per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2006-03-21
2
5
7
22
10.22054/wph.2006.6668
6668
Research Paper
معرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) در دیدگاه پیاژه
Genetic Epistemology (developmental) in Piaget's view
خسرو باقری
kbagheri4@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه تهران
معرفت شناسی ژنتیک (تکوینی) پیاژه، دست کم تحت تأثیر چهار منبع بوده است: فلسفه کانت، ساخت گرایی ریاضی بورباکی، زیست شناسی، و سیبرنتیک. تأثیر کانت را میتوان در توسل پیاژه به سوژه معرفتی و طرحوارههای ذهنی پیشینی آن که دادههای حسی را سازمان میدهند ملاحظه نمود. تأثیر ساخت گرایی ریاضی، به نحوی پیاژه را به نادیده گرفتن سوژه فردی و تأکید بر سوژه معرفتی به منزله یک صورتبندی انتزاعی کشاند. تأثیر زیست شناسی را میتوان در مفهوم سازگاری با محیط دشوار، مشتمل بر جذب و انطباق، ریشه یابی کرد. سرانجام، تأثیر سیبرنتیک را میتوان در تأکید اکید پیاژه بر خود تنظیم کنندگی ملاحظه نمود که منجر به سازماندهی مجدد دانش بر حسب پسخوراند میشود. بهطور کلی، پیاژه، معرفت شناسی ژنتیک را به منزله یک معرفت شناسی علمی در نظر میگیرد که با سازو کارهای تحول دانش سر و کار دارد و روش آن، نه تحلیل فلسفی یا تأمل، بلکه تحقیق پذیری تجربی است. هرچند پیاژه به طور اکید از سازگاری به منزله کلیدی برای حل و فصل مسئله رابطه دانش – واقعیت استفاده میکند، در عین حال، به مفهوم مطابقت با واقعیت نیز توسل میجوید. اما تکیه صرف او به پسخوراندهای منفی مانع از آن میشود که او بتواند این مسئله را به نحو مناسبی حل و فصل کند. این در واقع، پاشنه آشیل معرفت شناسی پیاژه است. این از آنرو است که پسخوراندها تنها حاکی از (عدم) کفایت ساختارهای دانشی فرد است، نه (عدم) مطابقت آن با واقعیت. این نشان دهنده نیاز معرفت شناسی ژنتیک به دیدگاه واقع گرایی و مفهوم کلیدی آن یعنی مطابقت با واقعیت است. مطابقت را نمیتوان و نباید به کفایت فروکاست، هرچند که کفایت، از جمله قرائن مطابقت با واقعیت و البته تنها یکی از آنها است.
https://wph.atu.ac.ir/article_6668_8fdb4f639830dce7c6d8150962358a06.pdf
معرفت شناسی
ساخت گرایی
ژنتیک
دانش
مطابقت با واقعیت
سیبرنتیک
سوژه
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2006-03-21
2
5
23
37
10.22054/wph.2006.6669
6669
Research Paper
ارزیابی نگرشهای الهیاتی پسامدرن از منظری فلسفی
Evaluating philosophically postmodern theological views
حمیدرضا آیت الهی
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
با توجه به گسترش اندیشه پسامدرن در تمامی ابعاد زندگی انسان غربی، نگرشهای الهیاتی پسامدن نیز بروز یافته و اندیشمندان بسیاری را به طرح دیدگاههایی متفاوت نسبت به این نگرش واداشته است. در این مقاله، پس از بررسی خاستگاه اصلی اندیشه پسامدرن در دیدگاه کسانی همچون نیچه، هایدگر و دریدا و کلیدهای اصلی فکر آنها، نگرشهای مختلف و متنوع الهیات پسامدرن در چهار جریان عمده که متأثر از خاستگاههای متفاوت هستند باز نمود و ارائه شده است. این چهار جریان متعلق به تایلور، گریفین، ماریون و الهیات سلبی عرفانی مورد توجه هارت هستند که سایر نگرشها را به نحوی در خود منطوی دارند. سپس با ارزیابی بنیادهای فکری الهیات پسامدرن، خاستگاه غربی و پیشینه مسیحی آن بازنموده شده و در پژوهش نهایی، نسبت این نگرش با الهیات اسلامی بررسی شده است.
https://wph.atu.ac.ir/article_6669_41e4709308dbd7fd8e5e8e8ab6ecb669.pdf
الهیات پسامدرن
ساختار شکنی
معرفت وجودی – الهیاتی
ناالهیات
متافیزیک
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2006-03-21
2
5
39
55
10.22054/wph.2006.6670
6670
Research Paper
تفسیری دربارهی تصویر کانت از عقل در نقد اول
Image interpretation of Kant's critique of reason in the first
محمدرضا عبدالله نژاد
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
تحلیل مفهوم عقل و ارتباط آن با نظام معرفتی کانت از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، کانت شناخت را به شناختن قوای آن منوط میکند و در این میان توجه به معانی عقل و ارتباط آن با قوای دیگر ذهن ضرورت دارد. از نظر کانت، در عین وجود تمایز بین سه قوه (حس، فاهمه و عقل)، توافقی نیز میان آنها وجود دارد و این یک توافق استعلایی است. بنابراین، در این مقاله، توافق استعلایی به گونهای ترسیم میگردد که با معانی سه گانهای که از عقل برداشت شده است، متناسب باشد.
