per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2010-12-22
6
24
16
28
10.22054/wph.2011.6120
6120
Research Paper
فرمالیسم زیباییشناختی، واکنشها و راهحلها
Aesthetic Formalism, Reactions and Solutions
خسرو باقری نوپرست
1
محمد زهیر باقری نوع پرست
2
هیئت علمی دانشگاه تهران
دانشجوی دانشگاه بورک انگلستان
لازم است مفاهیم اساسیای نظیر فرمالیسم، آنتیفرمالیسم، و فرمالیسم میانهرو که در این مقاله به کار رفتهاند معرفی شوند. فرمالیستها معتقدند که ارزیابی زیباییشناختی یک اثر هنری معمولاً شامل توجه آگاهانه به ویژگیهای حسی یا ادراکی آن میشود و نیازی به شناخت ویژگیهای غیرادراکی آن نیست. از سوی دیگر، آنتیفرمالیستها معتقدند که هیچ یک از ویژگیهای زیباییشناختی یک اثر هنری صوری نیستند. عدهای از فلاسفه اخیراً به نوعی فرمالیسم میانهرو روی آوردهاند. در این دیدگاه، گرچه همه ۀ ویژگیهای زیباییشناختی صوری نیستند، اما بسیاری هم این چنیناند، و برخی از آثار هنری دارای ویژگیهای زیباییشناختی صوریاند. مجادلات میان این سه دیدگاه رقیب حول این محور است که چه نوع دانشی برای ارزیابی زیباییشناختی شایستۀ یک اثر هنری لازم است. در ادامه، این سه دیدگاه به اختصار توضیح داده میشوند. سپس نویسندگان این مقاله موضع ترجیحی خود را در قبال آنها مطرح میکند.
فرمالیسم زیباییشناختی، آنتیفرمالیسم،
It seems necessary to introduce the basic concepts used in this article i.e. formalism, anti-formalism and moderate formalism. Formalists believe that the aesthetic appreciation of an artwork generally involves an attentive awareness of its sensory or perceptual qualities and does not require knowledge about its non-perceptual properties. Anti-formalists on the other hand hold that none of the aesthetic properties in a work of art are formal. A number of philosophers have recently advocated a more moderate formalism. According to this view, although not all aesthetic qualities are formal, many are, and some artworks possess only formal aesthetic qualities. The quarrel among these three rival views concerns what sort of knowledge, if any, is required for appropriate aesthetic appreciation of an artwork. In what follows, we will give a brief exposition of these three viewpoints. Subsequently, we will give our preferred position with regard to these views.
https://wph.atu.ac.ir/article_6120_7fa4946e9ea06ca31c15ecb006f47f40.pdf
فرمالیسم زیباییشناختی
آنتیفرمالیسم
زیباییشناسی
نیک زنگویل
Aesthetic formalism
anti-formalism
aesthetics
Nick Zangwill
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2010-12-22
6
24
29
46
10.22054/wph.2011.6121
6121
Research Paper
رابطۀ میان روح و جسم و نتایج معادشناختی آن در فلسفۀ یاکوب بوهم با توجه به موضع ملاصدرا
The Relation Between Soul And Body and its Eschatological Consequences in Jacob Boehme’s Philosophy With Regard to Mulla Sadra's Position Reza Akbarian
رضا اگبریان
1
املی نویگلیز
2
هیئت علمی انشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
اگرچه ملاصدرا و یاکوب بوهم پیرو دو سنت متفاوت هستند و به رغم آنکه یاکوب بوهم پرورشیافتۀ حوزه فلسفه نیست، یک تجربه عمیق مشابه منجر شد آنها پایههای مفهومی از انسان را بنا کنند که از ابعاد بسیاری به هم شباهت دارد. مسئله رابطۀ میان جسم و روح بشر به ما امکان میدهد برخی از این شباهتها را به ویژه با توجه به هدف زندگی دنیوی انسان در پرتو معاد درک کنیم. در هر دو مورد، زندگی دنیوی به انسان امکان میدهد جسم اُخرویاش را به طور فزایندهای رشد دهد؛ این جسم اُخروی همان چیزی است که پس از مرگ جسم مادی در جهان دیگر به حیات خود ادامه میدهد. با این حال، ملاصدرا بر مبنای نظریهاش دربارۀ اصالت و وحدت وجود، و نیز تشکیک، مفهومی از رابطۀ میان روح و جسم را مطرح میکند که به وحدت ژرف آن دو اشاره دارد؛ وی در ضمن، مفهوم اساسی تصور خلاقانه را معرفی میکند، حال آنکه بوهم رابطۀ میان روح و جسم را در چارچوب هستی شناختی خودش در نظر میگیرد، که مشخصۀ آن تضاد دائمی اضداد است. با این حال، از منظر هر دوی آنها جسم حائز اهمیت فراوان است، زیرا اگرچه مکان وسوسههای دائمی است و میتواند موجب سقوط انسان شود، اما در ضمن، گذشته از همه چیز، «مأمنی» است که روحی آسمانی را در خود جای میدهد. این «جسم اُخروی» پس از مرگ جسم مادی باقی میماند و به شکل افکار و اعمال زندگی دنیوی فرد میشود. این دیدگاه موجب شد این دو فیلسوف به بعد فردی رستاخیز و اهمیت فرد توجه کنند.
