@article { author = {haidari, ahmadali}, title = {The "Da» (da) on "Dasein» (Dasein) book "Being and Time» (Sein und Zeit) Heidegger}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {2}, number = {8}, pages = {11-30}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6679}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه «دا» (da) در «دازاین» (Dasein) کتاب «هستی و زمان» (Sein und Zeit) هیدگر}, abstract_fa = {از منظر هیدگر در پرسش از معنای هستی از راه مخاطب پرسش، نحوه خاص این موجود را در ربط با وجود درمی‌یابیم و به جانب آنچه که وجود نام دارد، ارتقاء‌می‌یابیم. ویژگی ربط مخاطب پرسش (دازاین) به‌وجود در دای دازاین به عبارت درآمده است. دا- زاین از آن جهت که مشتمل بر وجود است، سیری در آفاق وجودی و اشکال مختلف آن دارد و به سبب دا، فرصتی می‌یابد تا به مبادی این کثرات رجوع کند. هیدگر با استمداد از روش پدیدار شناختی، مقومات دا را برمی‌شمرد. کوشش برای نشان دادن مناسبات میان دا و لوازمش در مرکز توجه این مقاله قرار گرفته است. دا در فلسفه متقدم هیدگر رراهی از جانب کثرات عالم به مبدأی است که از آن به ترس آگاهی یاد کرده است و دا در فلسفه متأخر هیدگر فارغ از کثرات وجودی در نسبت مستقیم‌تری با وجود، دازاین و دیگر انحاء‌ وجودی را می‌فهمد. عناصر فلسفه هیدگر در دور هرمنیتیکی که واسطه آن دا است به هم می‌پیوندد. با این ملاحظه شاید تعابیر هیدگر متقدم و متأخر در حق این اندیشمند ناصواب باشد.}, keywords_fa = {دا,دازاین,اگزیستنسیال,اگزیستنسیل,وجود شناسی بنیادین,گشودگی,حال و هواداری,روشنگاه,تفسیر,زبان,ترس آگاهی,عدم,وجود}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6679.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6679_52971ed8f67d1ca4e60f740065b1930f.pdf} } @article { author = {malayeri, musa}, title = {Implementation of major and minor issues in the new and old logic}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {2}, number = {8}, pages = {31-42}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6680}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تطبیقی پیرامون قضایای کلی و جزئی در منطق جدید و قدیم}, abstract_fa = {در این مقاله دو مدعای منطق ریاضی، مبنی بر: 1) وجودی بودن همه قضایای جزئیه. 2) شرطی بودن همه قضایای کلیه، نخست مورد بررسی و نقد قرار گرفته، سپس موضع منطق قدیم در این باب مطرح شده است. نتیجه به‌دست آمده آن است که هیچ یک از دو مدعای فوق به صورت موجبه کلیه درست نیست.}, keywords_fa = {قضیه وجودی,قضیه شرطی,حقیقیه,خارجیه,قضایای کلی,قضایای جزئی}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6680.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6680_504d46e6bd9abb7dac19516e6ef48254.pdf} } @article { author = {taheri, seyedsadrodin}, title = {Lyn their critical review of the philosophy of Descartes (comparative look at the issue of perception)}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {2}, number = {8}, pages = {43-56}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6681}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی انتقادی شأن علین در فلسفه دکارت (نگاهی تطبیقی در مبحث ادراکات)}, abstract_fa = {رنه دکارت بنیانگذار فلسفه جدید غرب در قرن هفدهم میلادی، فلسفه خود را براساس شک دستوری و گذشتن از همه باورهای پیشین خود بنیان نهاد و به تدریج با تکیه بر یک شهود غیرقابل انکار یعنی «می‌اندیشیم» کوشش کرد تا فلسفه‌ای را بنیاد دهد که از آغاز تا انجام خود یقینی باشد. ارزش انقلابی نخستین گام دکارت قابل انکار نیست ولی ممکن است برخی گام‌های بعدی او، به‌ویژه برخی از اصول بنیادین این فلسفه جدید، از جهت روشی و محتوایی در معرض انتقاداتی باشد. در مقاله حاضر سعی شده است اصول اولیه فلسفه دکارت در ارتباط با اصل علیت بازخوانی و ارزیابی شود. این مقاله اختصاص به گام‌های نخستین فلسفه دکارت در باب معرفت قابل اعتماد فلسفی دارد.}, keywords_fa = {دکارت,شک دستوری,یقین,بداهت,فکر,اندیشه,ذهن,خدا,‌ نفس و بدن}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6681.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6681_6011f2ef5ad03abb7ca57fe2d366212a.pdf} } @article { author = {morvarid, hashem}, title = {The Problem of Universals in Analytic and Avicenna's Metaphysics}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {2}, number = {8}, pages = {1-16}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6959}, abstract = {This paper, nu1in!J aims al n1alaflg a wnpariJon behveen ana!Jtic n1etapl91irians' and A vianna'J views on miver. To this end, first! lht ,my'or vitlul arr brief!J 111n.9ed among ana!Jti, ,mtapl{ysicians. Then, .Asicmna's vitll!I about dijftrtnl typu ofl(niVtr.tals art studied: ldnds, properhu, and rrlatio,11. Hopefull it will clan, u1hm Avianna stands in lht tHmnt debate on 11nivtrials.