https://wph.atu.ac.ir/article_6670_5a49bf76da949a7be88db7870d0a7c1c.pdf
عقل
معرفت
توافق استعلایی
نظام بخش
قوام بخش
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2006-03-21
2
5
69
84
10.22054/wph.2006.6919
6919
Research Paper
Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'
Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'
مویوا آلایی
1
هیئت علمی دانشگاه نیجریه
Based on recent field research among the Ekiti) South West Nigeria) this paper explores the question ofphilosophic sages. It attempts to find traditional experts) possessing the capacity for critical and rigorous thought) as required l?J pbilosopby, but ivithout the abiiity to nirite. Tno k(!)' questions arise: Do experts in philosophic thought exist among the Ekiti Yoruba) and if so) do they match) if not surpass) the JJJell-knoJJJn philosophers of the UJ'est? ; Do Ekiti Yomba 'philosophers' qualify as philosophers in the conventional sense considering that their thinking and ideas have not been disseminated through the general!); expected means qf ivriting? These and other related issues are discussed in the paper.
https://wph.atu.ac.ir/article_6919_a6d822b154cf329dcf9e640b40ee8bee.pdf
African Philosopl Philosophic Sagaci(y) Didactic IY7isdom) Folk Sage) The Yoruba) and Conversation Method
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2006-03-21
2
5
85
94
10.22054/wph.2006.6920
6920
Research Paper
Murtahda Mutahhari and John Stuart Mill's Critique of the Consumeristic Commodification of Culture
Murtahda Mutahhari and John Stuart Mill's Critique of the Consumeristic Commodification of Culture
آندرو گستافسون
1
هیئت علمی دانشگاه آمریکا
This paper compares the thought of Miff and Mutahhari, particuiar/y their vie1vs of moral education, higher sentiments, and their common values. Itfurthermore argues that Miff and Mutahhari both provide a strong basis for a critique of the consumerivation of culture, ivhich often happens in a giobaiized econ
https://wph.atu.ac.ir/article_6920_29dd589bf396ec9e4f3bcc77d42f009a.pdf
Utilitarianism
Liberty
Islam
Mutahhari
Nlii Consumerism
Ethics
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2006-03-21
2
5
95
114
10.22054/wph.2006.6921
6921
Research Paper
What to Make of Michel Foucault's Perceptions of the Iranian Revolution
What to Make of Michel Foucault's Perceptions of the Iranian Revolution
حسین کسیم
1
هیئت علمی دانشگاه فلوریدا
This article revisits Foucault's articles and intenne»s on the Iranian revolution. It retieius them in l(ght qf the foll01ving two contentions: (t) Foucault's interpretation ef Kant's essqy on '1J7hat is Enlightenment?'1 and his article "Kant on Enlightenment and Revolution n that evolve into Foucault's notions of critique and modernity and in conjunction uitb this, (iz) his other 1vorks such as Mrulness and Civilization, Discipline and Punish, The Order qf Things etc. that lead Foucault to the idea that T,Western modernity generates a conflict betiueen the 'other' and the 'same'. This becomes the basis for him to reject tWestern modernity and embrace the Iranian revolution as an alternative to T-Western modernity. These ideas are very much implicit in Foucault's indirect engagement nsth the Iranian revolution. Th01 become more evident in Foucault's JPritings on the Iranian revolution, though his account o] it seems to stand outside the narrative qf T-17estern modernity. U;7hether Foucault is rzght or ivrong in his perceptions ef the Iranian revolution is altogether a d/ffirent question.
https://wph.atu.ac.ir/article_6921_0ace4e4bd778f1e9a1fc4d1b300b9b6c.pdf
Foucaul0 Iranian revolution, critique, enlightenment, TJ
7estern modernit»
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2006-03-21
2
5
115
124
10.22054/wph.2006.6922
6922
Research Paper
Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experienc'
Philosophic Sagacity and the Problems of Transmitting Philosophic Knowledge without Writing: The Ekiti Yoruba Experience'
مویا آلایی
1
هیئت علمی دانشگاه نیجریه
Based on recent field research among the Ekiti) South West Nigeria) this paper explores the question ofphilosophic sages. It attempts to find traditional experts) possessing the capacity for critical and rigorous thought) as required l?J pbilosopby, but ivithout the abiiity to nirite. Tno k(!)' questions arise: Do experts in philosophic thought exist among the Ekiti Yoruba) and if so) do they match) if not surpass) the JJJell-knoJJJn philosophers of the UJ'est? ; Do Ekiti Yomba 'philosophers' qualify as philosophers in the conventional sense considering that their thinking and ideas have not been disseminated through the general!); expected means qf ivriting? These and other related issues are discussed in the paper.
https://wph.atu.ac.ir/article_6922_c6b67acc2b64828b7f50027e9bda275b.pdf
African Philosopl�) Philosophic Sagaci(y) Didactic
IY7isdom) Folk Sage) The Yoruba) and Conversation Method