Even though Mulla Sadra and Jacob Boehme come from two different traditions and despite the absence of philosophical formation of the latter, a similar visionary experience led them to lay the basis of a conception of man which has many shared aspects. The issue of the relation between his body and soul enables us to seize some of these similarities, especially concerning the aim of man's terrestrial life in light of eschatology. In both cases, terrestrial life enables man to grow progressively his own "body of resurrection" which will remain in the outer world after the death of his material body. However, on the basis of his conception of the principiality and unity of existence as well as its modulated nature, Mulla Sadra presents a conception of the relation of body and soul characterized by a deep unity, and introduces the central notion of creative imagination, whereas Boehme conceives their relation through a frame of his ontology marked by a perpetual opposition of contraries. Nevertheless, both thoughts grant a great importance to body since, although it is the place of perpetual temptation and may induce man’s fall, it is also, and above all, a "temple" in which a celestial body is progressively constituted. This "body of resurrection" will remain after the death of the corporal body, taking the shape of the person's thought and acts during his terrestrial life. Therefore, this vision led both philosophers to account for the personal dimension of resurrection, and the centrality of the individual.
https://wph.atu.ac.ir/article_6121_98b7f809309bb9ad5a2a47d5813a79c7.pdf
جسم
روح
اصالت وجود
عملِ بودن
تصور
جسم اُخروی
فردانیت
body
Soul
principiality of existence
act of being
Imagination
body of resurrection
individuality
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2010-12-22
6
24
47
60
10.22054/wph.2011.6122
6122
Research Paper
شأن اخلاقی نفس (جایگاه اعتقاد به نفس در حل مسائل اخلاقی از نگاه غزالی و آکویناس)
The Ethical Dignity of Human Soul (The Reflections of Al-Ghazali and Aquinas on the Role of Belief in Human Soul in the Solution of Ethical Issues
زهره سادات ناجی
1
محسن جوادی
drmohsen.javadi@gmail.com
2
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلام
هیئت علمی دانشگاه قم
محمد غزالی و توماس آکویناس به ترتیب در جهان اسلام و مسیحیت، نقشی تأثیرگذار بر اندیشمندان پس از خود داشتند. نگاه دینی آنها در آثارشان نمایان است و یکی از مسائلی که به تبع نگرش دینی، هر دو متفکر به آن معتقدند، مسئله تمایز نفس و بدن است. این موضوع اگرچه سابقهای به قدمت اندیشه یونان باستان دارد، اما نوع نگاه دینی غزالی و آکویناس، نتایج فلسفی آن را از عقیده فیلسوفانی چون ارسطو متمایز می سازد. از جمله مطالب دیگری که در نوشتههای غزالی و آکویناس به آن به شکل جدی پرداخته شده، مباحث اخلاقی است. هدف این مقاله بررسی ارتباط دو موضوع یادشده، یعنی تأثیرپذیری فلسفه اخلاق این دو اندیشمند از دین بوده که به شکل خاص میتوان این موضوع را در اعتقاد به تمایز نفس و بدن، جاودانگی نفس و همین طور ثواب و عقاب اخروی پیگیری کرد. این نوشته به اثرگذاری وحی و میزان بهرهگیری از آن در فلسفه اخلاق غزالی و آکویناس، و سهم آن در شکلگیری اندیشه اخلاقی این دو پرداخته و روشن میسازد که این نقش در اخلاق غزالی پررنگتر است.
