@article { author = {kamalizadeh, tahereh}, title = {God and the world in the philosophical system of Aristotle and al-Farabi}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {9-24}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6682}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {خدا و جهان در نظام فلسفی ارسطو و فارابی}, abstract_fa = {پرسش بنیادی نزد فیلسوفان پیش از ارسطو این بود که اشیاء چگونه پدید می‌آیند و این پیدایش چگونه روی می‌دهد و سرانجام سبب دگرگونی موجودات چیست؟ ارسطو در فیزیک حرکت را بنیاد طبیعت و پدیده‌های طبیعی می‌داند و از آنجا به وجود نخستین محرک نامتحرک منتهی می‌شود. در متافیزیک نیز با ارائه استدلال جهان شناختی به اثبات وجود خدا می‌پردازد و به وجود یک جوهر (اوسیای) نامتحرک جاویدان منتهی می‌شود. اما آنچه مسلم است، این است که محرک نخستین ارسطو، آفریننده جهان نیست زیرا به عقیده او ماده مخلوق نیست بلکه ازلی است. لذا خلقت و چگونگی آن هیچگاه برای ارسطو به‌عنوان مسئله مطرح نبوده است. اما فارابی قائل به خلق است، کیفیت خلقت و صدور کثیر از مبدأ واحد بسیط از اهم مسائلی است که برای وی مطرح است. لذا با توجه به نظریه نوافلاطونی فیض و ارائه قرائتی نو و مبتنی بر تمایز متافیزیکی وجود و ماهیت و با تمیز بین قدیم بالذات و بالزمان و قدم عالم نه به معنای مشارکت با خداوند و نه امر جداز از او، به حل مسئله می‌پردازد فارابی اساس را بر خلقت ابداعی قرار داد. وی با ارائه نظریه عقل توانست هم مسئله خلق کثیر از واحد و نیز حرکت و تغییر را تبیین نموده و هم مسئله خلقت و تکوین را توضیح دهد.}, keywords_fa = {خدا,جهان,خلق,فیض,ابداع,عقل}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6682.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6682_c3b28639c9a3118cc2a5482a1ce2c3c3.pdf} } @article { author = {abasian, mohamadali}, title = {Practical principles of epistemology}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {25-37}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6683}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصول عملی معرفت شناسی}, abstract_fa = {سنت حاکم بر معرفت شناسی مدعی است که شواهد یا دلایل معرفتی، یعنی شواهد یا دلایلی که باعث می‌شوند شخص با تکیه بر آنها به اعتقاد به قضیه‌ای صادق رهنمون شود، برای توجیه اعتقاد و تبیین علم قضیه‌ای شخص کافی هستند. اما به نظر این جانب وجود مشکلی ویرانگر در معرفت شناسی،‌ به نام «مشکل گتیه»، حاکی از آن است که ملاحظه شواهد و دلایل معرفتی صرف و تکیه بر آنها، به تنهایی برای توجیه اعتقاد و تبیین علم قضیه‌ای کافی نیست. و همان‌گونه که ناخودآگاه مورد اذعان معرفت شناسی رایج قرار گرفته است، اصول روان‌شناختی – جامعه شناختی عمل شناسی نقشی غیرقابل انکار در تقویم و تنظیم رفتار معرفتی فرد به عهده دارند. این بدان معنی است که معرفت شناسی وابسته، و حتی نیازمند، عمل شناسی است.}, keywords_fa = {علم قضیه‌ای,توجیه,شاهد یا دلیل معرفت شناختی,مشکل گتیه,تعارض میان شواهد یا اعتقادات,عمل شناسی,اصول عمل شناسی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6683.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6683_b81a98f7a58f489ae50c6dc113eb4752.pdf} } @article { author = {fuladi, aghil}, title = {Kant's moral and aesthetic}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {39-53}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6684}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {والای اخلاقی و زیباشناختی کانت}, abstract_fa = {امر «والا» نه فقط در زیبایی شناسی کانت (نقد قوه حکم) دارای اهمیت فراوان است، بلکه پیشتر در حوزه اخلاق (نقد عقل عملی) است که مورد توجه او قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیتی که این موضوع در فلسفه کانت دارد و تأثیری که بر اخلاف وی گذاشته است، این مقاله سعی دارد تا به بررسی «والا» در حوزه اخلاق و زیبایی شناسی کانت و ارتباط میان آن دو بپردازد. حاصل بحث آنکه رابطه والای زیباشناختی با والای اخلاقی رابطه‌ای متقابل است و والای زیبا شناختی نقش میانجی و واسطه میان محسوس و معقول را ایفا می‌کند. بدین ترتیب، برتری مطلق والای اخلاقی کانت نه فقط نسبت به والای زیباشناختی، بلکه نسبت به همه چیز، سوای بشریت، ثابت می‌شود. افزون بر این، در والای اخلاقی نه فقط ما با فقدان صورت مواجه نیستیم، بلکه صورت محض قانون اخلاقی است که شکوه و والایی آن را به ما می‌نمایاند. بنابراین «والا» ضرورتاً بی‌صورت نیست.