@article { author = {chitsaz, maziyar and hojjati, seyyed muhammad ali and ahmadi aframjani, ali akbar and nabavi, lotfollah}, title = {Early and Later Husserl: A Study of the Development of Husserl’s Thought on Philosophy of Language}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {9}, number = {34}, pages = {147-161}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {}, abstract = {Husserl’s thought on philosophy of language and meaning can be divided at least into two distinct eras. In the first era (sometimes called Platonic realism), Husserl held views similar to those of Frege who believed meaning to be an ideal type. In the second era, his views took a transcendental turn and he used the term noema to refer to the complicated nature of meaning. This article is an attempt to shed some light on the said eras and underline the important role intention and awareness played during them. The results demonstrate that, against the ups and downs of his views, Husserl followed a fixed line of thought.}, keywords = {Husserl,theory of meaning,Noema,noesis,philosophy of language}, title_fa = {هوسرل اول و دوم: تطور آرای هوسرل در مورد فلسفة زبان}, abstract_fa = {دیدگاه "هوسرل" دربارة فلسفة زبان و معناداری، حداقل دو دورة متفاوت دارد. در دورة اول که گاهی رئالیسم افلاطونی نیز خوانده می‌شود، هوسرل نظری مشابه "فرگه" دارد: معنا عبارت است از یک نوع مثالی. در دورة دوم، با توجه به التفات  (Intention)و ساختار آگاهی، دیدگاه او چرخشی استعلائی یافته و با استفاده از کلمة جدید نوئما، ساختاری پیجیده برای معنا پیشنهاد می‌کند. در این مقاله، دو دورة مذکور تشریح شده و توضیح داده می‌شود که در هر دو دوره، التفات و مسألة آگاهی نقش خاص خود را ایفا می‌کند. با تشریح این دو دوره و بررسی تشابه‌ها و تمایزها، مشخص می‌شود با وجود تغییرات زیاد آرای او، می‌توان یک خط سیر ثابت را در دیدگاه او پیدا کرد. }, keywords_fa = {هوسرل,نظریة معنا,نوئما,نوئسیس,فلسفة زبان}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_377.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_377_8bd7f85093511828c5349ff0bf7d4315.pdf} }