Muhammad Al-Ghazali and Thomas Aquinas have respectively played a considerable role in Islam and Christianity. Religious attitude can be seen in their works; and the body-soul distinction is thus one of the issues that suggest the two scholars’ religious attitudes. Ethical issues are among many others seriously proposed for examination in the works of Al-Ghazali and Aquinas. This paper aims to examine how their philosophy of ethics is influenced by their belief in the body-soul distinction and to what extent the former issue is developed by the latter, highlighting the fact that Al-Ghazali has a more significant role than Aquinas.
https://wph.atu.ac.ir/article_6122_39ba707956f390fa79c1e8943da09b9b.pdf
غزالی
آکویناس
فلسفه اخلاق
نفس
فضیلت
Al-Ghazali
Aquinas
philosophy of ethics
human soul
Virtue
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2010-12-22
6
24
61
76
10.22054/wph.2011.6123
6123
Research Paper
بررسی تطبیقی برهانهای کلارک و صدرا دربارة وجود خدا بهلحاظ میزان وابستگی آنها به اصل دلیل کافی
A Comparative Study on the Degree of Dependence of Clarke’s and Sadra’s Arguments for the Existence of God on the Principle of Sufficient Reason
حسن حسینی
1
هئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
نگارنده در این مقاله پس از اینکه به طور مختصر دربارۀ تعابیر مختلف اصل دلیل کافی بحث میکند، چنین استدلال مینماید که تعبیر کلاسیک کلارک از «برهانهای کیهانشناختی» برای وجود خدا در اصل دلیل کافی ریشه دارد، حال آنکه برهان صدرا، مصطلح به «برهان صدیقین»، بر هیچ یک از تعابیر ضعیف یا قوی اصل دلیل کافی استوار نگشته است. به این ترتیب، این مقاله به سه بخش تقسیم میشود: 1) اصل دلیل کافی و اهمیت آن در «برهانهای کیهانشناختی» برای وجود خدا، 2) تعبیر کلارک از «برهانهای کیهانشناختی» برای وجود خدا و وابستگی آن به اصل دلیل کافی، 3) «برهان صدیقین» صدرا برای امکان یک وجود واجب - بهمثابه یک متناظر مطلوب برای آنچه دربردارندۀ ماهیت «برهانهای کیهانشناختی» است - و استقلال آن از اصل دلیل کافی.
After briefly discussing the various versions of the Principle of Sufficient Reason (hereafter PSR), I argue that Clarke’s classic version of the Cosmological Arguments for the existence of God is rooted in the PSR, while Sadra’s so-called Siddigin argument is not based on any weak or strong version of PSR. My paper is thus divided into three parts: (1) the PSR and its significance concerning the Cosmological Arguments for the existence of God, (2) Clarke’s version of Cosmological Argument and its dependence on the PSR, (3) Sadra’s Siddigin argument for the existence of a necessary being - as a proper correspondent to what constitutes the nature of Cosmological Arguments - and its independence from PSR.
https://wph.atu.ac.ir/article_6123_25368a55e0eab2e3700c455fbab09f45.pdf
اصل دلیل کافی
برهان کیهانشناختی اثبات وجود خدا
برهان صدیقین صدرا
Principle of Sufficient Reason
Cosmological Arguments for the existence of God
Sadra’s Siddigin argument
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2010-12-22
6
24
77
90
10.22054/wph.2011.6124
6124
Research Paper
دیالکتیک عمران تغییر اجتماعی و ابنخلدون
Dialectic of Umran in Ibn Khaldun and Social Change
عباس منوچهری
amanoocheri@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
طی سه دهه اخیر، رشته «جامعهشناسی تاریخی» با تمرکز بر موضوع «تغییر اجتماعی» به منصه ظهور رسید. البته مفهوم «تغییر اجتماعی» محور « علم جدید» ابنخلدون بوده است. این مقاله قصد دارد نظریه تغییر اجتماعی (عمران) ابنخلدون و تأثیرات تلویحی آن بر تفکرات اجتماعی معاصر را بررسی کند.
In the last three decades, Historical Sociology has appeared as a disciplne concentrating on "social change" as its subject matter. The notion of "social change" has, however, been in the center of Ibn Khaldun's “new science”. The purpose of this paper is to elaborate on Ibn Khaldun's theory of social change (umran) and its implications for contemporary social thought.