}, keywords_fa = {والا,اخلاق,زیبا,صورت,آزادی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6684.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6684_37d71f31f89aac6715fc7509a6a4c79d.pdf} } @article { author = {hasanifar, abdorasul and kadivar, mohsen}, title = {Link knowledge and power in the political philosophy of Plato}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {55-75}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6685}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پیوند معرفت و قدرت در فلسفه سیاسی افلاطون}, abstract_fa = {اساسی‌ترین اصل فلسفه سیاسی افلاطون، قرار گرفتن ساختار مدینه فاضله براساس قدرتی است که فقط از طریق معرفت و شناخت حقیقی به‌دست می‌آید. از دیدگاه افلاطون ملاک قدرت در جامعه معرفت است، به‌طوری که هرکس در جامعه معرفت بیشتری داشته باشد، شایستگی بیشتری برای کسب قدرت دارد. افلاطون چاره رهایی از بحران و دگرگونی سیاسی را استواری سیاست بر پایه معرفت و خرد می‌داند، بر این اساس او سیاست سوفسطائیان را به‌دلیل مبتنی بودن بر ظن و گمان رد می‌کند. با توجه به این مبنا بسیاری از ندیشه‌های سیاسی افلاطون مانند حکومت فیلسوفان، ماهیت طبقاتی مدینه فاضله، ضرورت حاکمیت عقل بر سیاست،‌ اخراج گروهی از شاعران و دیگر هنرمندان تقلیدی از مدینه فاضله و مخالف با حکومت دموکراسی بر پایه معرفت شناسی خاص افلاطون قابل تفسیر و توجیه است. تحلیل فلسفه سیاسی افلاطون بر مبنای فوق ذهن را به این نتیجه وامی‌دارد که موضع برخی از منتقدین فلسفه سیاسی افلاطون از جمله کارل پوپر، به‌دلیل در نظر نگرفتن مبانی معرفت شناسی او، قابل مناقشه است.}, keywords_fa = {افلاطون,فلسفه سیاسی,معرفت,قدرت,کارل پوپر}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6685.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6685_09fd77d0853e460ad48a769637541a47.pdf} } @article { author = {hekmat, nosratolah}, title = {Ibn Arabic section of the book "unity of being narrated by Ibn Arabic and Meister Eckhart"}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {77-88}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6686}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بخش ابن عربی از کتاب «وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت»}, abstract_fa = {جرأت و شهامت آقای دکتر کاکائی برای ورود به قلمرو دو اندیشمند، که هر یک به تنهایی اقیانوسی مواج و خروشانند، ستودنی است. این اثر مجموعه بسیار نفیسی از اطلاعات و مطالعات درباره‌ی ابن عربی است و اگر نقاط ضعف و اشکالاتی در کتاب وجود دارد، که وجود دارد، عمدتاً ناشی از همین نقطه قوت است.}, keywords_fa = {وحدت وجود,ابن عربی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6686.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6686_3d8e2fdc8c2aac91e2c9123f096b7d53.pdf} } @article { author = {Oyeshile, Oltanji}, title = {On Defining African Philosophy: History, Challenges, and Perspectives}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {3}, number = {9}, pages = {1-14}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6963}, abstract = {Consequent upon .Africans' denialfa rational men!ali!J f:y ear!J European anthropologists, ethnographers, sociologists and religious scholars, through some so-called 'Theories of the primitive people': ma,ry .African scholars eJpecial91 · in the jield ofphilosophy rose to the challenge of articulating a distinct philosopl?J for their people to combat their mental and intellectual denigration. H oueier, due to the challe1zges posed f:y modern civilization, disagreement arouse concerning the focus and contents of African philosopy. This paper examines the background to the challenges of having a viable definition of .African philosopfy. It concludes that /lfricc111 philosopl!J mus: encompass basic attributes of philosopy S11ch as reflection, conaptual analysis and criticism. But above all, these attribntes must be applied lo African needs and wqys of Ifft, which mqy not he