امیر نصری
چکیده
با توجه به اینکه کتاب مقدس مهمترین منبع شمایلنگاری مسیحی به شمار میرود و شمایلنگاری نیز به نوبة خود تفسیر بصری کتاب مقدس است، لذا توجه به رابطة میان شمایلنگاری مسیحی و تفسیر کتاب مقدس ضروری به نظر میرسد. این رابطه بهگونهای است که در پارهای موارد خودِ بازنمایی تصویری، در تفسیر متن کتاب مقدس نقشی فعالانه دارد و صرفاً تصویرسازی ...
بیشتر
با توجه به اینکه کتاب مقدس مهمترین منبع شمایلنگاری مسیحی به شمار میرود و شمایلنگاری نیز به نوبة خود تفسیر بصری کتاب مقدس است، لذا توجه به رابطة میان شمایلنگاری مسیحی و تفسیر کتاب مقدس ضروری به نظر میرسد. این رابطه بهگونهای است که در پارهای موارد خودِ بازنمایی تصویری، در تفسیر متن کتاب مقدس نقشی فعالانه دارد و صرفاً تصویرسازی منفعلانة متن نیست. از این حیث، برای فهم ادوار مختلف شمایلنگاری مسیحی توجه به گرایشهای تفسیری آن دوران نیز درخور توجه است. در این مقاله آراء تفسیری دو مکتب انطاکیه و اسکندریه بهاختصار ذکر میشود و بازتاب این آراء در هنر صدر مسیحیت (که از حیث تاریخی تقریباً با این دو مکتب مقارن است) مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین تلاش میشود تا این رابطه را در نمونههای مختلف شمایلنگاری این دوران نشان دهیم و با رویکرد ادوار بعدی مقایسه کنیم.