}, keywords = {mivmal,partimlar,kind,properry,malion,ruemblana,ut,trope,nafHrt,ocddtnl}, title_fa = {The Problem of Universals in Analytic and Avicenna's Metaphysics}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6959.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6959_88f6560132d176558bdbf77ca0104bb7.pdf} } @article { author = {ejeii, mohammadali}, title = {Avicenna on Induction}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {2}, number = {8}, pages = {17-23}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6960}, abstract = {Thr aim of this paper is to disems Anenna's detective justifia1tion ef induction. The paper inlroducu Avicr1111a's theoy of indsaian as a postfa/Jifiraliouist theory of bis time, and tben promds to discrm to distinaion hr bas ,nude brtween indsatian and experien«. The paper thm discesses the theory andfot1ues 011 some of the problems irlated to.Aiianna 's dain, thour belief in 1-e gemmliz(ltion is haIrd on a ded11ctiw stmdure, and diffennh"atu it from 'tkized f-e. The paper md1 HP with a 1ho1J cotJJpanS011 of 1vht1t .Acicenna, F-f11me and Ayer say on the kindj1utification i11 q11eslio11}, keywords = {justifia1tion,induction,distinaion}, title_fa = {Avicenna on Induction}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6960.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6960_e89c6a7654f7438c81b7facd95d1bda7.pdf} } @article { author = {saeed mehr, mohammad}, title = {The Standard Metre: Has It Anything to Do With The Contingent A Priori}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {2}, number = {8}, pages = {33-47}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6961}, abstract = {kripke bas proposed a number of counteretxamples to the classic thesis, which ays that the class of necmary fropositions roincidn with the cla1ss of a priori ones. These counteretxamples involve some necessary a posten'ori trutbs as well as contingent a priori ones. Om cfbis exmnplu far the loller is the 1ta11dard metre example. In thi1 paper, after presenting a brief sketch of Kripke'1 proposal, I'll exan,ine the main ohjution1 to it and argue !hat all of them co,t!d be replied to. At the end, ho,vever,argue that the standard metre example enjoy1 much Im philosopbical significance than it appears to,and,considering the sprit,it of the clauic tbesis, it faill to rif,1tt tbiI tbesis.}, keywords = {A priori,Conlingmry,Standard mt/rt,Kdpkt}, title_fa = {The Standard Metre: Has It Anything to Do With The Contingent A Priori}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6961.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6961_0ead39b896bc2c7a42c52d4327a69718.pdf} } @article { author = {azenabor, godvin}, title = {Humean and an African Causal Theory: A Comparative Study}, journal = {Wisdom And Philosophy}, volume = {2}, number = {8}, pages = {48-64}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1735-3238}, eissn = {2476-6038}, doi = {10.22054/wph.2007.6962}, abstract = {The concept of causality is fundamental to our understanding of the world. the idea of causality was made popular, in Western Philosophy, by David Hume; one of the best-know British empiricists. This paper examines critically the Human idea of causality-that of a necessary/physical connection - in juxtaposition to an Africa theory. The thesis that the causal relation, when correctly defined, is as directly observable as many other facts and that the alleged of Humean denial of a causal tie is a myth.}, keywords = {Concept,fundamental,Humean,Comparative}, title_fa = {Humean and an African Causal Theory: A Comparative Study}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://wph.atu.ac.ir/article_6962.html}, eprint = {https://wph.atu.ac.ir/article_6962_6721437b6db5d948b6542a7d04fc2826.pdf} }