https://wph.atu.ac.ir/article_6124_fcefb9a592150e41ce67bffbbd7be7b2.pdf
ابنخلدون
فلسفه اجتماعی
جامعهشناسی تاریخی
عمران
دیالکتیک
عصبیه
کتاب العبر
Ibn Khaldun
Social Philosophy
Historical sociology
Umran
dialectic
Asabyya
Ebar
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2010-12-22
6
24
91
100
10.22054/wph.2011.6125
6125
Research Paper
ملاصدرا و تقدم وجود
Mulla Sadra and the Primacy of Existence
قاسم پورحسن
ghasemeporhasak@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
ملاصدرا به اتفاق آراء، تأثیرگذارترین فیلسوف در سنت فلسفۀ اسلامی چهار قرن اخیر است. فلسفۀ ملاصدرا براساس وجود به مثابه یگانه عنصر حقیقی، تقدم وجود، تراکم وجود، و سرانجام حرکت متعالی یا جوهری وجود بنا گشته است. ملاصدرا تقدم وجود را اصل اساسی هستی قرار داد. او بین مفهوم وجود و حقیقت وجود تمیز قائل میشود. مفهوم وجود بدیهیترین و جهانشمولترین مفهوم است، حال آنکه حقیقت وجود مبهمترین مفهوم است زیرا به علم حضوری و تفکر ناب نیاز دارد که وجود را به مثابه حقیقت عرضه میکند. به نظر فارابی و ابن سینا، در رابطۀ وجود-ماهیت، وجود یک حدث است. نظر بنیادستیزانهتر سهروردی این است که وجود صرفاً مفهومی ذهنی است و فاقد حقیقتی متناظر است، و ماهیت است که شامل حقیقت میشود. ابن رشد با این دیدگاه مخالفت کرد. ملاصدرا به رغم کل سنت فلسفۀ اسلامی و استادش، میرداماد، دیدگاهی متضاد و جدید را اتخاذ کرد. آموزۀ اساسی او دربارۀ اصالت وجود است و از این رو او ماهیتها را سازههایی ذهنی میداند. به این ترتیب، حقیقت مبنای وجود است که دارای سلسلهمراتب است و موجب تحقق همه اشیاء میشود. ملاصدرا ابتدا از استادش پیروی میکرد، اما پس از وجود خیالی و عرفانی، پی برد که وجود موجب حقیقت است و بر ماهیت تقدم دارد.
Mulla Sadra is considered unanimously as the most influential philosopher in the Islamic Philosophy tradition in the last four hundred years. Mulla Sadra’s philosophy is founded on existence as the unique constituent of reality and its primacy, the intensity of existence, and finally transubstantiality or substantial motion of being. Mulla Sadra made the primacy of existence as the main basis of his philosophy. He distinguishes between the concept of being and the reality of being. The first, is the most obvious of all concepts and the most universal, while the second, is the most ambiguous, since it requires presence knowledge and pure intellect, which would be able to discern existence as reality. Farabi and Ibn Sina perceived that in the existence-quiddity relationship, existence is an accident. Al-Suhrawardi holds the theory more radical that existence is merely a mental concept with no corresponding reality and it is quiddity, which constitutes reality. Ibn Rushd had criticized this approach. Mulla Sadra despite all Islamic philosophy tradition and his teacher, Mir Damad adopts an opposite and new outlook. His fundamental doctrine is principality of existence, and then quddities are the mental constructs. Reality is then the base of existence, which is graded and existentiating the reality of all things. Mulla Sadra at first followed his teacher and only after visionary and Gnostic existence, came to realize that it is existence, which bestows reality and has primacy on quiddity.
https://wph.atu.ac.ir/article_6125_24f4045b16bbc85664dd511a9699c3b4.pdf
وجود
تقدم
متراکم شدن
ملاصدرا
فلسفۀ اسلامی
حقیقت
existence
primacy
intensification
Mulla Sadra
Islamic Philosophy
Reality
per
دانشگاه علامه طباطبائی
حکمت و فلسفه
1735-3238
2476-6038
2010-12-22
6
24
101
124
10.22054/wph.2011.6126
6126
Research Paper
از مکانمندی وجودی تا علم متریک مکان (تلاشی بهمنظور بازسازی وجهی از تحلیل وجودی)
From Existential Spatiality to the Metric Science of Space (An Attempt at Reconstructing an Aspect of Existential Analytic)
دیمیتری گینف
1
هیئت علمی دانشگاه سوفیا
هدف این بود که مقاله حاضر گزارشی باشد از مکانمندی وجودی برمبنای قیاسی با روش هایدگر در مواجهه با مسائل زمانمندی وجدآور. این مقاله ابتدا موقعیت پیوند «مکانمندی وجودی و مکان صوری» را تعیین میکند. سپس به نقش انواع مختلف مکانمندی در تحلیل وجودی میپردازد. بیتردید شباهتهایی با پدیدهشناسی تجربه بدنی مرلوپونتی وجود دارد. سرانجام گسترۀ مکانمندی وجودی توصیف میشود.
This paper is intended to be an account of existential spatiality based on an analogy with Heidegger’s way of treating the issues of ecstatic temporality. The paper first situates the nexus of “existential spatiality and formal space”. It then proceeds to the role of the various types of spatiality in existential analytic. There are certain parallels with Merleau-Ponty’s phenomenology of bodily experience. Finally, the scope of existential spatiality is delineated.
https://wph.atu.ac.ir/article_6126_0aef76e49d3eaa5f4b30a2a4c049430f.pdf
دانش متریک
مرلوپونتی
دازاین
پدیدارشناسی
تحلیل وجودی
Horizonality world
Metric Science
Merleau-ponty
Dasein
Phenomenolgy
Existential amalytic