک وجود
تشکیک
وحدت وجود
تنزیه مطلق
صدرالمتألهین
principality of existence
principality of essence
gradation and modulation of existence
unity of existence
pure tanzih
Mulla Sadra