مقایسۀ میان وجهه‌ نظرهای هیدگر و گادامر درباب ایده‌های افلاطون

کاظم هانی؛ رضا سلیمان حشمت

دوره 17، شماره 66 ، تیر 1400، ، صفحه 177-202

https://doi.org/10.22054/wph.2021.51217.1838

چکیده
  تصور غالب راجع به فلسفه­ افلاطون این است که افلاطون با جدا کردن اشیاء محسوس از نمونه­ برتر آن‌ها در عالم ایده­ها، گام مهمی جهت شکل­گیری مابعدالطبیعه برداشته است. طبق نظر افلاطون، ایده­ها ذات یا ماهیت اشیاء محسوس را شکل می­دهند. ایده­ها هم شرط وجود اشیاء محسوس و هم شرط شناخت این اشیاء هستند. حال با توجه به این وجودشناسی ...  بیشتر

آزادی اگزیستانسیال و آزادی استعلایی در اندیشۀ هایدگر

زکیه آزادانی؛ سید محمدرضا بهشتی

دوره 14، شماره 53 ، فروردین 1397، ، صفحه 7-24

https://doi.org/10.22054/wph.2018.8663

چکیده
  این مقاله می‏کوشد ایدۀ آزادی در اندیشۀ هایدگر را در سه مقطع فکری او و بر اساس سه مفهوم انسان، جهان و هستی مورد بررسی قرار دهد. اگر مسئلۀ آزادی در هستی و زمان، حول محور دازاین جریان دارد و به بازگشت دازاین به ذات خودش به‏مثابه امکان محض برای کسب آزادی‏اش می‏پردازد، نوشته‏های بین سال‏های 1928 تا 1931، مفهوم آزادی استعلایی را در ...  بیشتر

«ماهیت تکنولوژی» در فلسفة هیدگر

محمدرضا اسدی؛ محد مهدی موسوس مهر

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1389، ، صفحه 49-69

https://doi.org/10.22054/wph.2010.5788

چکیده
  هیدگر از نخستین متفکرانى است که در تکنولوژى به بررسى شأن وجودى تکنولوژى، روح حاکم بر آن و نسبت آن با علم جدید و هنر پرداخت. در این مقاله سعی برآن است تا تصویر دقیق‌تری از «ماهیت تکنولوژی» در نزد هیدگر ارائه شود و ارزیابی مناسب‌تری نسبت به بدبینانه یا خوش‌بینانه بودن فلسفه تکنولوژی او به عمل آید. به نظر هیدگر، «ماهیت تکنولوژی» ...  بیشتر